Ja, får se! Har inte bestämt mig ännu, kanske lutar åt en kamin ändå!
AWgX9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I min tankevärld hör öppna spisar utan cirkulationskanaler i huvudsak ihop med tiden före 1880. På den tiden bodde allt gårdsfolk 4-15 personer i ett rum vintertid. I den stora öppna spisen eldade man från morgon till kväll och höll ungefär +10 graders rumstemperatur. På natten blev det minusgrader så på morgonen brukade det vara is på vattenämbaret bredvid spisen.
Det är meningslöst att bygge en eldstad som man inte får någon vidare värme ur fastän de drar massor med ved. Det var just därför som såna där urmodiga konstruktioner försvann. Det finns verkligen ingen orsak att börja bygga dem igen.....

Kaminer har den nackdelen att de ger en explosiv värme så länge man eldar och sedan ingen värme alls. Ganska opraktiskt i ett någorlunda välisolerat hus.

Jag skulle föreslå en magasinerande rörspis eller plåtugn eller massaugn av något slag. Om ni vill se elden kan ni ju sätta in glasluckor. Då har ni en eldstad som går att elda i en god stund utan att det blir för hett och som sedan ger en skön jämn värme i ett halvt dygn efteråt. En bra extravärmekälla för kallvintrar och elavbrott och en trevlig eldstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.