Som flera har skrivit så vänta tills du vet vad du ska göra innan du köper nått. Men tänk även på att du kan hyra verktyg oxå. Framför allt när det är verktyg som är för enbart specifika moment. Skall du som nån skrev till exempel riva en vägg så hyr istället en tigersåg för att köpa. En tigersåg har man ingen nytta av till annat än rivning och man står ju inte å vevar ner väggar och annat på daglig basis precis. Hyr du på en fredag och lämnar tillbaka på måndag morgon brukar dom bara ta betalt för en dags hyra. Så då kostar tigersågen kanske 200 spänn istället för 2000. Å då får man oxå proffsprylar som garanterar funkar.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jaja... Jag har alltihop. Och det är bra att ha. :D
Startkitt är väl mer hammare, skruvdragare/borrmaskin, fogsvans och grejor för målning och tapetsering?

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Det är Fein som tillverkar Festools multiverktyg...
Såpass... har Fein också stativet under eget märke? (Som passar äldre (5-10år) multimeter?) Såg Festools passade vissa, men inte alla.

Som flera andra har skrivit så vänta med de faktiska inköpen tills du behöver verktyget. Det viktigaste är att du väljer en batteriplattform och håller drog till den.
Själv kör jag på makita då jag gillar både deras bygg och trädgårdssortiment och det är en lagom kvalitetsnivå för att dels ge arbetsglädje men inte overkill för en hemnapulare (har dock råkat köpa ett par festool grejer hur som haver).

Det verktyget jag använder mig mest av utöver de du redan har är min kapsåg. Ska man gers lister, göra exakta snitt osv är den ovärderlig.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
MickeTyr MickeTyr skrev:
Som flera andra har skrivit så vänta med de faktiska inköpen tills du behöver verktyget. Det viktigaste är att du väljer en batteriplattform och håller drog till den.
Själv kör jag på makita då jag gillar både deras bygg och trädgårdssortiment och det är en lagom kvalitetsnivå för att dels ge arbetsglädje men inte overkill för en hemnapulare (har dock råkat köpa ett par festool grejer hur som haver).

Det verktyget jag använder mig mest av utöver de du redan har är min kapsåg. Ska man gers lister, göra exakta snitt osv är den ovärderlig.
Om man ska göra exakta snitt finns nog inget bättre än Nobex men för de flesta är en beg Elu kap/ger PS 174 eller någon av Dewalts kloner av sågen fullt tillräcklig.
Att köpa nya batterigrejor utan att ha några planerade jobb för dem riskerar att bli onödigt dyrt.

Stort tack för alla bra svar. Jag får tänka om och tänka rätt. Som någon skrev så villhöver man mycket prylar nu. Jag vet någon i hushållet som skulle bli glad om jag satt lugnt i båten till behovet uppstår ☺️
Jag vet däremot att vissa inköp kommer bli oundvikliga.
- En kap/gersåg är nog en sådan. Finns det batterialternativ här eller är det sladd som gäller?
- Vidare är det häck runt hela tomten med till stor del gran så någon typ av häcksax kommer också krävas. Här tänker jag batteri för att inte riskera att klippa sladd vilket verkar vara mer regel än undantag? Rätt/fel?

Eftersom det kommer bli i vart fall några inköp ganska snart så ställs jag ändå inför situationen med att välja märke och batterisystem. Vart går gränsen för ”annat skit” för en hemmapulare? Roybi? Jag vill ju inte köpa ett par verktyg i ett batterisystem för några 1000-lappar för att sedan inse att de inte duger och köpa nytt för fler 1000-lappar.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
K KungGeorge skrev:
Stort tack för alla bra svar. Jag får tänka om och tänka rätt. Som någon skrev så villhöver man mycket prylar nu. Jag vet någon i hushållet som skulle bli glad om jag satt lugnt i båten till behovet uppstår ☺️
Jag vet däremot att vissa inköp kommer bli oundvikliga.
- En kap/gersåg är nog en sådan. Finns det batterialternativ här eller är det sladd som gäller?
- Vidare är det häck runt hela tomten med till stor del gran så någon typ av häcksax kommer också krävas. Här tänker jag batteri för att inte riskera att klippa sladd vilket verkar vara mer regel än undantag? Rätt/fel?

Eftersom det kommer bli i vart fall några inköp ganska snart så ställs jag ändå inför situationen med att välja märke och batterisystem. Vart går gränsen för ”annat skit” för en hemmapulare? Roybi? Jag vill ju inte köpa ett par verktyg i ett batterisystem för några 1000-lappar för att sedan inse att de inte duger och köpa nytt för fler 1000-lappar.
Det finns säkert fina kap/ger med batteri, men om du ska använda sågen periodiskt i din egen bostad har du troligtvis nära till ett vägguttag och behöver ingen batteri maskin.
Troligtvis är en gammal Elu det enklaste och bästa om man ska ha en elektriskgersåg, du bör hitta en begagnad för en 500ring och en ny klinga kostar nog minst lika mycket.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Ja kapsåg behöver du verkligen inte batteri. Som hemmapulare funkar det fint med sladd. Du kommer sannolikt aldrig kapa bräder där el saknas.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Ja kapsåg behöver du verkligen inte batteri. Som hemmapulare funkar det fint med sladd. Du kommer sannolikt aldrig kapa bräder där el saknas.
Jo det kommer man sannolikt behöva, fogsvans är ett utmärkt verktyg på tak tex.

Düsseldorff
F fribygg skrev:
Jo det kommer man sannolikt behöva, fogsvans är ett utmärkt verktyg på tak tex.
Haha jo men han kommer ju inte släpa upp en kapsåg på taket, med eller utan batteri. Vi kanske ska hålla oss till mer vanligt förekommande arbetssituationer för en hemmapulare.

Till vanligt förekommande situationer räcker hammare, skruvdragare och fogsvans långt.
Skaffar man stege och ett par arbetsbockar dessutom kan man klara det mesta på ett småhus.

Redigerat:
  • Gilla
Klems Ingvar
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Till vanligt förekommande situationer räcker hammare, skruvdragare och fogsvans långt.
Jo det är ju tämligen uppenbart att du gillar fogsvans.

Men att en kapsåg gör sig dåligt på ett tak är ju ett synnerligen dåligt argument mot en sådan såg. Skruvdragare är usla under vatten. Men jag tycker ändå att de fyller ett syfte.

Jag har haft min kap ger på tak då jag byggt ut, till råspånt i ränndalar är det snabbt och effektivt.
En ordentlig byggställning underlättar oxå livet liksom en bra tombola och en ordentlig handklinga och en bra sticksåg liksom hole in one och dosfräsar, en 230mm vinkelkap till sten och tegel likväl som lod, långpass och rätskiva, men inget av det behöver ingå i ett startkitt om man inte ska bygga hus.

Düsseldorff
F fribygg skrev:
Jag har haft min kap ger på tak då jag byggt ut, till råspånt i ränndalar är det snabbt och effektivt.
En ordentlig byggställning underlättar oxå livet liksom en bra tombola och en ordentlig handklinga och en bra sticksåg liksom hole in one och dosfräsar, en 230mm vinkelkap till sten och tegel likväl som lod, långpass och rätskiva, men inget av det behöver ingå i ett startkitt om man inte ska bygga hus.
Jaja jag ger mig. Men jag tycker fortfarande att en kap är ett rimligt grundverktyg.

Jaja jag ger mig. Men jag tycker fortfarande att en kap är ett rimligt grundverktyg.
Det kan det mycket väl vara om man har budget till den.
Förut föreslog du väl Fein, dyckertpicka och kap/ger, det är väl svårt att ens få till de tre verktygen om budgeten är begränsad till 10000kr?

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.