MackanMH MackanMH skrev:
Jag håller på bygga ett Movehome #201 nu med inflytt i mars.
Vi kontaktade alla möjliga hustillverkare och fick säkert in 6-7 konkreta offerter. Det vi hade efter år med föräldraledighet och studier var lite skralt med insats och då fick devisen "bang for the buck" bestämma. Efter mycket jämförande och luskande på skillnader mellan husen, vad som ingår, hur det byggs osv hamnade vi på Movehome då vi dels gillade planlösningen (den öppna planlösningen ser vi bara som bra), vad som ingick som standard (golvvärme, gedigna ytter- och innerväggar, ordentligt golv, kakel och klinker och - kanske framförallt - svanenmärkt). Det var mycket där som tilltalade oss och som är exakt som deras trivselhus-hus men i att man inte kan bestämma så mycket över själva utformningen, något som inte spelade oss någon roll. Dessutom passade vinkelhuset perfekt på tomten vi hittat.

Däremot kommer vi inreda övervåningen själva (deras inredda alternativ kostar 550k...) men då ta ett förberett alternativ där snickarna isolerat yttre väggar och fixat så pass mycket att vi egentligen kan börja omgående med att dra el/rör och regla upp innerväggar för ett väldigt vettigt pris som känns som en smart lösning för oss. De ligger även bra till energimässigt och jag räknar med att ligga på en låg månadskostnad där. Deras säljare i området där jag bor är kanon och allt har funkat super hittills.

Nu låter jag som nån slags säljare till Movehome men det är det att allt funkat jättebra hittills för oss, inga poster på offerten har stuckit iväg utan vi ligger i fas och de känns väldigt seriösa och bra att ha och göra med. Hjältevadhus vet jag mindre om förutom att de inte hade något hus som passade oss (två sovrum direkt var ett krav) och med valen man gjorde stack priset upp rätt rejält från det man trodde skulle vara ett ganska långt pris. Ingenting ingick kändes det som men det är väl så hustillverkarna jobbar. Dessutom var säljaren i vårt område helt grön och aaaaalldeles för dåligt påläst för att kunna sälja in ett hus till oss.

Har du fler frågor/funderingar om Movehome så är det bara att hojta :)
Hej!
Vi har funderingar på att bygga ett 201. Nu när det har gått en tid sedan ni byggde, är det att rekommendera? Med tanke på kvalité, planlösning mm
 
L LiseO skrev:
Hej!
Vi har funderingar på att bygga ett 201. Nu när det har gått en tid sedan ni byggde, är det att rekommendera? Med tanke på kvalité, planlösning mm
Hej!

Jag kan absolut rekommendera MH, huset har motsvarat våra förväntningar och inget har känts som det blivit fel eller som vi inte tänkt oss. Jag skulle vilja ha en lite bredare hall och annan layout på tvättstugan men det verkar dom löst i och med nya, uppdaterade planlösningen. Jag hade gjort ett par andra tillval personligen såhär i efterhand men det är en annan femma, men ett tips är att verkligen tänka igenom alla tillval och kika på så mycket bilder ni kan. Utifrån våra premisser som vi hade med två sovrum nere så skulle jag nog gjort om samma val idag :)
 
Det låter ju bra, vi har tänkt att lägga till en hel del tillbehör, bla överväger vi att lägga till ryggåstak i vardagsrummet.
 
Hur såg eran produktionskostnadskalkyl ut? Höll kalkylen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.