Ja det kommer fram varmt vatten till fördelaren, men flödet är så lågt så att all värme i vattnet hinner kylas av helt innan de hinner nå slutet av slingan.

Difftemperaturen över en golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
För att få så låg difftemperatur så behöver det dels vara bra fart på cirkulationspumpen, dels behöver stammar och slingor vara injusterade.

Eftersom du har två stammar varav ena (övervåningen) har högre tryckfall så måste tryckfallet på den andra stammen (källaren) ökas och det görs med STAD-ventilen.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja det kommer fram varmt vatten till fördelaren, men flödet är så lågt så att all värme i vattnet hinner kylas av helt innan de hinner nå slutet av slingan.

Difftemperaturen över en golvvärmeslinga bör vara 3-5⁰.
För att få så låg difftemperatur så behöver det dels vara bra fart på cirkulationspumpen, dels behöver stammar och slingor vara injusterade.

Eftersom du har två stammar varav ena (övervåningen) har högre tryckfall så måste tryckfallet på den andra stammen (källaren) ökas och det görs med STAD-ventilen.
Och när du menar att öka tryckfallet i källaren med STAD ventilen, görs det genom strypa den? Den är ställd på Max i nuläget, liksom den på övervåningen.
Antar att STAD-ventilen på övervåningen ska vara fullt öppen?
Behöver testa allt jag kan för att se om jag kan få tillbaka värmen där uppe utan att behöva uppgradera pumpen från 2018 :)

Om du har tips på annat jag kan testa tar jag gärna emot det. Hittade inget manuellt don för att öka flödet på pumpen, men om du ser något på bilden får du gärna hojta

Ja, för att öka tryckfallet på stammen för källaren så stryper du STAD-ventilen, ja låt övervåningens STAD-ventil vara.

Skriv ner varje ändring du gör samt vad effekten blir.

Du kan nog börja med att sänka till 3 på den svarta siffran.
Svart går troligen från 0 till 4, röd från 0 till 9.

Är det statiska trycket i systemet kontrollerat efter utbyggnaden gjordes då den troligen sjunkit vid ingreppet? Är det för lågt når inte värmen upp till överplanet. Och jag skulle spolat slingorna på överplan då det i slutänden är där luften samlas efter man har gjort ett ingrepp i systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.