Den behöver ingen ström för att funka. Det är inte 400 V det är enfaspump och matning dvs 230 V. Du kan testa som Tobbe skrev genom att lossa den bruna på undersidan och se om det gör skillnad. Annars som sagt bryt säkringen och koppla ihop svarta på ovansidan med den bruna. Du har ju redan fått igång pumpen kortvarigt och sannolikt är det brytaren eftersom felet visar sig efter att du använde den för stopp. Helt ofarligt om du bara bryter innan du jobbar.

• Gilla
Johan Eriksson3 och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis har mekaniken kärvat ihop.

Att det är rost på skyddsjorden påverkar inte driften men däremot kan elsäkerheten påverkas negativt om det är glappkontakt på skyddsjorden. Glappar skyddsjorden då kan ett jordfel i motorn spänningssätta rören med 230 v.
Hur många kablar går mellan motorn och motorskyddet. 3 st 1 fas eller 4 st 3 fas?

TS har lagt in en fin bild i #9 där allt visas tydligt dvs 1-fas matning svart fas till 3 och till pumpen brun till 4, nollan via en ubåt.

GK100 skrev:
TS har lagt in en fin bild i #9 där allt visas tydligt dvs 1-fas matning svart fas till 3 och till pumpen brun till 4, nollan via en ubåt.
Jag provar och återkommer. Vill gärna dubbelkolla att strömmen är bruten (det är en bostadsrättsfastighet med en del ombyggnationer) och det är väl bara att mäta mellan gul/grön - jord och fas, eller?

Vill du vara helt säker ska du först mäta att du har spänning mellan fas - nolla och även mellan fas - skyddsjord.
Detta för att verifiera att du mäter rätt och att instrumentet fungerar.
Sedan kan du bryta strömmen och kontrollera att du nu inte kan mäta upp någon spänning.
Då vet du också att det var rätt säkring som du bröt.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
I
Förmodligen sällan använd. Prova trycka in knappen och sen liksom släppa den snabbt så att den snärtar ut.

• Gilla
Nordostpassagen
  • Laddar…
Tack alla. Med er hjälp och gamla el/tele tekniska kunskaper från gymnasiet för 50 år sedan, samt en multimeter så snurrar nu pumpen och varmvattencirkulationen är igång. Kontakten var helt slut och började falla isär när jag tog bort skalet. Upptäckte dessutom felmärkning på el-centralen att fel säkring var uppmärkt mot det aktuella kontaktdonet. Hade blivit spännande om jag inte kollat med multimetern ;)
Inte värden svåraste jobb eller snyggaste förbikoppling kanske men jag är kanon nöjd!
Får städa upp och snygga till kopplingarna imorgon.
Stämmer det att vi får köra pumpen utan brytare?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Motorskydd behöver du inte men däremot en arbetsbrytare dvs en strömbrytare utan överströmsfunktionerna att använda om man ska jobba med pumpen.

Tex något liknande denna:

Garo%20strombr%201.jpg

• Gilla
Nordostpassagen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.