Det är nog inte limträ i takstolsfabrikens ritning, men det går nog bra ändå. Man kan lita på beräkningen och produktionsmetoden gör att materialet utnyttjas bättre. Måttet 7330 mm är mellan ytterväggarnas reglar. Lägger du till horisontella reglar på insidan och skivmaterial på väggarna är du snart nere i 7200 mm. Bjälkarna som går tvärs takstolarna vid stödbenen är till för att få full samverkan mellan underramarna på takstolarna och golvbalkarna som ligger mellan takstolarna.

Tack för förtydligandet!

Jag tog för givet att en dimension som 45x360 var limträ. Jag hade ingen aning om att det fanns annat i den dimensionen.

På förhand Harbin fått uppfattningen att spännvidden jag vill ha är ”omöjlig”. Endast rejäl, dyr limträ t.ex. 115x315 eller hjärtvägg eller balk under kan lösa detta.

Nu dök denna lösning upp och förvånade mig lite. Missat jag något negativt med detta förslag från takstolstillverkaren?

Man måste kunna lite byggnadsstatik för att analysera takstolsritningen. Tre saker gör tricket. Stödbenen fungerar som "extra" upplag för golvbjälkarna, vilket hjälper till reducera svikten. På den delen av bjälkarna som ligger innanför stödbenen räknar man bara med förrådslast på 500 N/kvm. De tvärgående reglarna vid stödbenen gör att mellanbjälkarna också uppträder i samverkan.

Riktigt kluriga lösningar det finns, tack för kunskapen!

Då känns det som att förslaget är en het kandidat för sommarens projekt.

Haken är dock priset som var betydligt högre än vad jag förväntat mig. Men det är väl pandemins effekter såklart. Jag kanske får höra med någon fler tillverkare så man kan jämföra lite.

Det är aldrig fel att höra med flera tillverkare, men jämfört med limträalternativet tror jag det här ändå blir billigare.

Ja, rimligen borde det ju bli billigare. Jag har aldrig köpt takstolar förr och att läsa trådar om vad andra betalat innan pandemin känns inte så relevant.

Du som verkar mer än måttligt insatt kanske även har koll på prisutvecklingen? 13st takstolar och 12 mellanbjälkar enligt ritningen jag bifogade skulle kosta mig bra precis 100k kr.

Redigerat:
25 st limträbalkar 115x315 och 7,3 m långa hade före pandemin kostat ca 80 kkr så jämfört med det är 100 kkr billigt. Annars brukar jag vara försiktig med att uttala mig om kostnader. I den professionella byggsektorn finns det folk som räknar på priser och de är otroligt skickliga.

Du ska ha stort tack! Ovärderligt för en amatör som en annan att få sån här snabb och proffsig hjälp. Jag skulle vilja markera alla svar som det bästa men det går inte så det får bli det första.

Tack igen.

Jag har nu fått ett förslag från ytterligare en takstolstillverkare, låt oss kalla det alternativ 2, och skulle behöva hjälp att tolka ritningen.

Om jag förstått det rätt så är skillnaden jämfört med alternativ 1 att takstolarna placeras på cc 90 cm plus mellanbjälke som då borde ge totalt cc45 på bjälklaget? Samt att loftet är 20cm smalare. Allmänna synpunkter på detta alternativ vore tacksamt.

Tack på förhand.

Ja, det blir en bjälke mellan takstolarna också så c/c blir 45 cm. Underramarna är bara 220 mm höga så svikten blir något högre i detta alternativ. Man kan hantera detta med skruvlimmad spånskiva på den stora ytan mellan stödbenen. Gärna även skivmaterial på undersidan.

Förstår jag det rätt att alternativ 1 är beräknat för 2000N/kvm på loftet och alternativ två har man räknat på 2500N/kvm?

Ja, men det kan du nog bortse ifrån. I praktiken är svikten dimensionerande. Där är alt 1 bättre.

Jag fortsätter denna tråd med ett par nya frågor som dykt upp. Fråga 1 besvaras lämpligast av den som skickat offerten men han har tagit påskledigt.

1. Jag tog för givet att takstolarna med mellanbjälkar i alt. 1 gjorde att det blev cc60 eftersom det var det jag önskade. Det slog mig dock nu att de har räknat på 13st takstolar och 12 mellanbjälkar så det borde bli mindre (cc45?) för längden är 10.8m men jag kan inte utläsa det exakt någonstans. Kan det vara cc45 och ännu lite kortare vid sista placeringen längst till höger? Jag bifogar en bild som kom med takstolsritningen.

2. Om de nu inte hamnar på cc60 så vill jag fortfarande att väggreglarna gör det. Takstolarna hamnar då inte rakt ovanför en väggregel. Jag behöver alltså fälla in en stående regel under hammarbandet, in eller utvändigt. Vilken dimension bör denna ha på den sträckan inga dörrar eller fönster finns utan där väggreglarna ligger på cc60?

Teknisk ritning av takstolskonstruktion med 13 takstolar, 12 mellanbjälkar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.