R
Gör som GK 100 säger , en pyts eller hink under vredet lin och pasta till hands , linet som en lite korv , lossa mutter ända ut ,linda på linet och pasta , dra till muttern , tänk ungefär hur tjock korven ska vara för att få plats , den pressas mot innerkanten

C
Ja, vi får väl se om jag ger mig på det vid tillfälle. Antar att jag får skruva loss själva vredspaken först, annars tror jag inte det finns utrymme att lossa muttern hela vägen.

R
Inte omöjligt att det blir så , själva axeln är det en grov skruvgänga på , så den ramlar inte ut när muttern tas bort , men försök att se till så den är i stängt läge

C
Ja, jag utgår från att det endast är muttern som hindrar axeln från att gängas ur helt, och det vill jag inte råka ut för. Just därför jag tänkte avvakta med detta tills det är lämpligt tillfälle att tappa systemet.

R
Muttern är för att trycka ihop tätningen , om du tittar lite på ventilen så är det en stor sexkant som sitter där och axeln går igenom den , innanför sexkanden sitter en storklump och den går inte ut genom det lilla hålet
Lägg in ett foto så syns det bättre vilken typ du har

C
R rävlyan skrev:
Muttern är för att trycka ihop tätningen , om du tittar lite på ventilen så är det en stor sexkant som sitter där och axeln går igenom den , innanför sexkanden sitter en storklump och den går inte ut genom det lilla hålet
Lägg in ett foto så syns det bättre vilken typ du har
Är inte på plats nu, men lånar en bild på en likadan ventil (med ett likadant läckage :D) från @Steamboy:

Som framgår av bilden går förmodligen inte muttern att skruva av helt med mindre än att spaken demonteras. Men det är ju inga konstigheter.

Jag är helt med på mutterns funktion att pressa ihop packningen runt axeln, men jag utgår från att muttern också är det enda som hindrar att axeln skruvas ur helt ur ventilhuset. Med katastrof som följd. Men visst, det är bara att se till att axeln förblir iskruvad. Drar mig dock lite för att ta några risker nu när jag är beroende av ett fungerande värmesystem.

R
Se fotot hur det är , du kan lossa den yttre sexkanten lite lätt om det känns bättre så går du se att det imte kommer så mycket vatten , men en balja lite lätt under är bra , lin som lindas tajt runt axeln + pasta är bra , var inte snål linet ska pressas mot den inre kanten och muttern gör jobbet

• Närbild av en rörventil med anmärkningar om lossning av muttern och packningstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som rävlyan skrev är det ingen risk att spindeln kan gängas ur beroende av om muttern är på plats eller ej. Då måste hela delen in mot kranbröstet lossas dvs bland annat hylsan muttern är gängad mot. Så att lossa vredet och sen muttern lite försiktigt ger inga större problem eller vattenspill det är inget som behöver hindra ett enkelt jobb.

C
Aha OK, så ingen risk för att axeln kan gängas ur helt alltså. Låter ju betryggande. (y)
Får väl ge det ett försök vid tillfälle.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
C
Kommer sent omsider med lite återkoppling...
Ville som sagt undvika att dona med detta under uppvärmningssäsongen utifall det skulle eskalera till något som kräver större åtgärder. Men under sommaren har jag äntligen hunnit ta tag i detta.

Tätningen fungerar inte riktigt som förespeglats ovan. Till att börja med låser förvisso hattmuttern vredet, men den döljer också ett par injusteringsskruvar som bör behandlas med viss varsamhet.

Själva vredet sitter sedan på en kona och är lite småknepigt att få loss. Jag sprejade på lite 5-56 som fick verka i en halvtimme, sedan bände jag loss det med en skruvmejsel och en mindre skiftnyckel som mothåll mellan muttern och vredet.

Under själva muttern sitter sedan en fjäder vars uppgift uppenbarligen är att pressa tätningen mot den avfasade axelgenomföringen. Exakt vilken sorts tätning som suttit där från början har jag ingen aning om då det inte fanns något spår av denna kvar, utom i ett fall där någon, som föreslagits ovan, försökt använda lin. Dock utan framgång då linet inte stannat kvar i botten utan trasslat in sig i fjädern.

Jag använde istället en o-ring med en innerdiameter aningen mindre än axelns diameter. Funkar perfekt.
Misstänker dock att det suttit något annat där utsprungligen då fjädern är betydligt kraftigare än vad som krävs för att få en o-ring att täta.

• Gilla
Mikael044 och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det för dig med läcka, spill när du lossade muttern för packboxen? Jag tänker om någon söker och läser här kan de kanske känna sig säkrare på att göra jobbet utan tappning och oavsett säsong.

Original har det varit packgarn dvs typ tätt flätat snöre med tex grafit eller annan smörja inarbetat där. Och därför går det i nödfall tvinna ett sånt av lin och pasta. Förutsättningen för att lyckas är då att få ut brickor. bussning etc som fjädern ska trycka på utan att trassla in tätningen i den. O-ring är ju bra särskilt som man inte kommer skruva mycket på ventilen.

C
GK100 GK100 skrev:
Hur gick det för dig med läcka, spill när du lossade muttern för packboxen? Jag tänker om någon söker och läser här kan de kanske känna sig säkrare på att göra jobbet utan tappning och oavsett säsong.
Bra tänkt. Nej, det kom inga större mängder vatten, ett halvintensivt droppande bara.

Original har det varit packgarn dvs typ tätt flätat snöre med tex grafit eller annan smörja inarbetat där. Och därför går det i nödfall tvinna ett sånt av lin och pasta. Förutsättningen för att lyckas är då att få ut brickor. bussning etc som fjädern ska trycka på utan att trassla in tätningen i den.
Du kanske har rätt, men jag har jättesvårt att se att det skulle varit ett linsnöre där. Fanns ingen bricka eller bussning i någon av de tre ventilerna jag skruvat isär hittills som skulle kunna hålla linet på plats under fjädern. De (förvisso fåtal) packboxar med linsnöre jag sett har inte haft någon fjäder alls. Dessutom tycker jag det borde funnits några rester av ett linsnöre, men vad som nu suttit där har antingen disintegrerat helt eller så har någon tagit bort det av någon anledning.

Har ett par ventiler kvar att fixa som inte läcker lika mycket, får se om det finns något spår av packningen där.

Namnet på snöret som packning är palmettogarn som kläms ihop mellan yttermuttern och axeln så det tätar, i bland en kraftigare fjäder som trycker mot en bricka och pressar på garnet

• Gilla
GK100
  • Laddar…
C
Ytterligare en uppdatering:
Gav mig på ytterligaren en ventil idag och ägnade lite mer tid till att skrapa bort geggamojan i axelgenomföringen för att se om det verkligen inte sitter rester av någon sorts tätning i botten.
Och plötsligt förvandlades droppandet till ett ganska kraftigt vattenflöde som visade sig vara lite knepigt att få bukt med. Så helt "ofarligt" är det inte, så om läckaget är obetydligt tror jag ändå det är vettigt att vänta tills uppvärmningssäsonen är över och man i värsta fall kan stå utan värme några dagar.

Jepp, om du petar ut det som finns ini så kommer det att läcka bra förbi axeln normalt kan man lägga i lite mera och låta det andra vara kvar, det brukar inte vara så mycket kvar. Bäst är såklart att göra det när det är varmt ute. Du kan slöppa på trycket i systemet till noll, då sprutar det inte och ett byte kan ske med liiiite droppar ner i en hink

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.