8 901 läst · 21 svar
9k läst
21 svar
Hobbyrum / biorum i garage. Frågor om betonggolv, innervägg, isolering, ventilation
Tack för bra info! Så om man nu då har en oisolerad betongplatta och garaget är tilläggsisolerat, hur ska man då på bästa sätt isolera golvet?Oldboy skrev:Det avgörande är huruvida betongplattan är isolerad under eller inte. Ger väsensskild fuktbelastning och kräver olika golvlösningar.
Då TS inte tyckte att värme och vent blev riktigt bra så är frågan om biorummet var konstant uppvärmt till +20C eller varmare? Om inte så kommer den massiva/tunga plattan alltid att vara sval/kall då den behöver dagar på sig att få upp värmen om utrymmet inte är fulluppvärmt konstant.
Värmen påverkar också ventilationen om det är självdrag. Det är värmen som driver ventilationen. Med dålig värme blir det också dålig ventilation. Alt om det är två stora öppna ventiler, en i var ände av garaget, och fritt luftflöde emellan så kan det istället bli kallt då vinden kan ge mkt stor ventilation, vilket såklart gör det kallt och dragit på vintern.
Det första är att åtminstone få en grov uppfattning om hur fuktbelastad plattan är. Tejpa fast en 1x1m byggplast på golvet och låt stå i några dagar till en vecka. Blir det fuktigt under plasten så är det relativt mkt markfukt som kommer upp genom plattan. Då krävs fuktsäkra lösningar.
Tyvärr är fuktsäkring och värmekomfort två tämligen inkompatibla variabler.
Den enklaste lösningen är naken betongplatta. Allt organiskt mtrl som ställs på plattan måste fuktsäkras med syllpapp eller takpapp, eller byggplast, eller vattentäta klinkers, eller vad man nu har tillhands och som fungerar för ändamålet. Inga större saker såsom flyttkartonger eller möbler och garderober med sockel som förhindrar luftning under är lämpliga. Allt behöver komma upp på fötter så ordentlig luftning erhålls undertill.
Naken betongplatta är naturligtvis det sämsta för komforten, (och även ljudupplevelsen).
Betongplatta med matta som är fuktgenomsläpplig ökar väsentligt komforten.
Uppreglat trägolv (isolerat) kräver sannolikt luftning även om plattan inte är så fuktbelastad. Det vore trist att göra iordning ett fint utrymme för att ngt år senare riskera mögel. Så luftningen är ett sätt att minska riskerna för mögel.
Det är också bra att veta att ju mer isolering i golvet desto kallare och fuktigare blir betongplattan.
Det förekommer golv där man endast lagt en platonmatta på plattan och sedan lagt golv ovanpå, både med och utan uppregling. Det förefaller mig som att den lösningen dock inte ger tillräckligt effektiv luftning utan man riskerar ändå mögel.
Uppreglat golv med mekanisk luftning är den bästa om man vill maximera värmekomforten och samtidigt försöka undvika mögel. Det är också den dyraste lösningen, och det är inte trivialt att få luftningen att vara effektiv över hela golvytan. (Det blir lätt punkter/områden med stillastående luft.) Dessutom ska ventilationskanal upp/ut ordnas och fläkten ska ha plats vilket väl normalt löses på vinden.
När det gäller värmekomfort så beror den på hur värmen fördelar sig i rummet. Det viktiga är att få ner värmen till golvet. Det löses antingen genom golvvärme eller att luften rör sig så att varm luft hela tiden kommer ner till golvet.
Golvvärme på större ytor är inte lysande på oisolerade plattor.
LLVP är mkt effektiva på att få ner värmen till golvet, men bara på öppna ytor framför pumpen. Så läget på LLVP och möbleringen/möblerna måste samspela, men om det går att ordna så är det en effektiv metod att slippa golvkyla. Däremot blir det ofrånkomligen en krock mellan bioljud och LLVPns fläktsus.
Ytterligare ett alt är 80-talets riskkonstruktion med frigolit och flytande spånskivegolv. Det fungerar tillräckligt bra i många hus, men inte i alla. (Härav riskkonstruktion.) Vi har det själva i 2/3-delar av vårt hus (tillbyggnader fr 80-t). Det tycks fungera här. Vi har inte direkt märkt något och inga besökare har hittills klagat på att det luktar mögel iaf...
Det finns också en möjlighet med att gjuta på ett lager EPS-betong.
Tofflor och benvärmare och/eller yllefiltar ner över benen är också enkla och billiga "lösningar".
Om t ex fuktgenomsläpplig heltäckningsmatta, (eller ett helt gäng med lösa trasmattor), används tillsammans med radiatorer så bör 1-2 tysta fläktar kunna effektivisera värmespridningen så att även luften nere vid golvet värms upp. (För att studera luftflöden så kan man använda små tunna lätta pappersremsor, eller om flödet inte räcker till för dem så finns stearinljus.)
Det viktiga med en oisolerad betongplatta är att se till att den är konstant fulluppvärmd, annars kommer den att agera kylklamp. Plattan är så tung och massiv att det tar lååång tid att få den att ändra temperatur. Det kostar naturligtvis en del värmeläckage, men det ska vägas mot investeringen (+ den lägre driftskostnaden). Driftskostnaden (uppvärmning) påverkas också radikalt av om det är direktverkande el eller ngn VP. Sedan ska man också komma ihåg att ventilationen är den enskilt dyraste komponenten i uppvärmningen, även med oisolerad platta. Trots det så är det sällan lönsamt att installera FTX i fristående garage.
Tyvärr är fuktsäkring och värmekomfort två tämligen inkompatibla variabler.
Den enklaste lösningen är naken betongplatta. Allt organiskt mtrl som ställs på plattan måste fuktsäkras med syllpapp eller takpapp, eller byggplast, eller vattentäta klinkers, eller vad man nu har tillhands och som fungerar för ändamålet. Inga större saker såsom flyttkartonger eller möbler och garderober med sockel som förhindrar luftning under är lämpliga. Allt behöver komma upp på fötter så ordentlig luftning erhålls undertill.
Naken betongplatta är naturligtvis det sämsta för komforten, (och även ljudupplevelsen).
Betongplatta med matta som är fuktgenomsläpplig ökar väsentligt komforten.
Uppreglat trägolv (isolerat) kräver sannolikt luftning även om plattan inte är så fuktbelastad. Det vore trist att göra iordning ett fint utrymme för att ngt år senare riskera mögel. Så luftningen är ett sätt att minska riskerna för mögel.
Det är också bra att veta att ju mer isolering i golvet desto kallare och fuktigare blir betongplattan.
Det förekommer golv där man endast lagt en platonmatta på plattan och sedan lagt golv ovanpå, både med och utan uppregling. Det förefaller mig som att den lösningen dock inte ger tillräckligt effektiv luftning utan man riskerar ändå mögel.
Uppreglat golv med mekanisk luftning är den bästa om man vill maximera värmekomforten och samtidigt försöka undvika mögel. Det är också den dyraste lösningen, och det är inte trivialt att få luftningen att vara effektiv över hela golvytan. (Det blir lätt punkter/områden med stillastående luft.) Dessutom ska ventilationskanal upp/ut ordnas och fläkten ska ha plats vilket väl normalt löses på vinden.
När det gäller värmekomfort så beror den på hur värmen fördelar sig i rummet. Det viktiga är att få ner värmen till golvet. Det löses antingen genom golvvärme eller att luften rör sig så att varm luft hela tiden kommer ner till golvet.
Golvvärme på större ytor är inte lysande på oisolerade plattor.
LLVP är mkt effektiva på att få ner värmen till golvet, men bara på öppna ytor framför pumpen. Så läget på LLVP och möbleringen/möblerna måste samspela, men om det går att ordna så är det en effektiv metod att slippa golvkyla. Däremot blir det ofrånkomligen en krock mellan bioljud och LLVPns fläktsus.
Ytterligare ett alt är 80-talets riskkonstruktion med frigolit och flytande spånskivegolv. Det fungerar tillräckligt bra i många hus, men inte i alla. (Härav riskkonstruktion.) Vi har det själva i 2/3-delar av vårt hus (tillbyggnader fr 80-t). Det tycks fungera här. Vi har inte direkt märkt något och inga besökare har hittills klagat på att det luktar mögel iaf...
Det finns också en möjlighet med att gjuta på ett lager EPS-betong.
Tofflor och benvärmare och/eller yllefiltar ner över benen är också enkla och billiga "lösningar".
Om t ex fuktgenomsläpplig heltäckningsmatta, (eller ett helt gäng med lösa trasmattor), används tillsammans med radiatorer så bör 1-2 tysta fläktar kunna effektivisera värmespridningen så att även luften nere vid golvet värms upp. (För att studera luftflöden så kan man använda små tunna lätta pappersremsor, eller om flödet inte räcker till för dem så finns stearinljus.)
Det viktiga med en oisolerad betongplatta är att se till att den är konstant fulluppvärmd, annars kommer den att agera kylklamp. Plattan är så tung och massiv att det tar lååång tid att få den att ändra temperatur. Det kostar naturligtvis en del värmeläckage, men det ska vägas mot investeringen (+ den lägre driftskostnaden). Driftskostnaden (uppvärmning) påverkas också radikalt av om det är direktverkande el eller ngn VP. Sedan ska man också komma ihåg att ventilationen är den enskilt dyraste komponenten i uppvärmningen, även med oisolerad platta. Trots det så är det sällan lönsamt att installera FTX i fristående garage.
Tack för ditt inlägg!
En novis fråga men om jag lägger platonmatta och sedan reglar upp golvet, undviker jag då inte att fukt tränger upp och orsakar mögel?
Har gjort ett sånt test med 1m2 plast under ett par dagar men plattan verkar vara väldigt torr och ingen fukt har påträffats.
Vill göra detta så bra och helst så billigt som möjligt men blir ändå inte riktigt klok på vad som kan vara det bästa alternativet. Nivell golv känns för dyrt samt FTX på vinden i garaget.
En novis fråga men om jag lägger platonmatta och sedan reglar upp golvet, undviker jag då inte att fukt tränger upp och orsakar mögel?
Har gjort ett sånt test med 1m2 plast under ett par dagar men plattan verkar vara väldigt torr och ingen fukt har påträffats.
Vill göra detta så bra och helst så billigt som möjligt men blir ändå inte riktigt klok på vad som kan vara det bästa alternativet. Nivell golv känns för dyrt samt FTX på vinden i garaget.
Nej, inte nödvändigtvis. Mögel växer på betongplattan och/eller platonmattan och/eller väggarna där platonmattan luftas via golvsocklarna. Huruvida ngt mögel trivs är direkt proportionellt mot hur mkt fukt som finns, (huvudsakligen markfukt som tränger upp genom plattan).I iqraul skrev:
Dock, om plattan förefaller torr så kan det fungera. Jag skulle dock rekommendera att inte isolera golvet särskilt mkt eftersom ju mer det är isolerat desto kallare blir plattan och fukthalten stiger. (Det går att simulera genom att lägga en bit isolering ovanpå plasten på plattan. Det måste dock vara en rätt stor yta då plattan leder värme rätt bra.)
En annan viktig förutsättning för att minimera risken för mögel är att plattan är noggrant rengjord. Betongen i sig möglar inte utan det är organiskt mtrl (jord/damm/smuts = mat åt möglet) på betongen som möglar.
Personligen är jag tveksam till platonmatta och/eller byggplast som ibland har använts. Det stoppar visserligen fukt nerifrån att komma upp, men det fungerar ju som en fuktspärr åt andra hållet också, dvs på den kalla sidan om isoleringen. Det hjälper föga att stoppa markfukt men att istället generera kondensutfällning på ovansidan...
För mig känns det då bättre utan platonmatta eller byggplast på plattan utan istället låta ev fukt kunna vandra rakt upp genom ett tunt isoleringslager och vidare genom ett vanligt brädgolv, (som naturligtvis måste vara obehandlat eller möjligtvis oljat så fukten kan vandra igenom).
Om man inte kallar in professionella fukttekniker/ingenjörer för ordentlig kartläggning av fuktförhållandena och den golvlösning som man önskar så blir det en chansning. Då är det bra om man kan ordna så att RH och temp kan mätas på plattans yta under golvskikt och ev isolering. Då ser man om fukten når kritiska nivåer i förhållande till temperaturen.
Vidare är det inte fel att ha golvlösningar som gör det lätt att ta upp golvet om det skulle visa sig nödvändigt pga fukt/mögel.
Sedan kan det också vara bra att ha en avfuktare som kan hålla luftfuktigheten på en sådan nivå att golvet klarar sig. Luftavfuktaren stängs av när man är där, men står och håller luftfuktigheten övrig tid. (Ev luftavfuktare måste stämmas av mot ventilationen, dvs antingen eller.)
För mig känns det då bättre utan platonmatta eller byggplast på plattan utan istället låta ev fukt kunna vandra rakt upp genom ett tunt isoleringslager och vidare genom ett vanligt brädgolv, (som naturligtvis måste vara obehandlat eller möjligtvis oljat så fukten kan vandra igenom).
Om man inte kallar in professionella fukttekniker/ingenjörer för ordentlig kartläggning av fuktförhållandena och den golvlösning som man önskar så blir det en chansning. Då är det bra om man kan ordna så att RH och temp kan mätas på plattans yta under golvskikt och ev isolering. Då ser man om fukten når kritiska nivåer i förhållande till temperaturen.
Vidare är det inte fel att ha golvlösningar som gör det lätt att ta upp golvet om det skulle visa sig nödvändigt pga fukt/mögel.
Sedan kan det också vara bra att ha en avfuktare som kan hålla luftfuktigheten på en sådan nivå att golvet klarar sig. Luftavfuktaren stängs av när man är där, men står och håller luftfuktigheten övrig tid. (Ev luftavfuktare måste stämmas av mot ventilationen, dvs antingen eller.)
Tack för all info @Oldboy. Vad rekommenderar du att jag gör som har en isolerad platta? Jag har 200mm Cellplast S100, har jag då inte samma problem? Vad bör jag då lägga på plattan? (kommer denna gång högst troligt köra luftvärmepump i utrymmet)Oldboy skrev:
Hur fuktbelastad plattan är kan jag nog inte kolla sådär med byggplast, för just nu är det endast en platta på mark, inga väggar, tak eller så, så antar att fukt kommer krypa in oavsett?
Men däremot ett ypperligt tillfälle att "göra rätt" denna gång vad gäller värme och fukt tänker jag.
Nyare plattor som har ett rejält kapillärbrytande skikt (makadam), dränerat, och isolering under plattan, har mkt bättre förutsättningar. Om grundläggningen i praktiken blivit väl utförd i alla detaljer, dvs så den är i överensstämmelse med teorin utan några svaga punkter, så ska det inte vara ngn nämnvärd fuktbelastning. Dvs i princip kan man välja vilken golvlösning som helst.R reta skrev:
Utrymmet bör vara permanent uppvärmt, då betongplattor är massiva/tunga och därför tar lång tid på sig att ändra temperatur.
Personligen hade jag valt antingen ett obehandlat, ev oljat, trägolv (+ lösa mattor) eller en heltäckningsmatta i ett biorum. Detta för att ljudet inte ska bli för vasst och/eller med för mkt efterklang/eko. (Även väggar och tak bör planeras efter ljudbild.)
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Golvuppbyggnad i hobbyrum i garaget
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Utsugsfläkt i hobbyrum (garage)
Ventilation -
Hjälp! Hobbyrum i garaget på oisolerad betongplatta.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp med beslut - Uppvärmning för tillbyggt garage och hobbyrum
Värme allmänt -
Golv till hobbyrum i garage?
Golv