Cathrine84 skrev:
Thomasx: Vad innebär kökstriangeln?
Lite roligt att du skriver om diskmaskinen då vi fick ett förslag från en firma som bygger kök idag...han föreslog att vi skulle sätta diskmaskinen precis brevid väggen.
Allt beror ju på vilken yta ni har att bygga på. Ibland måste man kompromissa för att få plats med alla köksfunktioner och då prioriterar man det viktigaste - att kunna laga mat i köket och hålla den rent.
I mitt kök vill jag inte ha mosaik som stänkskydd vid spis,vask - för många kilometer fogar som är nästan omöjliga att hålla rent. Glas, eller stor mat kakel är ok.
En heltäckande rostfritt diskbänk är en dröm i en kök som används inte bara som skrytt men också som arbetsplats.
Släta luckor är enklare att hålla rent än de infrästa.
Sök på "kökstriangel" så klarnar principen. Viktigast att du har minst 60cm och helst 80-100 cm arbetsyta mellan disklådan och häll.
Ändra inte för själva ändringens skull men bara för att du behöver ändra det som stör i den gamla lösningen.
gaia

Det börjar utforma sig en tanke här hemma. Men har ni fler tips på roliga, tokiga och EXTRA grejer...
I ett annat forum till exempel skrev någon om en "riva-av-are" till torkypapper som man sätter i överskåpet och alltså har en gömma för pappersrullen, eller som någon skrev om kokande vatten direkt i kranen...

Cathrine84 skrev:
Vi pratade om surfplatta kopplat till fast högtalarsystem, möjligt att man kan sätta högtalarna i taket. I detta fall skulle man också kunna använda plattan till receptsökning på internet...
Så tänkte vi med göra. Tänkte dessutom kombinera det med Nexa brytare så att man kan styra belysningen inte bara i köket utan i hela huset från den med.

Dessutom får man den adderade fördelen att kunna stänga av strykjärnet från mobiltelefonen när man åker till festen ;)

Finns få saker som slår en surfplatta i flexibiltiet och sedan är de ju faktiskt billigare än de mesta. Har sett varianter för så lite som 1200kr och för 2000 får man en helt okej.

Matsv201: Jag som inte är så insatt då... Vad innebär Nexa-brytare? Menar du att man genom plattan kan styra ljuset, och kan man koppla plattan till telefonen och på så vis styra ljuset?

Vi har precis renoverat hela huset inkl köket. Här kommer några tips/idéer som vi är nöjda med.
* 70 cm djupa bänkskivor. Lyxig extrayta samt utrymme för att ha snygga genomföringar i bänkskivan för alla elkablar. Uttagen sitter bakom stommarna och åtkomst till dessa sker genom att man tar ut den understa lådan. Perfekt för alla permanenta maskiner i köket, kaffekokare, brödrost, te-kokare mm.
*Köksö med diskho. Grym extra arbetsyta och väldigt bra med en extra diskho med blandare. Vår plamlösning gör att den som lagar mat använder denna ho och den andre kan utan att vara ivägen fylla/tömma diskmaskinen samt handdiska i den andra "stora" hon.
*90 cm bred häll. Enormt skönt med extrayta även här.
*Öppen spis i samma höjd som bänkskivorna.
*Högtalare i taket, perfekt när man vill stöka i köket till musik utan att störa alla andra
*Mycket fönster. Ljus behövs i köket.
*Två ugnar, en vanlig och en kombi (micro & vanlig ugn). Väldigt praktiskt med dubbla ugnar.
*Sockel-lådor. outnyttjat utrymme.

Lycka till!

Joey007: Tack för mycket tips, det låter som eratn renovering av huset är extremt genomtänkt. Vore väldigt kul att se lite bilder, ni har inget på exempelvis styleroom?

Inget på styleroom tyvärr men jag kan ta några bilder i helgen och lägga upp dom i denna tråd.

Gör gärna det!

Vi håller själva på med att byta ut vårt gamla kök mot ett nytt. Det ska inhandlas på "Kamprads lilla närbutik". Däremot hade de ingen belysning som föll oss i smaken. Har varit runt och tittat på lite olika alternativ. Hittade till slut en 10w halogen-belysning som var dimbar hos marbodal. Dimmern var hur snygg som helst! Dessutom allt till ett rimligt pris.

joey007 skrev:
*Två ugnar, en vanlig och en kombi (micro & vanlig ugn). Väldigt praktiskt med dubbla ugnar.
Vilket fabrikat?

Kökstriangeln är den yta du rör dig över när du jobbar i köket, spis - kylskåp - diskho. Dessa tre bör vara placerade så att det blir en triangel/trekant på golvet om du drar sträck mellan dem. Där kommer du att röra dig mest när du jobbar i köket, alltså inga grejer ivägen, inte spisen runt ett hörn som i ett kök jag såg häromdagen, eller spis på ena sidan köksön, diskhon på den andra och kylskåpet på kortväggen, jag trodde inte mina ögon när jag såg det. Kolla in alla seriösa köksplaneringar så kommer du att se att det är en triangel på ett eller annat vis.

Om du inte känner till detta begreppet, så har du lite att läsa på om köksplanering innan ni går allt för långt med planeringen ;)

Och som sagt, det finns många "amatörer" som kallar sig "arkitekter" och då kan man få sådana förslag som du fått. Sprang på en person som sade sig vara trädgårdsarkitekt i helgen, som sedan inte alls visade sig vara arkitekt, bara "designer". Själv är jag bara en glad amatör som gärna kommer med goda, hur bra dom är får sedan var och en utröna. Det viktigaste rådet är dock, som alltid, läs på och tänk efter, allt som sägs på nätet är inte alltid så smart ;)

Diskmaskinen ska vara jämte diskhon, under samma bänk som diskhon, och inte vid en vägg.

thomasx: Jag kunde nog lista ut vad triangeln innebar. Trodde dock inte det fanns ett särskilt begrepp för det då jag sett det som en självklarhet att det ska vara lättjobbat i köket. Som t.ex. som du skriver, diskmaskin och diskho i direkt närhet till varandra, och spisen inte långt därifrån. Inga saker i vägen att springa över och så vidare. Men funderar ändå lite på vad anledningen till att diskmaskinen inte ska stå mot väggen är... Det enda jag kan komma på är att det kan vara lite knepigt att nå längst ner i hörnet (vilket maken min med bestämdhet hävdar inte är något problem, särskilt inte om den är upphöjd...)

Ugn med utdragbara skenor för plåtarna, så slipper du stå och hålla i plåten när du rör om i maten. Guld värt.
Inbyggd stektermometer i ugnen. Inga sladdar att dra ut via luckan. Extra bra om i ugnen sitter i ett högskåp för då kanske man inte har nånstans att ställa själva termometern.

Anledningen, som jag fått lära mig, är att det blir slabbigt på väggen då det ofta skvätter en del när man sätter ner disk i maskinen.
Men annars hamnar det på golvet, säger nån, och visst, men golvet är som regel mer tåligt, lättare att hålla rent och torkas av oftare.
Det blir nog lite trängre att komma åt också, men når gör man nog ändå.
Själv skulle jag bara sätta en diskmaskin mot en vägg i yttersta nödfall mest för att det inte skulle kännas naturligt och vara begränsande just med åtkomsten, men även för väggens skull.

ett tips är att ha spisen på samma bänk som diskhon så att om du ska hälla av pastavatten eller liknande inte behöver vända dig om eller gå för långt (om man har småbarn så vet man hur snabbt de kan vara i vägen och kokhett vatten + barn är ingen bra kombo)

har sett skafferier med utdragbara hyllplan, då är det lätt att hitta i skåpet och lätt att hålla ordning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.