useless useless skrev:
Jag gissar att det är den inringade ventilen som fyller på vatten i värmesystemet

[bild]
Okej, tack för svar.
Är den kopplad till kranvattensystemet så att jag bara vrider eller ska jag öppna den helt och fylla på med vattenkanna/slang (verkar svårt)?

Påfyllningen ska vara kopplad till kranvattnet, så det är bara att vrida på kranen och hålla koll på tryckmätaren. Att fylla med vattenkanna funkar inte eftersom det ska vara tryck i systemet.

Redigerat:
  • Gilla
Bert Roos och 2 till
  • Laddar…
Fantastisk tråd detta, har samma problem och lite liknande system. I mitt fall så funkar inte golvvärmen. Hade precis strul med elementen men att avlufta dem och vrida på en termostat löste det :) Men golvvärmen går jag bet på. Jag kan ingenting om sådant här, och fanns inga instruktioner eller nått med vid husköpet så är lite vilsen.

Men det som b8q skrev är något jag känner att det klarar jag nog av att prova, d.v.s. avlufta golvvärmen - och se om det hjälper. Men där skiljer sig mitt system från tidigare genom att det ser ut såhär (se bilder, tror jag tagit bild på saker som hör till golvvärmen på ett eller annat sätt å göra).

Kan någon kunnig berätta för mig om det på dessa bilder är något som jag kan trycka/Vrida på eller så - som kan påverka så att jag får fungerande golvvärme - och i så fall vad ? :)

Kan tilläggas att cirkulationspumpen är ny sen förra året (förra var trasig så hade VVS här och bytte den), den låter och fungerar. Trycket är 1mbar i röda tanken.

Tack på förhand!
Mikael

• Värmesystem med expansionskärl, rör, cirkulationspump och mätare på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump för golvvärme med röda och svarta delar och grön lysande display.
    Skapa konto
  • Rörsystem med manometrar och ventiler på en vägg, troligen del av en golvvärmeinstallation.
    Skapa konto
Du har automatiska luftare testa att skruva på de röda propparna på avluftarna.
Vad står shunten på?
Trycket i systemet är 1bar inte millibar.

Tack !

Tyvärr helt okunnig här kring vad en shunt är,googlat mig till det och tolkade det som att det är en termostatliknande-grej jag ska titta på. (MaxiMix 15-60 (purmo.com)) och utifrån den länken så har "termostat"liknande-grejen som jag har bifogat bild på här det läget d.v.s. 5+. Om jag förstår shunt rätt så ska den fördela värmen mellan element och golvvärme och då kan det ju vara där felet är, då borde ju 5+ betyda "all energi till element, inget till golvet" - kanske.. Men det vet du bättre än mig :)

De enda grejer jag har där något går att läsa av är själva bergvärmen, cirkulationspumpen och sen finns en grej med olika lägen man kan ställa på, samt en termostatliknande grej (termostatliknande grej har en ståltråd från den till en patronliknande grej som är fäst på röret för "radiator, golvvärme etc".

• Termostatventil inställd på 5+ på ett värmesystem med kopparledningar i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Mässingsventil med vit regleringshandtag inställd på 5+ för distribution av värme i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Cirkulationspump och reglerventil för värmesystem, visas inställd på 5+ på en display.
    Skapa konto
Av intresse för mig, vad gör den "vita pilen" på röret för något och de olika lägena där ?

Det är den som är shunten. Den blandat hetvatten med returvatten för att få en lämplig temperatur.

Den runda saken är en termostat som reglerar om det ska släppas in hetvatten till golvvärmen. Den kan fastna i stängt läge. Det är samma typ av ventil och termostat som sitter på element normalt sett. Du ska ha värme vid den ventilen.

Tack Daniel för att du förklarar, börjar förstå detta lite nu :)

Alla rör är varma, olika varma, men ändå varma. Så även vid ventilen där det är ganska varmt/ljummet.

Ser det (vad du kan bedöma ut) som att allt är "rätt" ?

Men kan tilläggas att röret "ner" (precis under cirkulationspumpen) som går ner till vad jag förstår det som är själva golvvärmen inte är varmt, däremot är rören till element och sådant varmt i olika grader. Så verkar gå åt alla håll men inte dit (amatörgissning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.