Nuså har jag iallafall hittat och beställt en ESBE VRG140 4-vägsshunt. Då blir kopplingen som rev 4. Kopplat så jag förstår och eleminerar risk för kallt vatten skiktas in.
Någon synpunkt på det innan jag beställer delar :wink: Naturligtvis så kommer jag komplettera med en massa kulventiler.
 
Då är du hemma med både hängslen och livrem, blir ju bra med samma tillverkare som på pannans shunt så kan du ha samma typ av ställdon till båda dina kretsar. Ta inte för stor dimension på ventilen bara, det är lätt hänt.
 
Var beställde du shunten någonstans?
Blir nog en liknande lösning för mig fast jag kommer ha 2 st shuntautomatiker då jag redan har en och får köra en separat till golvvärmen.
 
Bezt: Beställde shunten hos min lokala vvs-försäljare.

Såhär vart det iaf till slut. Funkar kanon! Den vänstra sköter elementkretsen. Och den högra kommer att ta hand om golvvärmen i källaren framöver. Valde att dra rören bakom pannan för att underlätta för sotning av turbulatorer. Planerat och gjort allt själv. Första panninstallationen.

IMG_2241.JPG
 
Ser bra ut, installerade också min själv med hjälp av svärfar men är sugen på att göra som dig och separera golvvärmen på egen slinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.