pyro skrev:
Tror du verkligen du klara detta med en sänksåg? Är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra och satsa på en ordentlig justersåg istället? ;-)
Schhh!
Det tänkte jag ju "upptäcka" när jag redan har köpt sänksågen ;)

ceson skrev:
Det låter som en väl genomtänkt plan och är nog ett absolut minimum av maskiner som krävs för dessa projekt;)

Vilken av GOF 1250 har du tänkt dig?
Har inte helt bestämt mig, den digitala djupinställningen på LCE tror jag faktiskt är överflödig. Trots allt så har jag inget snickeri att hålla till i så det kommer bli sparsamt med fräsandet. Förvisso är det bara 600 kr till, men ändå. Eller är det galet tänkt när man ändå köper? Tänker mig att det är jobbigt när digitalinställningen går sönder också. Den manuella torde hålla bättre.

Dock så läste jag att utbudet är större till 12,5mm fräsar än 8mm. Är det något som jag kommer ha ont av så jag istället skulle bli mer nöjd med GOF 1600 ?

mexitegel skrev:
Har inte helt bestämt mig, den digitala djupinställningen på LCE tror jag faktiskt är överflödig. Trots allt så har jag inget snickeri att hålla till i så det kommer bli sparsamt med fräsandet. Förvisso är det bara 600 kr till, men ändå. Eller är det galet tänkt när man ändå köper? Tänker mig att det är jobbigt när digitalinställningen går sönder också. Den manuella torde hålla bättre.

Dock så läste jag att utbudet är större till 12,5mm fräsar än 8mm. Är det något som jag kommer ha ont av så jag istället skulle bli mer nöjd med GOF 1600 ?
Du får väl inte led-belysningen på CE. Jag har en 1600 och där är lite saker jag retar mig på den. Jag har försökt att få till det med Bosch så jag kunde få provkört LCEn men inte lyckats med detta, lite sugen på den är jag dock.

Jag har möjlighet att köra dom flesta storlekar på spännhylsor men kör till 99% 8mm, utbudet på fräsar blir större om man har möjlighet att köra 1/2" och man kan hitta billigare utomlands. Jag har ännu inte behövt något stål som min handlare inte kunnat leverera så därför har jag ännu inte köpt utomlands. Att jag tycker att min handlare har bra grejer och priser är kunniga och alltid tillmötesgående gör att gärna handlar på hemmaplan:)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vad är det för störigheter på 1600:an tycker du?

Men det kanske är värt att slanta upp för LCE:n i allafall, får nog fundera ett varv till :)

För övrigt höll jag på att vrida av handleden idag med skruvdragaren..... Använde den för att skruva ur muttrarna vid hjulbytet på bilarna när jag lossat dem med fälgkorset. Av någon outgrundlig anledning så ändrade sig momentinställningen till borrläget samtidigt som jag råkade ha fel rotationsriktning.... Lesson learned, använd alltid mutterknackare!

Men incidenten fick mig att notera att hastighetsreglaget på dragaren är väldigt annorlunda mot min gamla dragare. Den är väldigt känslig på på reglaget och köra på låga varv kräver fingertoppskänsla - det hade varit bättre om det hade varit ett progressiv pådrag.

Redigerat:
Det är mest små ting som jag reagerat över och vissa av dessa kan säkert vara så att det bara gäller mitt ex. Jag personligen skulle nog uppskattat att kabeln kom ut på andra sidan så att jag slapp att ha den i siktfältet. En annan sak är att jag inte tycker att spindellåset är optimalt, jag har lite kroppsliga problem som gör att jag har mindre kraft i mina händer, så med en liten knapp att trycka in och en rund motor så blir det lite bökigt för mig att hantera. Detta har nog inte andra samma problem med. Dessa saker tycker jag verkar bättre på 1250 för där är kabeln ur vägen och denna modell har ett spindellås som jag tror skulle passa mig bättre.

Nu ett par saker som kanske bara gäller min maskin där en av dessa kanske beror på mina tidigare nämnda svaga händer. När jag kör med sänkbasen vill ibland motorn lägga av, ibland startar den upp igen efter ett litet ögonblick men ibland måste jag släppa ut knappen helt och starta om. Detta är lite irriterande och jag har inte lyckats att konstatera om det är något med elektroniken eller om det är så att jag tappar greppet lite så att den stannar upp, jag skall försöka att ta mig i kragen och undersöka om jag skall skylla på mig eller maskinen.

En annan liten sak är att ringen i botten med spindellåset vill vibrera loss på min så att jag får dra fast den igen med ojämna mellanrum.

Jag kör mestadels min monterad i bord med den fasta basen och tycker trots mitt gnäll att det är en trevlig maskin med gott om kraft och ångrar inte mitt köp. Den är dock 2,2kg tyngre än 1250 och detta med vikten har jag tänkt på nu när jag jobbat lite med den ovanför huvudet, och har tankar på att komplettera med en lättare maskin som tar kopierringar vilket min nuvarande lillfräs inte gör.

Som hemmafixare är väl en slipmaskin alltid bra att ha.
Skaksåg går knappt att va utan.
och en sänksåg

Själv är jag riktigt nöjd med 1250 maskinen, modellen utan digitalskalan den ser jag som icke prisvärd tillför inte mycket, vanliga stoppen med skalor funkar fint och är robust teknikoberoende. Smidig och vettigt gedigen maskin med det behändiga greppet som jag tycker bättre om än den vanliga dubbla sidfattningen på fräsar.

Har man en handöverfräs kommer den fram ofta om man vant sig, ett av mina bästa verktyg vid många hemmasnickerier av vitt skilda slag lätt att få en sista touch på jobben utan ansträngning.

GK100 skrev:
Själv är jag riktigt nöjd med 1250 maskinen, modellen utan digitalskalan den ser jag som icke prisvärd tillför inte mycket, vanliga stoppen med skalor funkar fint och är robust teknikoberoende.
Du menar "modellen med digitalskalan" antar jag? Annars hänger jag inte med :D

GK100 skrev:
Själv är jag riktigt nöjd med 1250 maskinen, modellen utan digitalskalan den ser jag som icke prisvärd tillför inte mycket, vanliga stoppen med skalor funkar fint och är robust teknikoberoende.
Du menar "modellen med digitalskalan" antar jag? Annars hänger jag inte med :D

Men då stryker jag 1600 ur tankarna, kommer ju sannolikt inte sakna 12,5mm fästet och att den är 2,2 kg tyngre :)

Ja, det var skumt skrivet, den jag har och föredrar är modellen utan digitalen. :)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu börjar det dra ihop sig bara 32 dagar kvar;)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Om det inte blir en slutspurt så är det ju inget alls spännande. Eller hur ;)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Det är ju sänksåg du vill ha. Den är redan beställd tror jag. Inget spännande alls.

Ja, kommer tomten med ett paket med röda snören så klappar jag till honom ;). Det ska vara en L-boxx :D

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.