En apelsin En apelsin skrev:
Skulle vara skönt om debatten slutade handla om huruvida vissa köper för mycket skithuspapper och vi istället kunde prata om vilka initiativ som finns att hjälpa isolerade medmänniskor.
Fast, är det egentligen ett problem? Om någon är smittad i sitt hem, och satt i karantän, så borde de väl få hjälp med leverans av förnödenheter, om de inte har anhöriga som kan hjälpa till?

L lordi skrev:
Fast, är det egentligen ett problem? Om någon är smittad i sitt hem, och satt i karantän, så borde de väl få hjälp med leverans av förnödenheter, om de inte har anhöriga som kan hjälpa till?
Personer som inte behöver sjukhusvård testas inte i Sverige. Självisolering är vanligt. Äldre, personer i riskgrupper, sjuka som inte testats, de som har problem med oro och ångest. Samtidigt finns de många som är ensamma. Mina äldre föräldrar bor tex inte på samma ort. Stat och kommun kommer inte kunna hjälpa alla, vi bör hitta sätt att hjälpa de som finns i våra samhällen och våra grannar. Sätt upp en lapp i din trapp, gå med i ett lokalt initiativ på fb för att hjälpa till där det behövs, hör efter hur det är med dina vänner, bekanta och avlägsna släktingar.

Gör det istället för att analysera vem son köpt för mycket toapapper. Det hjälper nämligen ingen.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Försöker att handla än mera lokalt och framförallt svenskt. Stödja den lokala restaurangen, handlaren, frisören etc. boka gärna en extra hotellnatt. Vid retur ta tillgodokvitto istället för pengar.

o belasta inte sjukvården med onödiga frågor.

Redigerat:
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Jag ville bara få fram att man inte kan ha fördomar om att inga äldre har smartphone eller har hört talas om Swisch.

Men ja, kontanter går utmärkt att använda mellan personer, däremot finns det dessvärre butiker och bankkontor som inte befattar sig med det.
Samtliga matbutiker inom 15 mils radie tar kontanter här. Tror knappast att om en matbutik i området inte tar kontanter är ett problem idag. De kommer förlora alla kontantkunder. Och som sagt så om tant eller gubbe betalar dig kontant så kan du betala med kort. Och du kan sätta in pengarna själv senare.
Så vad de butiker och bankkontor som inte befattar sig med kontanter är inte relevant i detta fall.
Om du menar med att sätta in pengar? Ja då finns det insättningsautomater lite här och var.

Nej, det har inget med just det här specifika fallett att göra iom. att det fungerar med kontanter mellan människor som jag skrev, det var mer en allmän reflektion om hur samhället i Sverige utveckats.

Mataffärerna är nog de bland sista som kommer sluta med kontanter.

tttomten tttomten skrev:
Försöker att handla än mera lokalt och framförallt svenskt. Stödja den lokala restaurangen, handlaren, frisören etc. boka gärna en extra hotellnatt. Vid retur ta tillgodokvitto istället för pengar.

o belasta inte sjukvården med onödiga frågor.
Det är en jättebra sak att tänka på! Många små företag som vanligtvis ligger närmre sina marginaler än andra kan få svårt att komma tillbaka från en sådan här grej. Det ska förstås alltid uppmuntras att handla lokalt, men ytterligare så nu.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det där med tomma hyllor i affärerna måste vara ett storstadsfenomen. Jag var och handlade på ICA igår och där var lika välfyllt som vanligt. Jag kunde t o m köpa toapapper som tydligen ska vara en extrem bristvara.
Tyvärr inte, bor själv på en mindre ort och det var många tomma hyllor och fullt med personal som slet häcken av sig för att fylla på dem på vårt ICA. Men besökte en lite mindre (och dyrare) närbutik i området som inte hade samma problem, så det verkar ändå som att krisen inte är tillräckligt stor för att de som börjar bunkra ska kunna tänka sig att betala några kronor mer.. Skulle gissa på att det handlar om att vissa köper på sig extra för att de ser andra göra det också eller noterar att det börjar sina lite i hyllan, så det blir som en snöbollseffekt liksom.

Hur som helst, glad att se att många engagerar sig och hjälps åt, oavsett hur stora eller små effekterna blir av den här pandemin så känns det bra i själen att det fortfarande finns medmänsklighet och en vilja att hjälpa varandra! :giggle:

Pytt Pytt skrev:
Tyvärr inte, bor själv på en mindre ort och det var många tomma hyllor och fullt med personal som slet häcken av sig för att fylla på dem på vårt ICA. Men besökte en lite mindre (och dyrare) närbutik i området som inte hade samma problem, så det verkar ändå som att krisen inte är tillräckligt stor för att de som börjar bunkra ska kunna tänka sig att betala några kronor mer.. Skulle gissa på att det handlar om att vissa köper på sig extra för att de ser andra göra det också eller noterar att det börjar sina lite i hyllan, så det blir som en snöbollseffekt liksom.

Hur som helst, glad att se att många engagerar sig och hjälps åt, oavsett hur stora eller små effekterna blir av den här pandemin så känns det bra i själen att det fortfarande finns medmänsklighet och en vilja att hjälpa varandra! :giggle:
Det verkar som du har rätt. Var i min vanliga butik precis (större livsmedelsbutik). Några klappträn har köpt upp allt skithuspapper, pasta och fryst kyckling i helgen:surprised:. En butiksanställd kom ut med en halv kundvagn dasspapper, som tog slut på ett par minuter.

Själv är jag inte direkt orolig. Har mat i frysen så det räcker ett tag, och i nödfall har jag en stor torkrulle i garaget som jag kan klippa i lagom remsor :crysmile:

Det som kan vara lite allvarligare är om det här kommer att vara en längre tid, då kan det kanske bli oroligheter. Kanske det t om införs ransonering på vissa bristvaror.:thinking:

Köra som i Spanien, vakter på affärn, bara 1 familjemedlem i taget får handla och ingen bunkrings-shopping tillåten!

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.