8 225 läst · 52 svar
8k läst
52 svar
Hjälper ftx vid hög värme av sol på sommaren?
Moderna FTX kyler iallafall lite grann. Äldre utan sommarkassett återvinner värme trots att det är 30C inne.H halj skrev:Det är inte så jättestor effekt då det är relativt små luftflöden och tempskillnader. Säg att du kör 80 l/s. Vilket innebär ett massflöde på
80/1000*1,2 = 0,096 kg/s
Energin = massflöde*specifik värmekapacitet* temperaturdifferens
Vi antar att du skickar in luft som är 10c kallare än inomhus
0,096*1,004*10= 0,96kW
Kyleffekten blir alltså 0,96kW fördelat på hela huset.
Skulle vilja påstå att en luftvärmepump till sovrummet är en mycket bättre lösning!
Ja, det är nattkyla. På mitt aggregat kallas det sommartillsats.R Robin Lindberg skrev:
Frikyla är som bekant nån man har på jord- eller bergvärmen.
Många nämner kylbatteri och frikyla, men ingen nämner att det kräver tillgång till köldbärarmedium från geotermisk energiutvinning, dvs bergvärme.
Jag är själv inne på denna lösning så småningom när det är dax för ftx och värmepumpsbyte.
Jag är själv inne på denna lösning så småningom när det är dax för ftx och värmepumpsbyte.
Som jag skrev? 80 l/s och 10C ger knappt 1 kW kyleffekt fördelat på hela huset. Och 10C är ju väldigt högt räknat om du inte kyler luften externt via t.ex. ett borrhål.S sjoelund skrev:
Ett sovrum har ca 15 l/s och får således mindre än 200W kyleffekt i rummet.
En portabel ac har i regel över 2 kW som jämförelse.
Frikyla på ftx har jag uppfattat mer som att undvika att den varma luften värmer upp rummet, än att den kyler något som redan är uppvärmt. Dvs rum utan fönster där solen strålar in.
För egen del i vår framtida installation har vi en skystar fläktkonvektor i taket på ovanvåningen där det är öppen planlösning med vardagsrum åt söder med majoriteten av husets fönster, sen skärmar vi av solen med markis på utsidan. Kylbatteriet på ftx'en är sen bara tänkt att hjälpa hålla nere värmen i de andra rummen i huset. Tyvärr kommer det inte hinna bli färdigt förrän årets sommar är slut, så vet inte hur det kommer fungera i praktiken.
För egen del i vår framtida installation har vi en skystar fläktkonvektor i taket på ovanvåningen där det är öppen planlösning med vardagsrum åt söder med majoriteten av husets fönster, sen skärmar vi av solen med markis på utsidan. Kylbatteriet på ftx'en är sen bara tänkt att hjälpa hålla nere värmen i de andra rummen i huset. Tyvärr kommer det inte hinna bli färdigt förrän årets sommar är slut, så vet inte hur det kommer fungera i praktiken.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 159 inlägg
Jag har kylbatteri till mitt FTX kopplat till LVVP. Körde AC kyla med den första sommaren, det ger ju mer effekt än nattkyla men allt detta är bara massa krångligt tjafts som inte ger så mycket så jag använder inte kylan för FTX ändå. Det räcker inte så vädra rummet innan läggdags så har man det fixat.
Lägg pengarna på en separat fläktkonvektor, på övervåning om man har öppet så rinner den kalla luften ner okej. Sen är det lite onödigt med AC i sverige om man inte byggt heltokigt, fixa lite solavskärmning med skärmtak eller markiser så slipper man att det blir övervarmt från första början
Lägg pengarna på en separat fläktkonvektor, på övervåning om man har öppet så rinner den kalla luften ner okej. Sen är det lite onödigt med AC i sverige om man inte byggt heltokigt, fixa lite solavskärmning med skärmtak eller markiser så slipper man att det blir övervarmt från första början
FTX ska du bara se som bra ventilation. Googla FTX ventilation och läs på.
Behöver du värme någonstans som t.ex. i källaren så får du ha något som värmer källaren.
Vill du ha 21°C inne ställer du FTX på 18°C för att få en bra luftblandning. Detta gäller vintertid. Det är din inomhusluft som värmer tilluften. Aggregatet kan inte återvinna 100% så tilluften blir naturligt lite svalare än rumsluften och så ska det vara.
Behöver du kyla på sommaren köp luftvärmepumpar.
Behöver du värme någonstans som t.ex. i källaren så får du ha något som värmer källaren.
Vill du ha 21°C inne ställer du FTX på 18°C för att få en bra luftblandning. Detta gäller vintertid. Det är din inomhusluft som värmer tilluften. Aggregatet kan inte återvinna 100% så tilluften blir naturligt lite svalare än rumsluften och så ska det vara.
Behöver du kyla på sommaren köp luftvärmepumpar.
En parameter som jag tycker man oftast glömmer med ftx är det faktiska draget från ventilationen. Iaf jag upplever att det iaf känns kallare när man känner tilluften strömmar lite över kroppen. Nu låter det som att jag har storm i kanalerna men så är det inte. Har dom högre flöde i en 160mm ventil rakt över sängen och det sitter sedan en kanalkylare som är kopplad till bergrören för ”frikyla” och med den har jag inga problem att hålla dryga 20grader i huset även de varmaste dagarna. Nu har vi inte haft någon längre värmebölja i Sverige sedan jag fick igång systemet men tycker ändå frikylan ger det där extra som behövs.
Har testat lite olika varianter i vårat hus för att få ner temperaturen på somrarna. Vår FTX ger mycket liten skillnad på temperaturen. Fördelen med FTX är att det blir en bra luftkvalitet inomhus och att inkommande luften körs genom ett pollenfilter som man lätt kan byta. Det som ger mycket större temperatursänkning är att installera markiser på utsidan av fönstren mot söder och öster. Detta funkade riktigt bra faktiskt, över förväntan. Men det bästa är såklart en luft-luft-värmepump som går som AC. Den drar inte så mycket ström heller, tycker jag. Vi har en typisk Mitsubishi och jag tror den drar typ 300 kWh/månad under sommaren. Den är inte på hela tiden, såklart, men jag tycker elräkningen inte blir särskilt lidande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 159 inlägg
Vad har du för temperatur och flöde då? Låter inte riktigt rätt om du känner drag i sängen. Vad har du för don?A atomlab skrev:En parameter som jag tycker man oftast glömmer med ftx är det faktiska draget från ventilationen. Iaf jag upplever att det iaf känns kallare när man känner tilluften strömmar lite över kroppen. Nu låter det som att jag har storm i kanalerna men så är det inte. Har dom högre flöde i en 160mm ventil rakt över sängen och det sitter sedan en kanalkylare som är kopplad till bergrören för ”frikyla” och med den har jag inga problem att hålla dryga 20grader i huset även de varmaste dagarna. Nu har vi inte haft någon längre värmebölja i Sverige sedan jag fick igång systemet men tycker ändå frikylan ger det där extra som behövs.
Det är absolut min uppfattning med. Kör FTX som det är tänkt, alltså för ventilation och vill man ha kyla så löser man det separat och effektivt, antingen frikyla med konvektor från bergvärme eller AC.Johannes Carlsson skrev:Jag har kylbatteri till mitt FTX kopplat till LVVP. Körde AC kyla med den första sommaren, det ger ju mer effekt än nattkyla men allt detta är bara massa krångligt tjafts som inte ger så mycket så jag använder inte kylan för FTX ändå. Det räcker inte så vädra rummet innan läggdags så har man det fixat.
Nu tyckte jag förvisso att jag skrev det bara två inlägg upp?A Allroad skrev:
När du byter så förslår jag ändå att du gör en FTX och vill du ha frikyla så kör du det separat med en eller två konvektorer på lämpliga ställen.
Drag skall jag väl inte säga men det svalkar iaf på samma sätt som man känner vid korsdrag.Johannes Carlsson skrev:
Det är 250mm pipor upp från aggregatet. In i en kanalkylare med 315mm anslutning. Sedan någon förgrening till ett 160mm rör som går till en anslutningslåda med ett 200mm ventilationsdon rakt över sängen. Lufttät dörr utåt men har ett badrum i anslutning invändigt med dubbla 125mm frånluft i. Systemet är ritat och injusterat av en luftguru 😂
Kan väl också tillägga att huset är väldigt bra isolerat.
Aha okej, smart. Ta vara på att det är lite svalare på natten. Dock kanske lite som att öppna fönsterna eller?T TommyC skrev:Den senaste natten hade vi under 20 grader utomhus från kl 23:30 till 09:30. FTXen gör ganska stor nytta med att sänka inomhustemperaturen då vi låter fläkten gå på fullt varvtal hela nätterna så här års. Två grader lägre inomhustemperatur känns som en ganska stor skillnad, t ex 26 grader istället för 28 grader.