55 810 läst · 165 svar
56k läst
165 svar
Hjälp! Min uppfart växer igen
Bättre för dig enskilt kanske, men sämre totalt skulle jag tro? Bäst i det stora hela måste ju ändå vara att infiltrera vattnet lokalt och inte låta det gå till dagvattenbrunnar som vid stora regnmängder inte klarar av det?elpaco skrev:
Du menar på allvar att jag skall montera brunn på min 20kvm uppfart för att lite vatten rinner ut på trottoaren? Samtidigt som hälften av grannskapet har asfalterade dito? Jag tror du skall ta ut kvastskaftet.tensiden skrev:
Skippa personangreppen är du snäll.elpaco skrev:
Jag vidhåller fortfarande att det i det stora hela är bättre med en genomsläpplig yta än en hårdgjord som leder ut vattnet till det kommunala dagvattnet.
Sen är det väl inte bara dina 20 kvadratmeter det handlar om när du propsar på att andra ska göra samma manöver med sina uppfarter?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 245 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 245 inlägg
Så nu var uppfarten skyfflad mellan regnskurarna. Det hade vuxit igen rejält denna regnsommar.
Har Karlstad redskap skyffeljärn (Har tre till med detta är bäst med sitt handtag och längd. Är lång och har kross 0-18 mm = tungt att skyffla.):
https://www.bauhaus.se/gangskyffel-...DU3e5rvESyi2vIhnAkzEd-64aNTHqHCxoCdnQQAvD_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har Karlstad redskap skyffeljärn (Har tre till med detta är bäst med sitt handtag och längd. Är lång och har kross 0-18 mm = tungt att skyffla.):
https://www.bauhaus.se/gangskyffel-...DU3e5rvESyi2vIhnAkzEd-64aNTHqHCxoCdnQQAvD_BwE
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 779 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 779 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 549 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 549 inlägg
Nog för att de finns användningsområde där det är motiverat att använda just glyfosat.Mats-S skrev:
Men just på en "död" uppfart så är det ett säkert recept på att de inte bryts ner som de är tänkt och förstör mer än de ska.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 549 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 549 inlägg
Det är ju du som menar att alla med en hård uppfart som lutar mot vägen skall ha en avvattningsbeunn längst ner. Det är ju helt världsfrånvänt. Tänk på alla mängder med hus som har asfaltsuppfart. Och så kommer bror duktig och kritiserar en semipermeabel lösning i gruset. Larv.tensiden skrev:Skippa personangreppen är du snäll.
Jag vidhåller fortfarande att det i det stora hela är bättre med en genomsläpplig yta än en hårdgjord som leder ut vattnet till det kommunala dagvattnet.
Sen är det väl inte bara dina 20 kvadratmeter det handlar om när du propsar på att andra ska göra samma manöver med sina uppfarter?
Tagga ner och återkom med var jag skrivit något om att alla ska ha en brunn. Jag har aldrig skrivit något om en brunn.elpaco skrev: