12 031 läst · 22 svar
12k läst
22 svar
Hjälper vänner riva upp golv (mögelsanering)
Kul! Du känner säkert till dem men jag köper material från Sundabyggvaror.se som har jäkla bra materialrådgivning över telefon: https://sundabyggvaror.se/produkter/isolering/mark-grundisolering/ulfben skrev:
Och om du har tid så är Göran Gudmundsson (Gysinge, Stora boken om byggnadsvård) en otrolig källa till äldre (fungerande!) metoder. Han gör som ni gör här: ut med allt som inte är bra och bygg upp med beprövade metoder som gör att andra hus står i hundratals år utan att drabbas av mögel eller fukt...
Apropå katt.. kanske värt att ordna en "utgång" för ev katt så den kan smita ner och jaga möss när lusten faller på?
Tänker som en trappa från golvet ner till krypgrunden.
Tänker som en trappa från golvet ner till krypgrunden.
Jodå, det finns lite friskluftsventiler till grunden. Man har till och med varit ambitiösa och lagt rör från yttermuren, genom fyllningsmassorna, för att få friskluft till källardelen.E Einh skrev:
Mina personliga teorier är följande (och keep in mind att jag inte vet någonting):
- att virket som legat i sand och dylikt ruttnat bort är förståeligt. Det kommer alltid vara kallt mot mark och yttermur, kondens kommer fällas ut där och reglarna suger det vidare upp till golvspån och ruttnar båda två. Gräv ut, plast/isolering och regla upp nytt.
- någon tidigare ägare täppte till alla friskluftsventiler i ytterväggarna någon gång när energipriserna kändes dystra. Det innebar att friskluften plötsligt började sugas från krypgrundens olika gluggar. Krypgrunden blev över-ventilerad, med mer och mer varm fuktig luft som sögs in och vidare in i huset, framförallt runt otätheter kring murstocken. Det vill säga i hallen där de först började känna lukt och där vi också hittade mest (nästan allt?) mögel.
Så jag vill spontant: öppna upp / sätta in nya friskluftsventiler i väggarna, installera ny badrumsfläkt, koppla spisfläkt till imkanal ut ur huset, och så bygga igen golvet tätt nedåt. Misstänker att det skulle förbättra klimatet i grunden rätt mycket redan.
Men vi får se vad besiktningsmannen säger, speciellt om syllen och andra väggdelar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
ulfben skrev:Ja, vi försöker hålla humöret uppe genom att drömma högt och brett om standardhöjningen de kan göra nu. Det är perfekt läge att lägga in golvärme, gå över till LVVP (från direktel + llvp), fälla in och modernisera all eldragning, justera planlösningen - allt sånt är ju skitenkelt nu när allt står öppet.
Hon har nyligen skolat om till elektriker, går som lärling nu, så det är ju en riktig superkraft i sammanhanget. Både för att hon kommer kunna göra mycket själv, men också för nätverket som jag misstänker att hantverkare bygger med varandra på olika arbetsplatser.
Och han är någon typ av ADHD-driven fuskbyggare med fler lösningar än problem. Jag har sett karln bygga en altan för 30-årsfest samma dag som festen började I verkligheten är han musiker, men om någon kommer smälla upp nya bärlinor och golv på nolltid så är det han.
Så... ja. Vattenburen värme, ny isolering, ny el. Det kan bli ett enormt lyft i både komfort och driftekonomi ... ifall man bara lyckas lösa finansieringen. Och så kan de äntligen få lägga in det där grangolvet de drömt om sedan de kom över ett parti som föll av en lastbil eller något hahaha
[bild]Dom druvorna går inte av för hackor 😋
Jösses vad meckigt. Har man reglat upp ett nytt golv på originalgolvet? Du svär över några plankor i någon video du inte fattar vad de är där för. Det kanske är originalbärlinor?
Det känns som att de skulle vilja fördjupa torpargrunden något för lite mer luft mellan mark och trossbotten? Det finns sugbilar för sådant där. Sparar nog deras äktenskap.
Edit:
Kan nog vara en idé att byta syllarna också när det ändå är öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som att de skulle vilja fördjupa torpargrunden något för lite mer luft mellan mark och trossbotten? Det finns sugbilar för sådant där. Sparar nog deras äktenskap.
Edit:
Kan nog vara en idé att byta syllarna också när det ändå är öppet.
Redigerat:
Vi har fått en uppdatering! Anticimex var på plats under veckan och gav ett lugnande besked. Skadedjuren som har varit där utgör ingen anledning till oro. Teknikern förklarade att det rör sig om två olika typer av skadedjur; den ena angriper fuktigt virke och den andra äter rötsvamp på rötskadat virke. Ingen av dem är aktiva längre.
Syllen och väggarna är inte påverkade, så det räcker med att byta ut de skadade golvbjälkarna! 🥳
Besiktningsmannen bedömer att det sannolikt rör sig om en gammal fuktskada som blivit innesluten, och i övrigt ser det bra ut. Det finns inga tecken på yttre fuktskador, såsom skador på grundmurens puts eller på fasadpanelen. Så länge man gräver bort sanden, lämnar luftspalt nedåt och undviker att lägga plastmatta på golvet, bör det inte uppstå några problem framöver.
De berättade att han var inte lika imponerad över mögelbrädorna som jag var, det verkade vara vardagsmat för honom. hahaha
Syllen och väggarna är inte påverkade, så det räcker med att byta ut de skadade golvbjälkarna! 🥳
Besiktningsmannen bedömer att det sannolikt rör sig om en gammal fuktskada som blivit innesluten, och i övrigt ser det bra ut. Det finns inga tecken på yttre fuktskador, såsom skador på grundmurens puts eller på fasadpanelen. Så länge man gräver bort sanden, lämnar luftspalt nedåt och undviker att lägga plastmatta på golvet, bör det inte uppstå några problem framöver.
De berättade att han var inte lika imponerad över mögelbrädorna som jag var, det verkade vara vardagsmat för honom. hahaha
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken stegmotor använder ni för 3D-skrivare?
3D-skrivare -
Riva paneltak i källare
Information & Feedback -
Sätta in takfönster och riva kattvind.
Isolering -
Regereringsintention att driva upp fastighetspriserna?
Bostadspolitik -
Organisation som hjälper privatpersoner med felaktiga myndighetsbeslut ?
Juridik