Tack för tipset.Joco_ skrev:
Läckström låter ju konstigt.... Det är inte så att de odlar cannabis?
Skämt åsido.... 45k kWh låter onekligen mycket, det är inte så att de betalar för fel mätare? Leta upp mätaren vars siffror korresponderar med det som står på elfakturan, slå av den samma och se vart det slocknar, i gemensamhetsutrymmena eller lägenheten. Därefter kan de börja felsöka mha elektriker.
Köp elmätareKarl Sundberg skrev:
Jag besökte nyligen min son med familj (2 vuxna, 1 barn) i deras nya bostadsrätt i Stockholmsområdet. De har haft en förbrukning på 45 000 kWh under första året. Huset är byggt 2017, lägenheten är på 110 kvm, ligger på nedre botten, har tre ytterväggar och tre-glas fönster, uppvärmningen sker med el-radiatorer.
Enligt min erfarenhet borde förbrukningen inte överstiga 15 000 kWh. Ett kabelrör på cirka 3 m längd under ett golv visade sig ha vatten vid en revision efter ett el-avbrott.
Vad säger ni som har erfarenhet av el-system i hus, kan den höga förbrukningen bero på läckströmmar eller kan det bero på någon felkoppling?
Vore tacksam för kommentarer.
1) elmätare för vägguttag så att du kan mäta individuella förbrukare
2) elmätare som du sätter på inkommande el alternativt kopplar på elbolagets mätare vid huvudsäkringarna.
Sen får du helt enkelt gå och testa varje grej i huset. Allt som är fast anslutet får du mäta via huvudmätaren (2). Slå av alla säkringar och sätt sen på en i taget så ser du om något drar el där du inte trott.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elförbrukning elpanna vs luftvärmepump, fortfarande hög?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hög elförbrukning vid start (tvättmaskiner)
Vitvaror -
Hög elförbrukning IVT värmepump
Värmepumpar -
Varför är min mormors elförbrukning så hög?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hög elförbrukning på min krypgrundsavfuktare?
Grund & Markarbeten