Vi går i kök-bytar-tankar och inser att det är sjukt många val man ska göra.... vi har inte ens kommit fram till stil, färg och form. Så ni kan ju ana att vi har en bit kvar...


Men för att komma igång tänkte jag att ni kan dela med er av era bästa tips. Allt från hur ytan används bäst till smarta prylar att ha i köket... Och gärna också förslag på onödiga saker som kostar pengar men som är extremt kul att ha!
 
Någon typ av system för strömmad musik skall man ha. Jag föredrar Sonos, men det finns billigare.
 
Vi pratade om surfplatta kopplat till fast högtalarsystem, möjligt att man kan sätta högtalarna i taket. I detta fall skulle man också kunna använda plattan till receptsökning på internet...
 
Det är skönt att kunna stå på en plats och ta ur allt ur diskmaskinen. Har testat att jobba i ett snyggt modernt kök utan överskåp och diskmaskinen i ena hörnet. Jobbigt. Efter ett tag längtar man till ett gammalt vanligt fult och genomtänkt kök med fläkten inbyggd i ett fult och rymligt skåp. Vad jag menar är, se till att det funkar att jobba i i första hand.
 
Jag skulle tänka på att det ska vara lättstädat. Det är verkligen LÄTT att göra materialval som i slutändan visar sig vara svårstädade.
 
Cathrine84 skrev:
Vi pratade om surfplatta kopplat till fast högtalarsystem, möjligt att man kan sätta högtalarna i taket. I detta fall skulle man också kunna använda plattan till receptsökning på internet...
Är det inte enklare att bara bygga in ljudsystemet och styra allt med en lös surfplatta? Själv kör jag budgetvarianten, en squeezebox som jag styr med tillhörande app på mobilen. Squeezeboxen hämtar filer från min vanliga server i källaren. Har man pengar köper man en NAS, gillar man att pilla bygger man server av en gammal avlagd dator från jobbet. Dessutom funkar squeezeboxen för internetradio och Spotify
 
KungAnka: Du tappade mig vid squeezebox...

Jo, men jag tänker ju att surfplattan är lös, men att man bygger in högtalare, t.ex. i taket. Sedan kopplar man bara in surfplattan när man vill ha musik. Kanske stående i ett kokboksställ för att då kunna använda receptfunktionen...
 
Belysningen! Tänk efter ordentligt, vart du vill ha ljuset och vilka ljuskällor. Mycket ljus med många ljuskällor och många sektioner som kan tändas/styras/dimmras individuellt.
Diskmaskinen. Om möjligt så montera denna i ett högskåp, kanske samma som ung/micro, så att den kommer upp 2-3 dec från golvet, känns lite men spar ryggen mycket.
Köksö. Innan ni börjar bygget, ta en skiva lr en gammal dörr eller ett vanligt bort, och placera ut som en köksö och känns efter om ni vill ha den, vart den ska vara och hur stor. En kollega gjorde så, från början skulle dom ha köksö, men när dom hade gjort en tillfällig ö med rätt mått och haft den i köket nån månad kom dom fram till att det inte alls skulle va nån köksö i deras kök.
 
AXS
Älskar mitt bakbord!
Som en väldigt stor inbyggd skärbräda.

Bakas inte på alls, men perfekt att dra ut för servering av mat eller för matkassarna.
 
Vad mycket bra svar jag får! Får ganska mycket tankar och idéer!
 
nikasp
Fönster vid diskbänken är trevligt. Skafferi saknar jag i mitt andra nybyggda Myresjökök... (tidigare lät jag bygga kök och nu köpte jag ny BR lgh).
 
Det finns en annan tråd här i forumet med en mängd jättebratips, kolla in den (hittas nog ganska lätt!)
 
Börja med att titta på det kök ni har idag, vad är bra med det och vad vill ni ha på samma eller liknande sätt i det nya. Sen, fundera över vad ni saknar i dagens kök, vad är inte bra, vilka bitar vill ni ändra på och hur skulle ni vilja ha det istället.

Alltid bra att börja med sina egna erfarenheter.

Sen kan man fylla på med allsköns detaljer som braskaminer, inbyggda akvarier och trådlösa ljudsystem. ;)

Det finns också ett antal grundläggande regler som säkert finns beskrivna på många ställen på nätet, och i böcker, om du letar lite. Som den välkända köks-triangeln och att inte ställa diskmaskinen jämte en vägg, funktionsmått finns också, hur breda gångar, avställningsytor jämte spis etc. ska vara.
 
Redigerat:
Hur angränsar ert kommande kök till andra rum? Skall man planera så att man kan kommunicera med andra medans man lagar mat? Kanske en 90 spis? Lyft upp disken som en annan föreslog! Avställningsytor! Uttdragbara lådor så att man kan se vad som finns i skåpen.
 
Thomasx: Vad innebär kökstriangeln?
Lite roligt att du skriver om diskmaskinen då vi fick ett förslag från en firma som bygger kök idag...han föreslog att vi skulle sätta diskmaskinen precis brevid väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.