Det kan vara lite komplicerat ämne men så här är det att jag och min man köpte ett bostadsrätt lgh 2012 .
Den var från tror jag slutet av 60 talet. Lgh var i väldigt dålig skick så vi fick renovera nästan hela lägenheten förutom badrummet för det skulle göras stambyte 2018 och då hade inte vi tänkt så mycket på just badrummet men det va helkaklat och det fanns även golvvärme det sågs faktiskt fint ut.
Den före ägaren eller före före ägaren det vet inte vi har gjord så att han har delat badrummet och gjorde den till badrum och tvättstuga och byggde en vägg emellan det han gjorde också är att han gjorde en öppning i den väggen på ca 25 ×25 cm av någon anledning och lagt ett högskåp från badrum sida och ett annat litet skåp tvättstuga sidan så om man öppnar skåpet från badrummet så kan man se genom mot tvättstugan stugan om man nu puttar skåp dörren på andra sidan,så dumt men men vi tänkte att den kan vara så tills föreningen fixar hela badrummet pga stambyte . Det ända vi gjorde att vi bytte högskåp i badrummet med en ny och täckte ena sidan för vi tänkte att så har öroninflammation finare i fall man behövde ta en handduk eller nåt annat från skåpet . Men från tvättstuga sidan har vi inte rört nåt det vill säga om någon öppnar skåpet i tvättstugan så ser man öppningen jätte tydlig men man ser inte igenom badrummet utan man ser baksidan av badrums högskåp
Nu har vi sålt lägenheten och de nya köpare har stämt oss med en skadeståend på 200 000 kr för enligt de är inte normalt att det finns ett hål i den mellan vägg och de sa att det är dolt fel och att vi inte upplyst de om detta . De har tittat på lägenheten två gånger en gång innan visning och andra gången på visningsdag ,de har även ringt till föreningen och frågat om allt möjligt bland annat stambyte. 🙁🙁 ursäkta att det blev så långt men som sagt jag tror inte att någon har varit med om sånt. Kanske det var brist på våra kunskaper redan från början men vi tänkte hela tiden att det kommer ske ett stambyte så småningom dessutom tyckte vi att det är inget fel med denna öppning för då kunde man öppna båda skåp och lätt luften cirkuleras då det fanns ett fönster i tvättstugan som var egentligen badrum.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Det kommer lite stavfel då jag skrev lite snabbt

Dolt fel är sånt som inte går att se eller upptäcka. Detta klassas givetvis inte som dolt fel då man endast behöver öppnad dörren till skåpet för att se detta.

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Inget att vara orolig för. Anlita ett juridiskt ombud/advokat och svara på stämningen. Hemförsäkringen täcker kanske 70/80% av juristens kostnad.

• Gilla
nosar2017
  • Laddar…
harry73
Sedan är det inte ett fel men en tvättinkast som ni satt ett skåp för. Väldigt praktiskt. Borde alla ha :)

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Dolda fel går ej när det är bostadsrätt. Be köparen resa till nått varmare ställe.

• Gilla
DakerScania och 6 till
  • Laddar…
Jag sa till de flera gånger att de hade undersökningsplikt och förkarade att det var inte vi som gjorde denna öpnningen utan förre ägaren och då svarar hon att jag köpte lgt från er inte från före ägaren. Jag vet att de är ute efter pengar inget annat för båda vi och mäklare kände att de har ångrat köpet och de kunde inte backa i sista sekunden för då skulle de förlora en viss procent av handpenning . Enligt mäklaren så var de så petiga att de frågade om alla små detaljer under visningen och de fick all information som de behövde och lite extra . Jag är jätte orolig hur det ska gå till de är så uppkäftiga och går ej att kommunicera med. De kommer ändå få ett nytt badrum efter stambytet så ingen fattar vad de hållet på med . Sedan deras jurist har skickat ett krav på 200 000 som skall betalas inom 2 veckor annars är det ränta som skall räknas enligt kravet. Jag har bestridit kravet och nu väntar jag bara 🙁🙁

harry73
  • Gilla
nosar2017 och 1 till
  • Laddar…
Jaha täcker hemförsäkring en del av juristens kostnad det visste inte jag tack Jonatan79

Det jag inte förstår heller hur en jurist kan skicka en sådan krav och han själv vet att det är stambyte på gång . Skulle försäkring eller förening betala två gånger.?? De krävde även 9000 kr för deras andra boende under den tid renovering sker 🤔🤔. Jag erbjud de att fixa hålet men de vägrade då de sa att hela badrum har fuktskada enligt en besiktning man som de har anlitat och de vill att jag fixar hela badrummet så att sedan 2018 ska de riva allt för stambyte alltså jag håller på att bli knäpp

Hänvisa till undersökningsplikten och sluta prata med dom.

• Gilla
DakerScania och 15 till
  • Laddar…
Grundregel nr 1 i sådana här fall är som tidigare skribent skrev, PRATA INTE MED DOM, utan svara bara formellt på krav eller brev från deras jurist och prata med ert försäkringsbolag för att få ett ok på att få juridisk hjälp. En jurist avfärdar detta ganska enkelt och deras undersökningsplikt är långtgående så om det bara var att öppna en dörr för att se det finns det inget att oroa sig över.

Och grundregel nr 2 är att ALDRIG ERBJUDA NÅGONTING. Ditt erbjudande om att laga hålet är inget bra och sådant skall ni akte er för eftersom det kan användas mot er vid ett senare tillfälle.

Redigerat:
  • Gilla
erre och 13 till
  • Laddar…
useless skrev:
Hänvisa till undersökningsplikten och sluta prata med dom.
Jag har slutat prata med de och mäklaren har pekat om det här med undersökningsplikt flera gånger men de sket totalt i det hon sa och det enda de säger att de ska stämma oss för vi har inte upplyst de om enligt de dold fel

Precis som Oceanis skriver, ge dom inte en krona , prata inte med dom själv utan låt en jurist sköta allt! Om ni förlorar i rätten ( om dom väljer att gå så långt ) lovar jag att äta upp min gamla strumpa med senap ;) Ta det lugnt, öppna en öl och njut av livet istället.

• Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis som andra skrivit, klipp all kommunikation med dom förutom ett formellt hållet nekande till att betala något.
Skicka ett brev med följande lydelse.
"Vi anser att felet ej är dolt och avser att låta rätten pröva ärendet."

Sen inte ett ord till. Allt ni säger eller skriver kan bara försämra läget vid ev framtida process.

Till detta behövs ingen jurist. Tar köparna sen det ett steg längre så är det dags att skaffa ett juridiskt ombud som sköter kommunikationen.

• Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.