Jag såg en hemsk bild idag, en gammal dam som stod med sin kundvagn vid en näst intill helt tom hylla i en matvarubutik. Det fick mig, som är relativt ung och fortfarande frisk, att fundera på vad som faktiskt händer när paniken utbryter; det är de redan svaga och utsatta som kommer råka än mer illa ut!
Så, istället för att vara uppgiven över detta gick jag in på min vägsamfällighets Facebook-grupp och erbjöd mig att handla mat åt de som befinner sig i en riskgrupp och inte vill utsätta sig i onödan. Jag ska ju ändå handla åt mig själv, och på vägen hem kan jag enkelt stanna och lämna en påse med kvitto och mitt nummer för Swish utanför deras dörr.
Jag skulle vilja sprida den här idén till fler, så jag skriver här i hopp om att ni blir inspirerade! Om ni har några andra bra idéer på hur man kan hjälpa till så vore de såklart också varmt välkomna! :)
(Tvätta händerna noggrant, nysa i armvecket och inte gå ut om man känner sig sjuk känner vi nog alla till redan dock)
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 21 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Jag såg en hemsk bild idag, en gammal dam som stod med sin kundvagn vid en näst intill helt tom hylla i en matvarubutik. Det fick mig, som är relativt ung och fortfarande frisk, att fundera på vad som faktiskt händer när paniken utbryter; det är de redan svaga och utsatta som kommer råka än mer illa ut!
Så, istället för att vara uppgiven över detta gick jag in på min vägsamfällighets Facebook-grupp och erbjöd mig att handla mat åt de som befinner sig i en riskgrupp och inte vill utsätta sig i onödan. Jag ska ju ändå handla åt mig själv, och på vägen hem kan jag enkelt stanna och lämna en påse med kvitto och mitt nummer för Swish utanför deras dörr.
Jag skulle vilja sprida den här idén till fler, så jag skriver här i hopp om att ni blir inspirerade! Om ni har några andra bra idéer på hur man kan hjälpa till så vore de såklart också varmt välkomna! :)
(Tvätta händerna noggrant, nysa i armvecket och inte gå ut om man känner sig sjuk känner vi nog alla till redan dock)
Mycket bra idé!
Bare ett problem, tanten har troligen aldrig hört talas om Swish eller äger en smartphone.
 
L Leif i Skåne skrev:
Mycket bra idé!
Bare ett problem, tanten har troligen aldrig hört talas om Swish eller äger en smartphone.
Tant kan lämna pengar isåfall. Så sätter man själv in via insättningsautomat om man vill ha det på kontot. Så är det löst =)
Fin tanke. Vi har inte de problemen med egoistiska typer som köper upp allt här ännu. Men har bara hört om att folk bunkrat bröd, hur smart det nu känns.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Mycket bra idé!
Bare ett problem, tanten har troligen aldrig hört talas om Swish eller äger en smartphone.
Som ovanstående säger går det alltid att lösa, i värsta fall kan åtminstone jag tänka mig att ligga ute med några hundralappar ett tag. :) Jag har redan nu sett att det börjat poppa upp lite facebook-grupper och dylikt med liknande initiativ, och det ger mig hopp och energi att se att det finns något mer än tomma butikshyllor i dessa tider. :giggle: Oavsett hur man tycker att detta skötts från politiskt håll så är vi alla i slutändan ansvariga för hur vi agerar som samhälle.
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Mycket bra idé!
Bare ett problem, tanten har troligen aldrig hört talas om Swish eller äger en smartphone.
Mina föräldrar är 70+ liksom svärfar som är 77 år, alla har smartphone och Swisch.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
N Nyikåk skrev:
Mina föräldrar är 70+ liksom svärfar som är 77 år, alla har smartphone och Swisch.
Min pappa blir 70 i år och har nokias billigaste knapptelefon. Min farmor är typ lite över 90 och har telefon med snurra. Alla har inte smartphone och swisch.
En kollega 35 år gammal har smartphone men inte swish.

Så kontanter går utmärkt idag om man ställer upp.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Det där med tomma hyllor i affärerna måste vara ett storstadsfenomen. Jag var och handlade på ICA igår och där var lika välfyllt som vanligt. Jag kunde t o m köpa toapapper som tydligen ska vara en extrem bristvara.
 
L lordi skrev:
Det där med tomma hyllor i affärerna måste vara ett storstadsfenomen. Jag var och handlade på ICA igår och där var lika välfyllt som vanligt. Jag kunde t o m köpa toapapper som tydligen ska vara en extrem bristvara.
Tyvärr är det inte så längre. Hässleholm började få tomma hyllor. Men de fyller ju på så fort de hinner men folk är ju helt störda i huvudet. Jag var inne i morse, men så tänkte vi att det kan ju vara bra att försöka ha en flaska hostmedicin hemma till barnet. Så jag satt kvar i bilen och titta lite. Det var mest människor med utländsk härkomst som kom med toabalar i mängder, alltså det var en som hade 3 balar med sig. Det fanns mycket i morse, men nu vet jag inte.
Men de hade fyllt på färsen =)
Där jag bor i en by så bunkrar de inget alls, utan de har gott om mat ännu.
 
Här hade de satt upp max en bal toapapper/person
 
R Rkarlsson skrev:
Det var mest människor med utländsk härkomst som kom med toabalar i mängder, alltså det var en som hade 3 balar med sig. Det fanns mycket i morse, men nu vet jag inte.
Ja, jag vet inte om det har att göra med att en del människor varit drabbade av krig och katastrofer tidigare.
Vi hade en incident för några år sedan där de råkade överdosera nån kemikalie i dricksvattnet, och de gick ut med info om att man inte skulle dricka det.
Då tog det hus i helvete och folk köpte upp allt vatten på flaska i butikerna. Såg att det ofta var folk med utländsk härkomst som köpte kundvagnar fulla med vatten. Sedan ville de returnera allt två dagar senare när "faran" var över.

Ska väl säga att jag själv har utländsk härkomst, innan protesterna börjar hagla :D
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, jag vet inte om det har att göra med att en del människor varit drabbade av krig och katastrofer tidigare.
Vi hade en incident för några år sedan där de råkade överdosera nån kemikalie i dricksvattnet, och de gick ut med info om att man inte skulle dricka det.
Då tog det hus i helvete och folk köpte upp allt vatten på flaska i butikerna. Såg att det ofta var folk med utländsk härkomst som köpte kundvagnar fulla med vatten. Sedan ville de returnera allt två dagar senare när "faran" var över.

Ska väl säga att jag själv har utländsk härkomst, innan protesterna börjar hagla :D
Det kan det mycket väl vara. Det var ju senast vid andra världskriget som vi i Sverige hade det värre än idag så alla födda långt efter det här har inte varit med om det. Även om detta är en grav överdrift av folk.
Men det känns ganska överdrivet med så enorma mängder dasspapper =) En normal människa gör inte så mycket ifrån sig. Men kan folk stjäla både papper och handsprit från sina arbetsplatser så förvånar de inte mig (ja sprit stal de från vårt jobb med)

Intressant att de ville lämna tillbaka vattnet =) De går ju ändå dricka upp det.
 
R Rkarlsson skrev:
Det kan det mycket väl vara. Det var ju senast vid andra världskriget som vi i Sverige hade det värre än idag så alla födda långt efter det här har inte varit med om det. Även om detta är en grav överdrift av folk.
Men det känns ganska överdrivet med så enorma mängder dasspapper =) En normal människa gör inte så mycket ifrån sig. Men kan folk stjäla både papper och handsprit från sina arbetsplatser så förvånar de inte mig (ja sprit stal de från vårt jobb med)

Intressant att de ville lämna tillbaka vattnet =) De går ju ändå dricka upp det.
Ja, och det går faktiskt att klara sig utan dasspapper, så länge det finns vatten att tillgå, även om vi inte är vana vid det.
Men det kanske är en del som investerar i dasspapper istället för den fallande börsen :D
 
Skulle vara skönt om debatten slutade handla om huruvida vissa köper för mycket skithuspapper och vi istället kunde prata om vilka initiativ som finns att hjälpa isolerade medmänniskor.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Min pappa blir 70 i år och har nokias billigaste knapptelefon. Min farmor är typ lite över 90 och har telefon med snurra. Alla har inte smartphone och swisch.
En kollega 35 år gammal har smartphone men inte swish.

Så kontanter går utmärkt idag om man ställer upp.
Jag ville bara få fram att man inte kan ha fördomar om att inga äldre har smartphone eller har hört talas om Swisch.

Men ja, kontanter går utmärkt att använda mellan personer, däremot finns det dessvärre butiker och bankkontor som inte befattar sig med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.