gbak skrev:
Slutbesiktningen:
Utfördes den 19/1, naturligtvis så var ju inte huset färdigt så besiktningsmannen öppnade dörren och kontsterade att huset ej är beboligt.
Fakturerade mig sedan 7700:- för 5 min arbete!
Besiktningsmannen agerade helt rätt!
Ett hus får inte ha ett större fel (som tex att tvättstugan inte går att använda) eller ett större antal småfel om besiktningsmannen skall kunna godkänna entreprenaden.
Han konstaterade att huset var i sådant skick att det inte gick att godkänna och meddelade detta.
Eftersom det är upp till entreprenören att meddela när huset är klart för besiktning och det uppenbarligen inte förhöll sig så så skall entreprenören bekosta kommande besiktningar. Det var därför synd att du avbröt samarbetet med din utsedde besiktningsman.

Sedan var det inte "snällt" att entreprenören bekostade ert hotell. Det är deras lagstadgade skyldighet enligt konsumenttjänstlagen.

Jag tycker det är bra att byggherrar som ni skriver i detta forum så att andra kan dra lärdom av era missar.
Det är inte alltid att det lägsta anbudet ger det lägsta slutpriset, snarare tvärtom.
Vem kan sätta pris på den vånda som ni gått igenom?
Köper man hus av utländska byggare skall man gå in i det med öppna ögon, förutsätta problem och merkostnader samt ha en kunnig rådgivare på sin sida.
 
I princip så borde du kunna ta in andra hantverkare som gör om elelr kontrollerar de saker som inte finns egenkontroller på, debitera byggfirman (i första hand från innehållna medel) vad det kostar. Och skulle det ex. innebära att all vvs måste göras om bara för att få kontrollhandlingarna så blir det d...t dyrt, troligen för dyrt för att täckas av det ni håller inne.

Dvs om ni meddelar byggfirman något i den stilen så kanske det kan bli fart på förhandlingen.
 
Vi håller ju fortfarande inne drygt 100' och enligt det förlikningsavtal som vi har (utformat av advokater och undertecknat av alla berörda parter) så är jag inte skyldig att betala slutlikviden förrän alla felen enl slutbesiktningsprotokollet är åtgärdat, samt att även "samtliga nödvändiga dokument för erhållande av slutbevis" är överlämnade.

Som jag tolkar det så behöver vi inte betala ett smack mer (även om entrepenören åtgärdar alla felen) för än egenkontrollerna är överlämnade.

Eftersom jag redan för 3 månader sedan när vi utformade förlikningsavtalet med vår advokat började ana att just egenkontrollerna skulle bli ett problem så såg jag till att egenkontrollerna skrevs in i avtalet.
 
Liten slutrapport!

Vi har äntligen kunnat lägga hela den här mardrömmen bakom oss.

Mycket av arbetet som vi ansåg (och som fanns i slutbesiktningsprotokollet) blev aldrig utfört utan vi fick en viss kompensering för bristerna samt jobb som vi själva blivit tvungna att göra för att kunna bo i huset.

Hela projektet har varit en stor missräkning, vi anser oss blivit förda bakom ljuset av entrepenören då hela projektet blev ca 750' dyrare är vad vi ursprungligen skrivit papper på.
Enrepenören nämde t.ex inte att grunden 500' + arkitektkostnaderna 250' skulle tillkoma på den redan höga kostnaden.
Det framkom långt senare i projektet och då var vi redan snärjda och kunde inte backa ur.
Rena lögner om leveranser som uteblivit, månaders förseningar,

Vår smala lycka i detta eländesprojekt var att vi i ABS kontraktet hade en stark vites klausul som vi kunde hanvisa till och hålla inne med pengar tills allt var färdigt.

Resan vi gjort har lärt mig följande:

-Anlita alltid en expert (advokat) som granskar kontraktet.
Även om du tror dig kunna branchen så kan du bli blåst! Det kostar kaske tiotusentals kronor, men det är småpotatis i sammanhanget.

-Ha en stark vites klausul.
Som verkligen går att utnyttja när det går snett. Det enda som räknas i den här branchen är pengar, pengar och åter pengar, nån heder finns inte!
6 veckor på hotell i Stockholm för hela familjen var inte gratis!
Vi hade bl.a den här texten i vårat avtal:
"Vid försening av kontraktsarbetena skall vite utgå från entreprenören till beställaren.
Entreprenören står då för skäliga merkostnader som beställaren får pga. att bostaden ej kunnat nyttjas efter färdigställande datumet enligt detta kontrakt. (med skäliga kostnader menas ökade boende kostnader vad de månde vara såsom alternativt boende ,resor, räntor, etc.)"

-Betala inget i förskott.
Och absolut inget utan att köpekontraktet är signerat.

-Se till att alla ritningar är signerade av alla parter innan kontraktet signeras, och hänvisa till ritningarna i kontraktet som appendix.
Då blir det inget snack om vad som ingår, nämligen allt som finns inritat! Vi hade massor med hetsiga argumentationer om vad som ingick i leveransen och inte.

- När underleverantörerna säger att det blir bättre att frångå ritningarna, ställ dig frågan "vad underleverantören själv tjänar på det". Är det du eller underleverantören som tjänar på ändringen? Här blev vi blåsta ett flertal gånger innan jag fattade vad alla underleverantörerna höll på med, jo det var ju ständigt att förenkla och förbilliga för dem själva.

-Kolla att alla garantier och försäkringar är tecknade.
"Inga problem" sa entrepenören, men när vi kollade upp byggfelsförsäkringen så visade det sig att han blev vägrad av försäkringsboladet att teckna den (fast till oss så sade han ju att han tecknat den).

-I Estland bygger man inte hus enligt svenska byggregler.
Spelar ingen roll vad som står i kontraktet, man får vad man får, och sedan skall man tjafsa om allt som inte överensstänner med våra byggregler.

Det är det som INTE står i kontraktet som är mest intressant.
Det är ju det som det blir bråk om....olika tolkningar om vad som ingår i leveransen.
Vad händer t.ex om entrepenören räknat bort sig? Nåt blev dyrare än vad han avsåg, vår entrepenör sade då "det är inte standard så det ingår inte i vårat åtagande"
Ett exempel: I de muntliga diskusionerna innan kontraktssrivande ingick värmgolv i samtliga badrum, men när det kom till räkenskapens dagar då ingick plötsligt bara värmegolv till ett badrum, för det var företagets standard. Vi vägrade naturligtvis att betala extra för det, för vi visste ju vad vi blivit lovad.

Notera alla muntliga löften från entrepenören och få dem signerade av entrepenören efter mötets slut.
Mycket användbart när ord står mot ord efter några månader och entrepenörens minne plötsligt sviker.....
Mail konversation är också bra, se till att alla mail sparas för ev framtida tvistemål.

Kanske någon av er därute har lite nytta av våra erfarenheter.

Företaget ifråga som byggde vårat hus heter TP Fastighet & Marknadskonsult samt delvis även Ou Pageron. Ägaren är även verksam i Vasahus (om någon undrar)......
 
Redigerat:
Tack för uppdateringen! Såna här trådar lämnas alldeles för ofta oavslutade.
 
intressant läsning tackar för avslutet.
Skönt för er att allt nu är klart :)
 
Ja det är en befrielse att kunna få ett slut på husbyggandet och efterspelet till det.

Tyvärr så var det ju inte slut med det...............
Det strulade rejält med mark killen som skulle finplanera tomten efteråt också!
http://www.byggahus.se/forum/juridi...nan-det-aer-klart-hur-skall-det-regleras.html
Men det problemet är också löst, även om jag själv blev tvungen att arbeta häcken av mig under några månader efter att han drog. Vites klausulen räddade mig ännu en gång :)

Tyvärr så fick vi inte klar vår uteplats förän nu på höstkanten, och nu är ju värmen borta :(

Jag måste ju säga att det känns som att vi har drabbats av oförtjänt mycket otur i valet av entrepenörer, trots att jag tagit referenser till höger och vänster.
Eller är det kanske så att alla entrepenörer bara ser till pengar och skiter i det moraliska.


Det börjar iallafall att se ganska prydligt ut, efter sju sorger & åtta bedrövelser:

plank.jpg
Planket & altanen som skymtar nertill i bild fick jag sätta upp själv.
Med några vita klätterrosor "New Dawn" så kommer det här att bli riktigt bra!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Påbörjades juni 2008 och var klart mars 2009!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.