10 901 läst · 63 svar
11k läst
63 svar
Hjälp! Renoverar tak, placering tegelpannor. Bild
Med ett snörasskydd som komplement ser jag inga större fel på konstruktionen, men jag är villig att hålla med att teglet går ganska långt ner i hängrännan.
Sedan är det inget fel på överlappningen på de bilder jag sett!
Men jag förstår att det kan orsaka lite funderingar, den profilen ni har blir det en liten synlig glipa ibland, det har ofta med läkten att göra, undertaket kan vara lite kupigt eller teglet är inte exakt lika för varje panna!
Sedan är det inget fel på överlappningen på de bilder jag sett!
Men jag förstår att det kan orsaka lite funderingar, den profilen ni har blir det en liten synlig glipa ibland, det har ofta med läkten att göra, undertaket kan vara lite kupigt eller teglet är inte exakt lika för varje panna!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 123 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 123 inlägg
Absolut, finns snörasskydd så är ju problemet borta, men ofta sätter man inte snörasskydd längs med hela taket.
Här i dalarna skulle jag inte ha godkänt det montaget. Mina hängrännor är väldigt lågt monterade, men inte ens vid ett skyfall som orsakade översvämningar i ett tiotal källare för en månad sedan så rann det över hängrännorna. Spolar jag med en koncenterad stråle i en dal så rinner det över, men inte ens ett skyfall skapar så mkt vatten per dal.
Här i dalarna skulle jag inte ha godkänt det montaget. Mina hängrännor är väldigt lågt monterade, men inte ens vid ett skyfall som orsakade översvämningar i ett tiotal källare för en månad sedan så rann det över hängrännorna. Spolar jag med en koncenterad stråle i en dal så rinner det över, men inte ens ett skyfall skapar så mkt vatten per dal.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Lertegel har en jäkla förmåga att ligga huller om buller hur man än gör.
Tack för alla svar. Vi har nu varit runt och kollat på liknande hus där samma firma har utfört jobb och vårt sticker ut. Där verkar pannorna överlappa varandra mer.
Här är en bild på hur vi anser att det ska vara enligt bild i leverantörens katalog samt när vi rent logiskt tänker och känner på konstruktionen och avståndet mellan utbuktningarna i pannorna där de ska sättas ihop.
Här är en bild på hur vi anser att det ska vara enligt bild i leverantörens katalog samt när vi rent logiskt tänker och känner på konstruktionen och avståndet mellan utbuktningarna i pannorna där de ska sättas ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du ta en ytterligare bild på hur pannorna ligger i förhållande till hängrännan? Helst så att man ser "längs med" rännan, om du förstår hur jag menar.
Kanske en bild på avslutet av pappen när du ändå är uppe och klättrar?
Kanske en bild på avslutet av pappen när du ändå är uppe och klättrar?
Kolla om läktavståndet är samma som tegelleverantören rekommenderar. De har med all sannolikhet instruktioner om max- respektive minimimått mellan bärläkten. Ofta finns ett spelrum, med tanke på att tegelpannorna kan vara olika. Jag har precis lagt om taket på torpet (inte samma tegel som du har) och jag fick konkreta instruktioner om max 37,5 cm mellan bärläkten. Vilka mått som gäller dina pannor vet jag inte.
Nuförtiden ska man exempelvis ha en smal remsa takpapp längst ned (som går runt råsponten), med takfotplåt ovanpå och ovanpå det täcker man med takpapp. Det verkar inte som om ditt tak är lagt på det sättet och jag skulle klaga på att åtminstone takfotplåten saknas.
Nuförtiden ska man exempelvis ha en smal remsa takpapp längst ned (som går runt råsponten), med takfotplåt ovanpå och ovanpå det täcker man med takpapp. Det verkar inte som om ditt tak är lagt på det sättet och jag skulle klaga på att åtminstone takfotplåten saknas.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Du beskriver korrekt sätt att montera fotplåt på men det finns inga krav på att man måste ha fotplåt beror på vad kunden beställt.Naturliv skrev:
Ja, det är fel läkt avstånd. Det har vi också förstått nu. Synd att de som ska utföra sitt jobb inte förstår det när de håller på.
Därför har de varit tvungna att sätta på ett sätt som visserligen kan hålla tills pannorna flyttar på sig något eller blir skadade men på ett sätt som leverantören inte har tänkt är optimalt.
Tittar man under pannorna där de fäster i varandra, kan man visserligen göra på det här sättet och det sitter, men det sitter med större glapp och det finns utbuktningar som är tänkta att sätta pannorna i så att de sitter tätare.
Helt klart att de har gjort en nödlösning för sig själva när de väl gjort fel i mätningen.
Därför har de varit tvungna att sätta på ett sätt som visserligen kan hålla tills pannorna flyttar på sig något eller blir skadade men på ett sätt som leverantören inte har tänkt är optimalt.
Tittar man under pannorna där de fäster i varandra, kan man visserligen göra på det här sättet och det sitter, men det sitter med större glapp och det finns utbuktningar som är tänkta att sätta pannorna i så att de sitter tätare.
Helt klart att de har gjort en nödlösning för sig själva när de väl gjort fel i mätningen.
Det är svårt att mäta nu tyvärr då de redan har lagt dit pannorna och skruvat i skruvarna.Naturliv skrev:Kolla om läktavståndet är samma som tegelleverantören rekommenderar. De har med all sannolikhet instruktioner om max- respektive minimimått mellan bärläkten. Ofta finns ett spelrum, med tanke på att tegelpannorna kan vara olika. Jag har precis lagt om taket på torpet (inte samma tegel som du har) och jag fick konkreta instruktioner om max 37,5 cm mellan bärläkten. Vilka mått som gäller dina pannor vet jag inte.
Vi har inte fått veta vad modellen exakt heter när vi beställde utan bara fabrikat. Det vi har kunnat se i broschyrer som vi sedan själva har hittat är att avståndet ska vara 38-40,5cm.
Sitter och läser Moniers monteringsanvisning (för det är väl monierpannor det här?), där finns det ingen tvekan om huruvida takfotsplåt ska användas eller inte.johan ivarsson skrev:
Takfotplåt har vi inte beställt. Tyvärr inget som vi hade kunskap om att det hade behövts. Vi visste lite vad vi ville ha och entreprenören fick flika in med resten. Han föreslog aldrig takfotplåt.
Men som ni påpekar ligger ju takrännan väldigt högt upp. Den lades dit för 10 år sedan och det har fungerat väl hittills så den hade vi inga tankar på att byta ut.
Ska se om jag kan ta bättre bilder ikväll.
Men som ni påpekar ligger ju takrännan väldigt högt upp. Den lades dit för 10 år sedan och det har fungerat väl hittills så den hade vi inga tankar på att byta ut.
Ska se om jag kan ta bättre bilder ikväll.
Mät från nederkant på en panna till nederkant på nästa. Om jag inte tänker helt galet borde det måttet bli samma som läktavståndet.LisaM82 skrev: