76 924 läst · 330 svar
77k läst
330 svar
Hjälp skadestånd på ej dold fel
Ja du har rätt i det du säger , det som var bra att jag sa det muntligt då det var deras första samtal från de och de sa att de ska upphäva köpet och var är det för skit lgh vi köpte från er och sånt så jag blev chockad och lite rädd samtidigt. Där för sa jag att om ni inte vill ha öppningen så är det bara att täcka till det med lite spackel och det kostar inte mer än 1000 men honpa nej vi vill inte ha lägenhetenoceanis skrev:Grundregel nr 1 i sådana här fall är som tidigare skribent skrev, PRATA INTE MED DOM, utan svara bara formellt på krav eller brev från deras jurist och prata med ert försäkringsbolag för att få ett ok på att få juridisk hjälp. En jurist avfärdar detta ganska enkelt och deras undersökningsplikt är långtgående så om det bara var att öppna en dörr för att se det finns det inget att oroa sig över.
Och grundregel nr 2 är att ALDRIG ERBJUDA NÅGONTING. Ditt erbjudande om att laga hålet är inget bra och sådant skall ni akte er för eftersom det kan användas mot er vid ett senare tillfälle.
Tack för din tips o råd uppskattar verkligen det
Ni anar inte hur era svar och råd lugnar ner mig ,har gått nu med ett sådant bekymmer i en hel vecka. Precis som Jonatan säger om vi förlorar i rätten detta ifall de vill gå lång med detta då kommer jag tappa förtroende för rätten här för det de köpare håller på med nu är lätt sagt rent utnjyttande
Kan inte annat än att hålla med övriga. Hänvisa till undersökningsplikten och säg att tingsrätten får avgöra. Därefter ingen vidare kommunikation. Allt övrigt som de ev skickar kan ni bara ignorera tills det kommer en kallelse till tingsrätten.
Troligen är de väldigt medvetna om att de inte har en chans och hoppas på att de kan skrämma er att betala pengar via ett formellt brev från en advokat. De vet att det känns jobbigt i magen för normala människor när någon ligger på hela tiden och hotar. Personligen tycker jag att det är otroligt fult men det är nog svårt att få det till olaga hot.
Om de mot förmodan skulle dra denna fråga till tinget är det dags för eget ombud (=advokat). Likt Jonatan79 så lovar jag att äta upp ett par strumpor om de faktiskt skulle vinna detta. Kolla med hemförsäkringen om de täcker rättskostnader, även om man troligen kan hävda att en sådan här stämning saknar fog och att de därmed skulle bli betalningsskyldiga för era kostnader (eftersom det inte är ett småmål).
Troligen är de väldigt medvetna om att de inte har en chans och hoppas på att de kan skrämma er att betala pengar via ett formellt brev från en advokat. De vet att det känns jobbigt i magen för normala människor när någon ligger på hela tiden och hotar. Personligen tycker jag att det är otroligt fult men det är nog svårt att få det till olaga hot.
Om de mot förmodan skulle dra denna fråga till tinget är det dags för eget ombud (=advokat). Likt Jonatan79 så lovar jag att äta upp ett par strumpor om de faktiskt skulle vinna detta. Kolla med hemförsäkringen om de täcker rättskostnader, även om man troligen kan hävda att en sådan här stämning saknar fog och att de därmed skulle bli betalningsskyldiga för era kostnader (eftersom det inte är ett småmål).
Jag kommer Uppdatera er om det senaste som händer .
Det känns jätte jobbigt . Jag har inte nämnt allt som de försökete hitta på , jag har anlitit en flyttstädning firma med 3 dagars granti . De hade lite anmärkningar och städfirman har varit där igen och fixat det de påpekat på efter typ 10 dagar får jag ett sms där det står så här
hej vet du om någon har varit i lägenheten utan våra kännedom för vi bodde under tiden hemma hos vara föräldrar. Då svarar jag nej vad menar ni? Ni har ju fått alla nycklar vem skulle komma in . Jag får ett svar att det fanns damm på fönsterbrädan 🤔🤔alltså det är en sak av massa konstiga sakar som de kommer på
Det känns jätte jobbigt . Jag har inte nämnt allt som de försökete hitta på , jag har anlitit en flyttstädning firma med 3 dagars granti . De hade lite anmärkningar och städfirman har varit där igen och fixat det de påpekat på efter typ 10 dagar får jag ett sms där det står så här
hej vet du om någon har varit i lägenheten utan våra kännedom för vi bodde under tiden hemma hos vara föräldrar. Då svarar jag nej vad menar ni? Ni har ju fått alla nycklar vem skulle komma in . Jag får ett svar att det fanns damm på fönsterbrädan 🤔🤔alltså det är en sak av massa konstiga sakar som de kommer på
Igen, sluta svara. Det triggar bara köparna. Besvara deras hot om stämning med att ni bestrider ansvar och låter tingsrätten avgöra. Svara bara en gång. Därefter ignorera tills det kommer en faktisk stämning.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Ursäkta men vilka s*tans puckon.
Moderator
· Stockholm
· 52 292 inlägg
Som det beskrivs här så har ni redan pratat tillräckligt med köparna. Hur är det har köparna skickat några krav via jurist ännu?
När/om det kommer krav från en advokat eller någon som påstår sig vara jurist, då kan det vara dags att du anlitar en advokat. Troligen kan du ignorera även krav från en jurist i det här fallet, men OM det kommer något sådant så bör du låta en advokat titta lite på kravet.
Men i princip bör du inte behöva anlita advokat i någon större omfattning såvida köparna inte faktiskt väljer att stämma, de kommer inte att ha framgång med en stämning, utifrån vad vi sett i tråden här.
När/om det kommer krav från en advokat eller någon som påstår sig vara jurist, då kan det vara dags att du anlitar en advokat. Troligen kan du ignorera även krav från en jurist i det här fallet, men OM det kommer något sådant så bör du låta en advokat titta lite på kravet.
Men i princip bör du inte behöva anlita advokat i någon större omfattning såvida köparna inte faktiskt väljer att stämma, de kommer inte att ha framgång med en stämning, utifrån vad vi sett i tråden här.
Jag har pratat med en jurist och han sa vilken som helst kan kräva och skriva vad som helst , men frågan är hur man ska gå vidare med kravet så han tyckte att jag skulle bara bestrida kravet till och börja med och sen vänta tills då jag får ett formelt papper från rätten då kan jag anlita honom .hempularen skrev:Som det beskrivs här så har ni redan pratat tillräckligt med köparna. Hur är det har köparna skickat några krav via jurist ännu?
Frågan är ska jag behöva gräva fram vem som orsakade denna öppning innan mig eller jag ska låta bli. För de ringer runt till blan annat förening och säger att det är vi som gjorde den trots att de har ingen bevis på det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 718 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 718 inlägg
Nej, det ska du inte göra för det är ointressant i det här sammanhanget.nosar2017 skrev: