Hej!
Jag försöker mig på att bygga ett entrétak som är ca 180 cm brett och 120 cm djupt i stil med nedanstående bild:

Modernt entrétak med grått metalltak över en vit dörr och sidofönster på ett hus, med en bänk och blomkrukor på verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle dock vilja använda nedan bygginstruktion, men jag vill att takstolarna 45x120cm ska ligga kant-i-kant med övre/undre kant av bärlinan 45x120, så att taket inte blir så "högt" och att bärlinan inte syns när jag lägger råspont på över och undersidan av takstolarna.
Dock vill jag kunna behålla takutsticket i framkant... HUR gör jag? Har funderat och kommer inte på någon smart idé....

3D-illustration av entrétak med tre synliga takstolar och två stolpar i trä, monterat mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Ja nu har jag läst igenom hela den tråden. Det han kommer fram till är ju att lägga de inre takstolarna kant i kant och sen montera på utsticket med ca 30-50 cm utanpå bärlinan.

Funkar detta och hur bedömer ni att detta utsticket i så fall ska fästas?
pjgb pjgb skrev:
[länk]

Nyttig diskussion på ämnet.

Kanske en slags torsionsbox kan vara något?
Ang. torsionbox känner det som ett alternativ, men en sådan i 45x120 måste blir svintung...
 
En variant kan ju vara att ha dubbel tjocklek på skivmaterialet ovanpå istället, typ två lager plywood som du limmar med Ardex. Och öppet nertill. Skivorna bidrar till styvheten och kompenserar kanske för om du skulle jacka ur. Beroende på hur långt utstick det blir alltså.
Kolla det här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sviktande-plywood-golv.528091/post-5877549

Jag slänger lite idéer mot taket (heh) och ser vad som fastnar, kan tyvärr inte hjälpa med några beräkningar.
 
pjgb pjgb skrev:
En variant kan ju vara att ha dubbel tjocklek på skivmaterialet ovanpå istället, typ två lager plywood som du limmar med Ardex. Och öppet nertill. Skivorna bidrar till styvheten och kompenserar kanske för om du skulle jacka ur. Beroende på hur långt utstick det blir alltså.
Kolla det här:
[länk]

Jag slänger lite idéer mot taket (heh) och ser vad som fastnar, kan tyvärr inte hjälpa med några beräkningar.
Aha. Jag tänkte nog inte jacka ur i så fall utan bara fästa "små" 45x120 (30x50cm långa) reglar utanpå bärlinan för att det ska se ut som att takstolarna går hela vägen och sticker ut. Låter lite papphammar, men kan det funka?
 
Funkar säkert utmärkt, det är ju vanligt på hus med några decimeters utstick på råsponten vid gavlarna, men då ligger råsponten åt fel håll för dig därav förslaget på styvare skivmaterial.

Längden på utsticket och snölasten är väl det kritiska.
 
Okej, då förstår jag. Vad är det bästa sättet enligt dig att fästa dessa? Balkskor? Skruv och lim?
/Från en frågsam byggare ;)
pjgb pjgb skrev:
Funkar säkert utmärkt, det är ju vanligt på hus med några decimeters utstick på råsponten vid gavlarna, men då ligger råsponten åt fel håll för dig därav förslaget på styvare skivmaterial.

Längden på utsticket och snölasten är väl det kritiska.
 
Redigerat:
Om inget ska vara synligt underifrån är väl balkskor med ankarskruv enklast.
Inte för att jag är någon expert men så hade jag nog löst det.
 
  • Gilla
andnel
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Om inget ska vara synligt underifrån är väl balkskor med ankarskruv enklast.
Inte för att jag är någon expert men så hade jag nog löst det.
Tack! Det lär väl ha lite bärighet i varje fall trots de korta styckena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.