5 446 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Hjälp och råd med nybygge av större vedpanna anläggning.
Det är mer rätt men det är mycket som måste redas ut i detaljerna om det ska kunna bli vettigt.
Tex din expansion som du kallar öppen, det är bra i såna här fall men den måste ta hand om luft i laddkretsen också samtidigt vara skydd och blåsa av ånga. Finns olika sätt att lösa men man måste veta mer hur allt placeras fysiskt och inte bara principskisser för koppling. Du få välja kall/varm koppling osv. Även rördragningen för att jämna ut motstånden för jämnare laddning av tankarna och helst ventiler på varje retur är inte på plats. Shunt för radiatorkrets och var/hur den kopplas på är inte med mer än som princip.
Ja så kan man fortsätta med diverse detaljer men det är viktigt att ha allt klart för sig om såna här system ska bli så bra man önskar. Så rita du om lite mer detaljerat och beskriv hur du tänker dig så går det att komma med riktade förslag att diskutera vidare. Om du söker på olika trådar där Stenolofanders beskriver sin anläggning får du många bra infallsvinklar.
Tex din expansion som du kallar öppen, det är bra i såna här fall men den måste ta hand om luft i laddkretsen också samtidigt vara skydd och blåsa av ånga. Finns olika sätt att lösa men man måste veta mer hur allt placeras fysiskt och inte bara principskisser för koppling. Du få välja kall/varm koppling osv. Även rördragningen för att jämna ut motstånden för jämnare laddning av tankarna och helst ventiler på varje retur är inte på plats. Shunt för radiatorkrets och var/hur den kopplas på är inte med mer än som princip.
Ja så kan man fortsätta med diverse detaljer men det är viktigt att ha allt klart för sig om såna här system ska bli så bra man önskar. Så rita du om lite mer detaljerat och beskriv hur du tänker dig så går det att komma med riktade förslag att diskutera vidare. Om du söker på olika trådar där Stenolofanders beskriver sin anläggning får du många bra infallsvinklar.
Tack för svaren GK100
Så nu har jag gjort en skiss på exakt hur jag kopplat allt än så länge.
Jag går in i slutfasen och hoppas kunna starta upp snart för test!
Men vissa stora bitar kvarstår.
Titta på min ritning och kom med förslag, måsten eller STOP!!!
Jag har två himmerhalare övertrycksventiler som ni ser. Räcker det? Eller bör jag sätta någon till borta vid acc tankarna?
Jag har egenborra och därmed egen pump. Pumpen är kopplad med kallvatten till nödkylningsventilen. Men vid ett strömavbrott så har jag ????? trubbel?
Som ni ser har jag inte kopplat expansionskärlet än.
Var är lämpligast att sätta det?
Jag har ont om plats i pannrummet nu. Så igentligen skulle jag vilja ha det öppet bredvid tekniktanken. Men det är väll inte möjligt?
ACC tankarna topp är ca 15cm under taket = trångt. Jag kan ...om jag måste sätta ett öppetkärl på vinden ovanför pannan. Men gillar inte det.
Vill helst undvika tryckkärl.
Svar?
Avluftningen på system och acc tankarna?
Var skall jag placera ventiler?
Måste avluftningarna sitta sammankopplade? Eller kan jag ha automatiska/manuella avluftare på varje tank?
Måste jag ha avluftare vid stigaren från pannan? Kan jag sätta en övertrycksventil där med avluftningsmöjlighet rakt ut?
Ser i vissa som skriver att ångvatten från pannan måste gå till expansionskärlet?
varför Jag har ju övertrycks ventiler vid pannan?
Sist....
Jag har enligt ritningen dragit returen från tankarna nere vid golvet.
Funkar men ser fult ut och man snubblar på röret.
vad händer om jag gör 180grader på röret och drar det via taket?
Får jag problem med luft? Problem med cirkulationen eller självcirkulationen?
Räcker det med dubbla ladomat21 att dra runt sytemet?
Eller bör jag sätta en extra cirkulationspump?
Många frågor.... tacksam för alla svar!
Så nu har jag gjort en skiss på exakt hur jag kopplat allt än så länge.
Jag går in i slutfasen och hoppas kunna starta upp snart för test!
Men vissa stora bitar kvarstår.
Titta på min ritning och kom med förslag, måsten eller STOP!!!
Jag har två himmerhalare övertrycksventiler som ni ser. Räcker det? Eller bör jag sätta någon till borta vid acc tankarna?
Jag har egenborra och därmed egen pump. Pumpen är kopplad med kallvatten till nödkylningsventilen. Men vid ett strömavbrott så har jag ????? trubbel?
Som ni ser har jag inte kopplat expansionskärlet än.
Var är lämpligast att sätta det?
Jag har ont om plats i pannrummet nu. Så igentligen skulle jag vilja ha det öppet bredvid tekniktanken. Men det är väll inte möjligt?
ACC tankarna topp är ca 15cm under taket = trångt. Jag kan ...om jag måste sätta ett öppetkärl på vinden ovanför pannan. Men gillar inte det.
Vill helst undvika tryckkärl.
Svar?
Avluftningen på system och acc tankarna?
Var skall jag placera ventiler?
Måste avluftningarna sitta sammankopplade? Eller kan jag ha automatiska/manuella avluftare på varje tank?
Måste jag ha avluftare vid stigaren från pannan? Kan jag sätta en övertrycksventil där med avluftningsmöjlighet rakt ut?
Ser i vissa som skriver att ångvatten från pannan måste gå till expansionskärlet?
varför Jag har ju övertrycks ventiler vid pannan?
Sist....
Jag har enligt ritningen dragit returen från tankarna nere vid golvet.
Funkar men ser fult ut och man snubblar på röret.
vad händer om jag gör 180grader på röret och drar det via taket?
Får jag problem med luft? Problem med cirkulationen eller självcirkulationen?
Räcker det med dubbla ladomat21 att dra runt sytemet?
Eller bör jag sätta en extra cirkulationspump?
Många frågor.... tacksam för alla svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna bild tror jag att GK lagt upp en gång i tiden? Ett skolexempel på säkerhet och minimal syresättning av vattnet..
Ånga vid kok åker rakt ut utan motstånd, inget "korsdrag" i expansionskärlet då endast skvallerröret från kärlet finns och går ner i pannrummet.
Det finns inga säkerhetsventiler över tid som kan matcha ett genomtänkt öppet expansionskärl! De beckar fast, de behöver underhåll!
Då det gäller all rördragning så tänk, luft och värme stiger uppåt, så följ naturlagarna så slipper man problem. En luftbubbla ska kunna åka självmant från botten av pannan eller botten av acktankarna, direkt ut från systemet.
Redigerat:
Jag förmodar du tänker att man (måste) sätter denna ovanför pannan på andra våningen då?
Det finns inget alternativ till placering?
Var i systemet är det bäst att koppla på denna typ av expansionskärl?
Nu har jag ett kärl med typen lock och påse inuti men det fungerar det med?
Det finns inget alternativ till placering?
Var i systemet är det bäst att koppla på denna typ av expansionskärl?
Nu har jag ett kärl med typen lock och påse inuti men det fungerar det med?
Denna bild är en "varm" inkoppling. Man ansluter toppen av varje acktank, eventuellt även toppen från pannan (beror hur nära ack står och hur det ser ut) till den grövre mörka linjen på bilden.
Men det krävs ett rejält expansionskärl till din anläggning! ca 5 % av ackvolymen vid öppet och ca 10 % av ackvolymen vid ett slutet...
Men det krävs ett rejält expansionskärl till din anläggning! ca 5 % av ackvolymen vid öppet och ca 10 % av ackvolymen vid ett slutet...
Liknande trådar
-
Hjälp med att såga ut kakellist i svårt hörn, vilka grader?
Badrum -
Kan filter avhjälpa mot arsenik radon i vatten
Vatten & Avlopp -
Vattbräda, dripplist, fönsterbräda i obehandlat trä. Monteringshjälp.
Byggnadsvård -
Hjälp med regelverk och dimensionering för trädäck
Altan & Uteplats -
Hjälp att tyda VA-ritning samt råd om ansluta VA till nybygge
Vatten & Avlopp