9 662 läst · 29 svar
10k läst
29 svar
Hjälp mig med Exxact
Det skulle kanske en uttagssnobb tycka men jag tycker väl det är en helt vanlig serie, efterföljare till den mycket installerade Trendserien, lite nya smarta grejer som tillkommit.Nyfniken skrev:
Jag tycker det är synd med Exxact att man inte kan ha en 2 vägs uttag bredvid ett annat uttag i dubbelram eller trippelram etc. Har ett par ställen som jag ville ha det så och fick inte reda på detta förrän efter gipsningen och det blev massor av extra arbeten.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Nja, jag tycker nog att det är hygglig klass på Exxact. Bra kvalitet och inte alltför iögonfallande. White Trash väljer nog hellre Biltemas eller Classes serier i metallfärgad plast. Det är meningen att det ska se exklusivt ut men är billigt och det syns.
Sedan kan man förstås fjanta till även Exxact med fula kombinationer av ramar, belysning och insatser.
Sedan kan man förstås fjanta till även Exxact med fula kombinationer av ramar, belysning och insatser.
Man kan ha ett trevägsuttag i dubbeldosa, i kombination med andra grejer. Eftersom dubbeluttagen är ungefär 1,5 dosor stora, så blir det svårt storleksmässigt att få till någon vettig kombination med just dom.Fredrik.engdahl skrev:
Exxact serien är väl som en Volvo V70.....den säljs mest och gör sitt jobb.....
Hur gör man med håltagningen för dessa 1 1/2 dosor? Kan man använda vanliga hole in one magneten?
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Okej, mycket svar, tackar för det. Jag tycker knappast Exxact är white trash. Smarta idéer, enkel, ren design (förutom de jävlarna jag har satt upp då). Framförallt är strömbrytarna ganska cleana med de lite mindre knapparna. (Nu svär jag väl i kyrkan enligt alla "bevara-allt-till-varje-pris-ivrare" men jag skulle väl snarare säga att eljo renova är wt...) Men skit samma.
En sista punkt jag skulle vilja återgå till som jag fortfarande inte har fått svar på:
Om jag skulle säga "kosta vad det kosta vill" och be en elektriker ersätta mina befintliga dosor med en 1,5-dosa, vad skulle elektrikern göra i fallen: "trä+gipsväggar utan isolering" resp "tegel"?
En sista punkt jag skulle vilja återgå till som jag fortfarande inte har fått svar på:
Om jag skulle säga "kosta vad det kosta vill" och be en elektriker ersätta mina befintliga dosor med en 1,5-dosa, vad skulle elektrikern göra i fallen: "trä+gipsväggar utan isolering" resp "tegel"?
Det första elektriken skulle göra är att fråga om du verkligen vill göra så mycket för att få in uttaget 10mm eller så. Dyrt och dammigt. I trä hade jag trott att han bara skulle skära sönder den gamla dosan och ta ut + såga upp + sätta 1,5-rotdosa. Så gjorde elektrikern här när vi skulle ha plats för 2 st dimmers. Det var lite meck att fixa till anslutningen mellan rör/dosa bra, men till slut verkar det ha blivit bra.
Angående kombinationer med Exxact vägguttag + annat så bad jag elektrikern sätta dubbeldosa + enkeldosa för kombinationen 3x230V + lan på några ställen. Det blev snyggt och prydligt.
Angående kombinationer med Exxact vägguttag + annat så bad jag elektrikern sätta dubbeldosa + enkeldosa för kombinationen 3x230V + lan på några ställen. Det blev snyggt och prydligt.
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Inte riktat till mig, men här är en sådan bild, om än att det återstår lite montage:Nyfniken skrev:
http://nyheter.schneider-electric.se/zoomimage.asp?PictNo=P120593
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp mig hitta modell/instruktionsboken till denna Ikea diskmaskin
Vitvaror -
Hjälp mig välja verktygspaket
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hej! kan någon här hjälpa mig med att rita en manöverkretsschemma till
El -
Hjälp mig identifiera min toalett
Vatten & Avlopp -