Svårt att se att den skulle dra så otroligt mycket. Men 90 är onödigt högt, 55 grader räcker om du använder vattnet dagligen. Står det stilla så skulle jag sätta det på 70 grader.Tony Q skrev:
Även om den stod onödigt högt så ser jag inte att den kan ha förbrukat så mycket energi.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 378 inlägg
Elpatronen värmer alltså det vattenburna värmesystemet? Om inte huset är beläget norr om odlingsgränsen eller så, behöver du inte ha elpatronen på alls i april och maj. Det är onödigt, huset lär inte frysa. Stäng av elpatronen nu och sätt igång den i september-oktober när det börjar bli kallt igen. För underhållsvärme räcker att ha elpatronen ställd på 20-30 grader, då fryser inga ledningar.Tony Q skrev:
(Tror att flera personer i tråden förväxlat elpatron och elektrisk varmvattenberedare, när de hävdar att det måste vara minst 55 grader.)
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 378 inlägg
Elpatronen har gissningsvis en effekt på mellan 4 och 9 kW, klart att den förbrukar energi. Massvis.F Fredd86 skrev:
Varför ska vattnet i det vattenburna värmesystemet hålla minst 55 grader, brukar TS duscha i det, tror du?
Tack för infon, varmvattnet i kranen kommer väl från samma tank antar jag? Men då är det ingen risk för legionellaväxt?SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 378 inlägg
Elpatronen värmer som regel det vattenburna värmesystemet. Ibland går det en slinga genom varmvattenberedaren och värmer den också, annars värms varmvattenberedaren av ett elektriskt värmeelement som är kopplat separat. Värmer solfångaren både värmesystemet och varmvattnet?Tony Q skrev:
Det finns bara anledning att ha varmvattnet ordentligt varmt när det faktiskt ska användas. När ingen är i stugan är det onödigt att värma vatten "för kråkorna", åtminstone om det värms med el, solen är ju gratis.
Solvärmen vet jag inte riktigt kring faktiskt, men vad skönt att höra att jag kan stänga av elpatronen utan att vara orolig, kan återkomma med skillnad i köpt/såld el i samband med dettaSågspånPappspikEternit skrev:
Elpatronen värmer som regel det vattenburna värmesystemet. Ibland går det en slinga genom varmvattenberedaren och värmer den också, annars värms varmvattenberedaren av ett elektriskt värmeelement som är kopplat separat. Värmer solfångaren både värmesystemet och varmvattnet?
Det finns bara anledning att ha varmvattnet ordentligt varmt när det faktiskt ska användas. När ingen är i stugan är det onödigt att värma vatten "för kråkorna", åtminstone om det värms med el, solen är ju gratis.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elförbrukning elpanna vs luftvärmepump, fortfarande hög?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hög elförbrukning vid start (tvättmaskiner)
Vitvaror -
Hög elförbrukning IVT värmepump
Värmepumpar -
Varför är min mormors elförbrukning så hög?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hög elförbrukning på min krypgrundsavfuktare?
Grund & Markarbeten