33 242 läst · 70 svar
33k läst
70 svar
Hjälp! Sjöar på tomten! Dränering eller damm?
harry73 skrev:Vad jag kan se, är marken bakom huset lite lägre än vid huset (max en meter), så egentligen vill man leda vattnet ditt så mycket som möjligt. Det är kanske inte heller så farligt där om man har lite vattenpölar under de kallare delar av året.
[bild]
jag skulle fortfarande försöka att höja alla gångar och stenlagda ytor med 5 till 10 cm och kanske försöka höja gräsmattan lite runt tippin. Eventuellt kan du gräva ner dräneringsslang eller täckdike som ledar vattnet till backsidan av huset
Även grusplanen som du ser känns som gungfly under blöta tider. Husvagnen sjönk 15cm ned i vintras.. grusplanen är ca 30cm högre upp än tomten. Kan gå runt och ta lite bilder på tomten så kanske de går att förstå.
Jag tänker att du får undersöka varifrån tillrinningen vattnet kommer ifrån. Kan det var uppifrån vägen?Sätt in åtgärden direkt på källan genom slitsdränera tillopet mot grävd stenkista.
Sen kommer det förmodligen samlas vatten på ytan ändå och där rekommenderar jag att du tar bort plattorna och lägger grusgång med buskar och träd runtom.
Sen kommer det förmodligen samlas vatten på ytan ändå och där rekommenderar jag att du tar bort plattorna och lägger grusgång med buskar och träd runtom.
S Sesulo skrev:Jag tänker att du får undersöka varifrån tillrinningen vattnet kommer ifrån. Kan det var uppifrån vägen?Sätt in åtgärden direkt på källan genom slitsdränera tillopet mot grävd stenkista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas du kan se bilden. Men målade upp tomten fort. Huset ligger 50cm-1m under huset på vänster sida, minst 1m under grusvägen till höger, 2-3m under asfaltsvägen.
Längs grusvägen har jag redan dragit dräneringsslang 35 meter de hjälpte mot yt vattnet men skulle behöva minst 1 dränering till för djupare vatten. Uppe längs vägen skulle det behövas ett dräneringsrör som dras iväg. Hästsko/U dränering runt tomten hade vart bäst. Fick offert på 300,000 för de. Men just nu är de inte aktuellt och jag köpte huset för 500 så lite svårt att motivera priset för sinnet. När offert lämnades sa även dem att de är direkt olämpligt med stenkista på framsidan, utan de behöver dras till grannens dräneringsbrunn eller ut till diket bakom huset. De är provgrävt för stenkista på baksidan på flera punkter men ingen plats är direkt lämplig. Behöver bli av med ytvatten just nu bara för att öka trivseln och i framtiden större ingrepp
Ässh bara att du säger högt för dig själv (och till andra) att du har sjötomt och njut av vågornas kluckande, kanske bygg en liten brygga på altanen och knäcka en öl på o njuta av solnedgången. Eller klättra till en högre gren om det visar sig vara en undermålig ide.
Medlem
· skåne
· 41 inlägg
Hade samma problem. Kollade runt i skogen efter diken, det visade sig att det var ett dikesrör som var igensatt med löv och sten. Efter rensning så har vi sluppit problem.
Vi har haft en damm 13x13 meter sedan barnen var små och inga som helst problem. Började bygga ett staket när tvillingarna kom men såg sen inget behov då intresset för dammen var obefintligt. Men har gjort en rejäl grundzon runt hela dammen, så att de få gånger något barn råkat snubbla i, så har de själva kunnat kravla sig upp igen. Med en erfarenhet rikareF mikaelsdottir skrev:Hon var med på noterna först, sen gjorde dem henne orolig. Så hon ändrade sig. Vår dotter är ett litet yrväder kan man lugnt säga. Redan börjat resa sig vid 6 månader och har hon mina gener i sig så kommer hon inte se staketet som ett hinder utan som leksak.. men jag tänker att de bromsar tillräckligt för att kunna stoppa henne.
Men...??? Är det ni som äger och bor i huset?? Varför fogar ni er efter föräldrarna då? Jag vet att man vill vara sina föräldrar till lags men ni är väl vuxna och kan bestämma själva. Och hur gör alla som bor kust eller sjönära med sina barn? Hägnar in havet. Man får lära sina barn och om det inte går så får man inte lämna dom utan uppsikt. Gör ni eran damm det är så mycket annat som barn kan skada sig på ändå. Studsmattor, cykling, klättra i träd och inte sågar vi väl ner alla träd för det eller förbjuder cykling .....kör på damm med Sumpzon.F mikaelsdottir skrev:Vi har en 6 månaders dotter och när mina föräldrar kom på besök så drog dem upp drunkningsrisken för henne. Trots att jag påvisade planer med staket så blev jag nedrösta. Min fru hade redan inrett dammen med växter och fontän...
En tidigare plan jag hade var att bygga ett 45m långt dike på baksidan och bara leda dränering till de. För de diket kan enkelt grävas med naturligt fall till brunn. Men även där slog ordförande med klubban i bordet. Dike på tomten är fullt!
Har en gammal stuga på landet med stenfot. På vårarna har det alltid varit fuktigt runtom och i samband med att jag grävde för att få in en kabel under grunden såg jag att det stod vatten under stugan. Jag hyrde en minigrävare och grävde ett dike 2m djupt runt stugan och "tarm" som ledde ner till vägdiket som hör till vägen nedanför stugan så det blev bra fall. Lade dräneringsslang och fyllde med makadam. Sen en markduk och den sista halvmetern jord. Sen blev det torrt och fint. Eftersom det alltid rinner lite vatten ur slangen så har jag nog en akvifer någonstans på tomten.
Vem bestämmer hemma, du eller din fru?F mikaelsdottir skrev:Vi har en 6 månaders dotter och när mina föräldrar kom på besök så drog dem upp drunkningsrisken för henne. Trots att jag påvisade planer med staket så blev jag nedrösta. Min fru hade redan inrett dammen med växter och fontän...
En tidigare plan jag hade var att bygga ett 45m långt dike på baksidan och bara leda dränering till de. För de diket kan enkelt grävas med naturligt fall till brunn. Men även där slog ordförande med klubban i bordet. Dike på tomten är fullt!
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
Många tänker inte på att träden som finns på tomten kan förbruka oerhörda mängder vatten. Om man nu sågar ner träden försvinner inte vatten som blir kvar.....F mikaelsdottir skrev:Tjena gott folk! Nu får ni gärna hjälpa mig att slå era kloka huvuden ihop och komma med kreativa idéer för tomten...
Köpte huset förra året precis när sommaren började och då var allt frid och fröjd. Men sen kom regnet....
Marken består av en blandad jord typ, delar med den finaste jorden som någonsin funnits, grus, lera och allmän jord. Detta leder till att vi har rejäla problem med fukt på tomten i omgångar, men under torra perioder så har vi istället alldeles för torrt. Grannarna berätta att problemet uppstod främst efter tidigare ägare sågat ner två enorma träd på framsidan. Men att de alltid funnits fuktiga punkter. Men som de är just nu är de inte hållbart, de bildas riktiga sjöar som måste pumpas bort till brunn ca 100 meter bort.
Framför huset grävdes en vallgrav för att kunna stoppa fukt innan de kom för nära torpargrunden, den gör sitt jobb. Men de är varken vackert eller hållbart i längden.
Så hur ska jag göra? Brunn finns ca 100 meter bort. Den ligger i "nivå" mer eller mindre med min tomt på framsidan. 2-300 meter bort har jag ett åkersdike som ligger 0,5-1 meter under tomtgränsen. Men för att gräva dit måste jag gå rätt igenom min björk/gran dunge. Och passera grannens elskåp, ett par andra ledningar och annat spännande jag fått se ritning på.. Vilket för mig nästan blir omöjligt.
Vi pratar om att anlägga en damm på 8x3m och lämna en "fuktspalt" på ca 20cm mellan jord och damm så ytvattnet i trädgården kan naturligt fylla dammen. Och vid kraftig nederbörd pumpa från dammen. Med detta bygger vi till en början en "bäck" på 10-15 meter som enbart kommer fyllas av regnvatten.
Alternativ två, fylla vallgraven med grus och dräneringsrör, samt anlägga en pumpbrunn på den lägsta punkten och komplettera med dräneringsrör till de värst drabbade platserna. Och sedan pumpa bort till befintlig brunn.
Alternati tre, förslag?
Delar lite bilder på tomten sett mot vägen från huset, vallgraven och en bild från sten gången till huset. Gångens slut, framför grillkåtan och självklart vallgraven är de värst drabbade punktern. Och de är där en damm skulle hamna. Ska tillägga att de röda huset har en källare som är fylld med skräp och vatten. Fall höjden från väg till tomt är ca 2meter, och fallhöjden från omkringliggande hus är 1-3m.
[bild][bild] [bild]
Vi har haft trädgårsdamm sedan yngsta sonen var nyfödd och äldste 3 år. Båda yrväder som har klättrat och hoppat på/över/runt allt.
Självklart skall man ta drunkningsrisken på allvar, men min erfarenhet är att man inte skall få panik.
För det fösta, är det mest spännande för barn det som är förbjudet. Mao, om man inte gör något stort av det blir det mindre spännande. Tycks vara universellt och gäller minst småbarnsåren, ofta betydligt längre än så….. Mina ungar har uppmuntrats att hjälpa till med dammskötsel, titta på grodorna och salamandrarna i dammen etc. Inga galna förmaningar eller skrämselpropaganda.
För det andra, det går inte att låta en 6-mån bebis vara ute själv, obevakad. Inte heller en 1-åring eller 2-åring. De klättrar i träd, gräver i rabatter etc. Man kan och måste ha koll på dem så en damm mer eller mindre gör ingen stor skillnad.
För det tredje kan (och bör) man ha staket runt damm (eller trädgård). Finns många versioner, några grannar till oss satte armeringsmatta runt sim damm när de fick barnbarn. Kanske inte bäst om man har klättrare, men snyggt och funktionellt. Kastanjestaket är ett förslag, de klättrar man inte på, men smälter bra in i naturen.
Det finns också olika former av nät (typ galvade) som placeras i vattenytan och som tom håller att man går på dem. Där ser jag dock en fara om ett barn tidigare kunnat gå på dammen och man plockar bort nätet……
Vill man ha en damm går det att lösa.
Självklart skall man ta drunkningsrisken på allvar, men min erfarenhet är att man inte skall få panik.
För det fösta, är det mest spännande för barn det som är förbjudet. Mao, om man inte gör något stort av det blir det mindre spännande. Tycks vara universellt och gäller minst småbarnsåren, ofta betydligt längre än så….. Mina ungar har uppmuntrats att hjälpa till med dammskötsel, titta på grodorna och salamandrarna i dammen etc. Inga galna förmaningar eller skrämselpropaganda.
För det andra, det går inte att låta en 6-mån bebis vara ute själv, obevakad. Inte heller en 1-åring eller 2-åring. De klättrar i träd, gräver i rabatter etc. Man kan och måste ha koll på dem så en damm mer eller mindre gör ingen stor skillnad.
För det tredje kan (och bör) man ha staket runt damm (eller trädgård). Finns många versioner, några grannar till oss satte armeringsmatta runt sim damm när de fick barnbarn. Kanske inte bäst om man har klättrare, men snyggt och funktionellt. Kastanjestaket är ett förslag, de klättrar man inte på, men smälter bra in i naturen.
Det finns också olika former av nät (typ galvade) som placeras i vattenytan och som tom håller att man går på dem. Där ser jag dock en fara om ett barn tidigare kunnat gå på dammen och man plockar bort nätet……
Vill man ha en damm går det att lösa.
F mikaelsdottir skrev:Tjena gott folk! Nu får ni gärna hjälpa mig att slå era kloka huvuden ihop och komma med kreativa idéer för tomten...
Köpte huset förra året precis när sommaren började och då var allt frid och fröjd. Men sen kom regnet....
Marken består av en blandad jord typ, delar med den finaste jorden som någonsin funnits, grus, lera och allmän jord. Detta leder till att vi har rejäla problem med fukt på tomten i omgångar, men under torra perioder så har vi istället alldeles för torrt. Grannarna berätta att problemet uppstod främst efter tidigare ägare sågat ner två enorma träd på framsidan. Men att de alltid funnits fuktiga punkter. Men som de är just nu är de inte hållbart, de bildas riktiga sjöar som måste pumpas bort till brunn ca 100 meter bort.
Framför huset grävdes en vallgrav för att kunna stoppa fukt innan de kom för nära torpargrunden, den gör sitt jobb. Men de är varken vackert eller hållbart i längden.
Så hur ska jag göra? Brunn finns ca 100 meter bort. Den ligger i "nivå" mer eller mindre med min tomt på framsidan. 2-300 meter bort har jag ett åkersdike som ligger 0,5-1 meter under tomtgränsen. Men för att gräva dit måste jag gå rätt igenom min björk/gran dunge. Och passera grannens elskåp, ett par andra ledningar och annat spännande jag fått se ritning på.. Vilket för mig nästan blir omöjligt.
Vi pratar om att anlägga en damm på 8x3m och lämna en "fuktspalt" på ca 20cm mellan jord och damm så ytvattnet i trädgården kan naturligt fylla dammen. Och vid kraftig nederbörd pumpa från dammen. Med detta bygger vi till en början en "bäck" på 10-15 meter som enbart kommer fyllas av regnvatten.
Alternativ två, fylla vallgraven med grus och dräneringsrör, samt anlägga en pumpbrunn på den lägsta punkten och komplettera med dräneringsrör till de värst drabbade platserna. Och sedan pumpa bort till befintlig brunn.
Alternati tre, förslag?
Delar lite bilder på tomten sett mot vägen från huset, vallgraven och en bild från sten gången till huset. Gångens slut, framför grillkåtan och självklart vallgraven är de värst drabbade punktern. Och de är där en damm skulle hamna. Ska tillägga att de röda huset har en källare som är fylld med skräp och vatten. Fall höjden från väg till tomt är ca 2meter, och fallhöjden från omkringliggande hus är 1-3m.
[bild][bild] [bild]
This guy on YouTube was very helpful for me. He has a bunch of different situations and shows how he solved them. It might help you to look through his different videos and see if you find a solution. He is up in Michigan, USA so he is used to clay soil, wet weather, and freezing winters. https://youtube.com/c/FRENCHDRAINMAN
My suggestion for you is to put in a French Drain system the is centered around where the water collects. Have this drain into an underground catch basin, then have this pumped into the ditch that runs along side of the road in your pics.
You could rent a small digger (Grävmaskin?) for circa 1500:- a day to dig your trenches and make the ditch near the road longer and deeper (to hold more water away from your lawn). I put in a 22 meter long French drain without a catch basin. Total cost was 2500:- Luckily I had round stones to fill in the French drain and didn’t need to buy any. Plus, I didn’t have to buy a pump.
Check out the guys many videos and see what you think would work best for your lawn.
F mikaelsdottir skrev:De känns nästan som de, har sett britter och jänkare göra som jag planerar. Men ännu inte i Sverige så får väl bli pionjär.
Dammen ska vara ca 1,20 djup i den konstanta delen. Men de ska läggas fiberduk 20-30cm ovanför dammduken och de området ska vara som en våtmark under regn. Då har jag en yta som är 12x6x0.20 som "buffert zon". + Vallgraven som blir en bäck, och den är ca 15x1x0,5. Och om de skulle vilja gå över den nivån så pumpar jag bort till brunn. Men de borde vara vid riktigt obehagligt väder.
Hej
Dammen sänker ju inte grundvattennivån men kan samla upp smältvatten och dagvatten som sedan får sippra birt eller dunsta bort eller pumpas bort. På vilken nivå ligger grundvattnet vid olika tider på året? Låt borra ned ett rör med hål i sidorna där vattenivån kan mätas vid olika tider på året. Kommunen kan säkert tipsa om utrustning och entreprenörer. Något som kan vata värt att kolla är jordartenas egenskaper på oloka djup. Det kan ligga ett ganska tätt ler- eller siltskikt på någon meters eller halvmetersdjup och andra bättre dränerande jordarter under. Ett resultat av isttider och olika tillfälliga hav som täckt landet. Att borra många hål på tomte med en jordborr och eventuellt sätt ned perforerade rör för vattenmätning eller mäta direkt i hålen och notera hur vattnet rör sig under året är en bra ide för att få veta mer. Från detta kan man även få en idé om grundvattenytans lutning och åt vilket håll det rinner. Det ytliga jordvattnets och smältvattnets avrinningsriktning på vid högvatten på våren kan vara annorlunda än det djupare vattnets avrinningsriktning.senare på sommaren. Tjäle i marken ändrar ju vattenrörelserna på våren. Att sänka det mer långvariga grundvattnets yta kraftigt kan ge sättningar i marken och påverka husgrunder eftersom lerlager krymper då de torkar. Jag har haft erfarenhet av detta på en egen tomt men då handlade det om att anlägga en avloppsinfiltration. Björn Dahlroth
Haft flera besiktningsmän som kollat på huset. Och de är som tur är torrt och fint i marken året runt.
F mikaelsdottir skrev:Just så gör jag på delar av tomten. Men jag ha
Så gör vi på baksidan, vi låter även löv och mindre grenar ligga och planterar ängblommor för att på lång sikt förbättra tomten. Men just framför huset så vill man ju ha de lite fagert ändå. Kanske skulle sätta upp prydnadsgräs ett par år. Finns ett par rejäla typer som verkligen biter sig ned i backen
Så gör vi på baksidan, vi låter även löv och mindre grenar ligga och planterar ängblommor för att på lång sikt förbättra tomten. Men just framför huset så vill man ju ha de lite fagert ändå. Kanske skulle sätta upp prydnadsgräs ett par år. Finns ett par rejäla typer som verkligen biter sig ned i backen