19 445 läst · 66 svar
19k läst
66 svar
Hjälp nybörjare på KNX att välja prylar
Du behöver ett IPgränssitt (interface eller router) eller ett USB gränssnitt för att kommunicera med bussen och för att programmera dina aktorer. IP är alltid att föredra då du även använder det för kommunikation mellan Smartphone och KNX när du kommer dit.Dampfred skrev:Intressant! Det hade jag helt missat. Måste läsa på mer om det!
Men om man hypotetiskt förutsätter att jag skulle avstå ip-gateway och vänta ett slag med att göra hemmabygge med Rasberry PI – hur skulle jag då programmera mina aktorer och min dali-gw med ETS? Trodde att ip-gw behövdes för att ha en väg att snacka med dem från datorn överhuvudtaget?
RaspberriPI kan inte ansluta självt till KNX buss utan den använder sig även den utav ett IP Interface.
Har du eller din elektriker någon plan för hur centralen ska se ut?
Det jag kan tipsa om är (självklart för vissa) att plinta alla utgående ledningar med radplint, gärna trevåningsplint som sparar plats.
Lämna gärna 1-2 plintar för varje rum för framtida utbyggnad ("ja justja, det där hade jag inte tänkt på....")
En central kan inte vara för stor
Minst 30% plats kvar när du är "färdig" skulle jag rekommendera, både plats för nya grupper och aktorer.
Det jag kan tipsa om är (självklart för vissa) att plinta alla utgående ledningar med radplint, gärna trevåningsplint som sparar plats.
Lämna gärna 1-2 plintar för varje rum för framtida utbyggnad ("ja justja, det där hade jag inte tänkt på....")
En central kan inte vara för stor
Minst 30% plats kvar när du är "färdig" skulle jag rekommendera, både plats för nya grupper och aktorer.
Case closed, får bli en ip-gw som planerat helt enkelt.EyEr0n skrev:Du behöver ett IPgränssitt (interface eller router) eller ett USB gränssnitt för att kommunicera med bussen och för att programmera dina aktorer. IP är alltid att föredra då du även använder det för kommunikation mellan Smartphone och KNX när du kommer dit.
RaspberriPI kan inte ansluta självt till KNX buss utan den använder sig även den utav ett IP Interface.
Tack för feedback. Nej, vi har inte planerat så långt ännu, bara att vi kommer att byta både huvudcentral i källaren och delcentralen på övervåningen. Vi kan återanvända befintlig framdragning av el upp till övervåning, men ska alltså komplettera med ny dragning av KNX-bus till övre centralen som också byts ut helt och hållet.VikHe skrev:Har du eller din elektriker någon plan för hur centralen ska se ut?
Det jag kan tipsa om är (självklart för vissa) att plinta alla utgående ledningar med radplint, gärna trevåningsplint som sparar plats.
Lämna gärna 1-2 plintar för varje rum för framtida utbyggnad ("ja justja, det där hade jag inte tänkt på....")
En central kan inte vara för stor
Minst 30% plats kvar när du är "färdig" skulle jag rekommendera, både plats för nya grupper och aktorer.
Planen är sen att räkna antalet aktorer som kan bli aktuellt för samtliga rum och dimensionera respektive skåp för det + ordentlig marginal som du påpekar. Tack och lov har jag gott om plats för centraler både i källaren och på kattvinden där det övre skåpet kommer sitta.
Eftersom vi kan dela upp i flera separata faser för varje rum på plats i den övre centralen och det är lätt att ta sig fram till varje rum över krypvind kommer jag inte att ha ledningar dragna från central till respektive rum förrän vi behöver dem. Men vi kommer självklart dra fler faser än som behövs från start fram till varje rum när vi renoverar det, och dessa ledningar verkar ju mycket klokt att plinta!
Redigerat:
Det låter mycket klokt. Får helt enkelt installera Windows på min Mac och börja leka runt i ETS för att bekanta mig med applikationerna. Har inte tänkt på att man kan leka med dem innan man väljer vilken pryl man köper. Tack!EyEr0n skrev:En fördel med att välja tex Schnieders eller liknande lite mer känt märke är väl att man förmodligen får en applikation med i allafall engelska. Att sitta med google translate och liknande vid programmering är inte så roligt.
Ja exakt. Du använder samma fas du redan har dragit ut till rummet för drivdonet. Fast om du nu ändå skall dra allt nytt och använda mycket LED belysning så rekommenderar jag dig att ha en egen kapsling, alternativt flera kapslingar för bara drivdonen. Det blir lätt många och drivdon som klarar någon effekt att tala om får inte plats i apparatdosor. Kablarna mellan drivdon och ledlampa kan vara många 10tals meter och oftast endast 0.75 mm2 så det är ett väldigt smart sätt att installera LED på.
Väljer du att köra LED och DALI driver i egen kapsling så är de enda kablarna du behöver dra mellan central och LEDkapslingen fas noll jord och +/- dali buss. Sen ut med alla kablar till lamporna.
Ett tips är ju att ladda ner applikationerna för det komponenter du tänkt köpa och ladda in dem i ETS och sedan kolla i dem vilka funktioner som finns och hur man konfigrurera dem. Detta gäller väl framförallt DALI gatewayen.
Vad gäller koppling mellan drivare och LED-armatur, visst är det bara 2 ledare 0.75 mm2 som behövs? Vad är i så fall maxavstånd mellan drivare och armatur och hur många armaturer kan man sätta på varje drivare? Kan man använda samma kabel som man använder för KNX-bus?
Avståndet mellan centralen och rummen är såpass kort att jag överväger att behålla drivdonen i direkt anslutning till centralen och bara dra fram svagströmsledningarna, dock självklart i eget rör för att undvika problem.
Alternativet är egen kapsling för drivdonen i anslutning till rummet, men då låter jag förmodligen dessa ligga i dosor som man kommer åt på krypvinden snarare än genom väggen i rummet.
Till LED installation skall du använda mångtrådig ledare 2x0.75 99.9% av gångerna.Dampfred skrev:Det låter mycket klokt. Får helt enkelt installera Windows på min Mac och börja leka runt i ETS för att bekanta mig med applikationerna. Har inte tänkt på att man kan leka med dem innan man väljer vilken pryl man köper. Tack!
Vad gäller koppling mellan drivare och LED-armatur, visst är det bara 2 ledare 0.75 mm2 som behövs? Vad är i så fall maxavstånd mellan drivare och armatur och hur många armaturer kan man sätta på varje drivare? Kan man använda samma kabel som man använder för KNX-bus?
Avståndet mellan centralen och rummen är såpass kort att jag överväger att behålla drivdonen i direkt anslutning till centralen och bara dra fram svagströmsledningarna, dock självklart i eget rör för att undvika problem.
Alternativet är egen kapsling för drivdonen i anslutning till rummet, men då låter jag förmodligen dessa ligga i dosor som man kommer åt på krypvinden snarare än genom väggen i rummet.
Exempelvis: http://www.elbutik.se/product.html/quick-n-easy-box-med-led-kabel-rkub?category_id=2104
KNX Busskabeln är enkelledare och ej lämplig för detta, men även av andra själ.
Max kabelavstånd mellan drivdon och armatur är väldigt långt, 50 meter är inga problem.
Detta gäller konstantströms LED som jag förutsätter att vi talar om.
Det som avgör antalet armaturer per drivdon är:
1: Armaturens effekt och ström. Exempelvis 350mA 5W
2: Drivdonets uteffekt vid vald ström.
Tex: 3 st 350mA 5W armaturer = 15W.
Du behöver ett drivdon som kan lämna minst 15W vid 350mA.
Glöm ej att konstanströmsled skall seriekopplas.
Det är bland annat konstanströmmen och seriekopplingen som gör att man kan ha långa och tunna kablar eftersom drivdonet alltid strävar efter att ha 350mA ut, och således justerar den utspänningen för att uppnå detta.
Ok, bra att veta, tack. Det här kan jag såklart även bolla med min elektriker, men du svarar ju så bra. Så, måste även dessa svagströmsledningar ligga i rör hela vägen fram till armatur, eller kan man låta dem löpa mellan seriekopplade armaturer utan rör?EyEr0n skrev:
Konstantström är planen! Men när vi ändå är inne på ämnet: Är det kinkigare att dra konstantspännings-LED i dessa kablar eftersom strömmen då kan variera?EyEr0n skrev:
Dina tankar är helt rätt med dali, led osv.
Kan tipsa om väldigt fina drivdon för led lampor. http://elbutik.se/product.html/led-driver-meanwell-lcm-40da
Sådana har jag ett 30-tal i huset. Som mest kör jag 5 st 7W på varje serie. De har dalistöd.
Ps, programmeringen är supersimpel när man lekt i några dagar. Iaf att få enkla saker att funka som lysknappar osv.
Kan tipsa om väldigt fina drivdon för led lampor. http://elbutik.se/product.html/led-driver-meanwell-lcm-40da
Sådana har jag ett 30-tal i huset. Som mest kör jag 5 st 7W på varje serie. De har dalistöd.
Ps, programmeringen är supersimpel när man lekt i några dagar. Iaf att få enkla saker att funka som lysknappar osv.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 431 inlägg
Då det handlar om "svagström" eller SELV på fikonspråk, och dessutom med en låg effekt så ställer elinstallationsreglerna inga krav här, ej heller behörighet. Så du får dra denna RKUB precis hur du vill. Men slang rekommenderas givetvis mellan varje lampa.Dampfred skrev:Så, måste även dessa svagströmsledningar ligga i rör hela vägen fram till armatur, eller kan man låta dem löpa mellan seriekopplade armaturer utan rör?
Konstantström är planen! Men när vi ändå är inne på ämnet: Är det kinkigare att dra konstantspännings-LED i dessa kablar eftersom strömmen då kan variera?
Konstant spänning eller konstant ström tror jag inte spelar någon roll för längden på kabeln, utan det är effekten. Drivdon för halogen och LED använder båda högfrekvent PWM, men det är ett störningsproblem endast vid halogen pga den betydligt högre effekten.
Tack för uppmuntran och tips!rightnow skrev:Dina tankar är helt rätt med dali, led osv.
Kan tipsa om väldigt fina drivdon för led lampor. [länk]
Sådana har jag ett 30-tal i huset. Som mest kör jag 5 st 7W på varje serie. De har dalistöd.
Ps, programmeringen är supersimpel när man lekt i några dagar. Iaf att få enkla saker att funka som lysknappar osv.
Logiskt, tack för info!Bo.Siltberg skrev:Då det handlar om "svagström" eller SELV på fikonspråk, och dessutom med en låg effekt så ställer elinstallationsreglerna inga krav här, ej heller behörighet. Så du får dra denna RKUB precis hur du vill. Men slang rekommenderas givetvis mellan varje lampa.
Konstant spänning eller konstant ström tror jag inte spelar någon roll för längden på kabeln, utan det är effekten. Drivdon för halogen och LED använder båda högfrekvent PWM, men det är ett störningsproblem endast vid halogen pga den betydligt högre effekten.
Insåg när jag tänkte vidare på detta att jag kommer att ha massa fin utrustning med ordentlig kapacitet för att dimra mina 12v led-spots. Nästan så att man blir sugen att dra likadant till den vanliga taklampan och alltså skippa 230v dit också.rightnow skrev:Dina tankar är helt rätt med dali, led osv.
Kan tipsa om väldigt fina drivdon för led lampor. [länk]
Sådana har jag ett 30-tal i huset. Som mest kör jag 5 st 7W på varje serie. De har dalistöd.
Ps, programmeringen är supersimpel när man lekt i några dagar. Iaf att få enkla saker att funka som lysknappar osv.
Fördelarna skulle vara att man kan styra/dimra den lika bra via KNX och att den hamnar på min Dali-gw istället för på egen aktor. Plus att man behöver dra fram mindre "starkström".
Nackdelarna att man inte längre kan sätta "vanliga glödlampor" (alltså LED E27), men en snabb googling ger ju vid handen att det både finns adapter-socklar till E27 samt 12-volts LED E27 och E14.
Är jag helt ute och cyklar med det här resonemanget, eller skulle det kunna vara ett klokt beslut att göra 12-volts-dragning till taklampan också?
(Sorry moderator, inser att jag hamnat långt OT i min egen tråd..)
Om du använder matr som är anpassat till 230 V när du drar till lampor mm. så kan du eller den som kommer efter välja vad h*n vill använda, använder du matr. för lågvolt låser du in dig lite i onödan. Tänk på att mååånga inte har så stort intresse av dioder, KNX osv så det kan i framtiden bli till ett "sälglyte" om du inte systemet är flexibelt.
Det är ett utmärkt tips om man inte är kunnig på engelska och är beredd att betala mer och ha ett mindre utbud att välja på. Men jag skulle rekommendera att köra allt på engelska, inkl. som språk i ETS, och därmed ha tillgång till samtliga KNX-produkter på marknaden samt även mycket lättare att få tips om hur man programmerar etc. Att vara utelämnad till kvalitativa manualer på svenska känns trist och lite väl lite att välja på.EyEr0n skrev:
Själv råkar jag vara bra på både tyska och engelska så kör allt på tyska som standard och använder mest det stora tyska KNX-forumet http://knx-user-forum.de/. Går att även fråga på engelska där och använda Google Translate för att läsa trådarna.
Precis vad jag fått lära mig också och det ger väldigt mycket. Speciellt om man samtidigt går igenom manualen för respektive produktdatabas. Tar ju samtidigt en hel del tid eftersom det finns så mycket häftiga funktioner i många av produkterna men finns ju sena kvällar och nätter för sådant...
Bra tips och ngt som många traditionella elektriker inte känner sig hemma med så man behöver oftast driva det själv.VikHe skrev:Har du eller din elektriker någon plan för hur centralen ska se ut?
Det jag kan tipsa om är (självklart för vissa) att plinta alla utgående ledningar med radplint, gärna trevåningsplint som sparar plats.
Lämna gärna 1-2 plintar för varje rum för framtida utbyggnad ("ja justja, det där hade jag inte tänkt på....")
En central kan inte vara för stor
Minst 30% plats kvar när du är "färdig" skulle jag rekommendera, både plats för nya grupper och aktorer.
En KNX-central byggs ju bäst liknande ett styrskåp för industrin, dvs allt på plint. Vissa väljer också att ha lite djupare skåp eller kör med kabelkanaler i skåpet. Eftersom man kör med flexibel tråd i skåpet så bör även ändhylsor användas. Det är vanliga elektriker oftast inte vana vid.
Se här för en massa härliga bilder på KNX-skåp från det tyska forumet: https://www.dropbox.com/sh/xje17jqtl6n483q/Vc339f_xdA
Källa är: http://knx-user-forum.de/gebaeudetechnik-ohne-knx-eib/8032-zeigt-her-eure-verteilungen.html
Finns även en tråd på svenska KNX-forumet: "KNC Centraler"