Hej, har googlat hur mycket som helst och även kikat på VVS-forum och här men tänker att alla fall är hyfsat unika så jag ställer frågan här ändå.
Jag bor i en tvåplansvilla (markplan och källarplan) där vi bott i cirka 5 år. När vi flyttade in så fanns det golvvärme i en nybyggd del (två sovrum på övre plan och motsvarande yta i källaren) som då hade golvvärme och två shuntar (en i ena sovrummet och en i källaren). Jag har inte riktigt lyckats att kartlägga hur allt är kopplat men har ett ungefärligt hum.
I somras renoverade vi resten av källaren och satte in golvvärme med hjälp av shunten i källaren. Nu när allt är driftsatt så är källaren varm och badrummet likaså (vita slingorna 4-6) medan det är relativt varmt/ljummet i den tillbyggda källaren (någon av de gråa slingorna 1-3) medan det är svinkallt uppe i sovrummen. Den gråa slangen längst till vänster är markerad "I" och den tredje slangen är märkt med "III", och dessa markeringar återfinns också på övre plan på de två rör som är inkopplade, sen om det är kopplade på något sätt - det vet jag inte.
På shunten i källaren:
* Alla tilloppsvred (övre fördelaren) är uppskruvade då jag antar att det ger maximalt flöde
* Jag reglerar sedan de nedre vreden för att styra temperaturen där det fungerar. Just nu tror jag inte att det är något fel nere i källaren för där är det ändå relativt varmt.
På shunten i övre plan:
* TIlloppet är varmt, säkert 37-40 grader som är inställt på VP
* Returen är lite kallare, men ändå ljummen - dock känns de gråa PVC-slangarna som går till slingorna relativt kalla.
Problemet är kanske att det inte är ordentligt luftat, men jag har försökt att tömma lite vatten med den lilla vita ventilen märkt "B" i bilden.Det kommer ut vatten som är runt 20 grader (från returen)
Kanske är något filter som behöver rengöras, hur gör man det? Vad behöver jag stänga av innan?
Sedan undrar jag vad komponenterna A, B, C och D har för funktion egentligen? Var sitter partikelfiltret som kan vara värt att rengöra? Räcker det med att jag vrider på tilloppskranen (det röda vredet) för att undvika vatten som forsar över allt?
Har ni några andra tips på vad jag kan göra för att få igång värmen på övre plan, då det är där det är kallt och man inte känner någon värme i golvet?
.
Jag bor i en tvåplansvilla (markplan och källarplan) där vi bott i cirka 5 år. När vi flyttade in så fanns det golvvärme i en nybyggd del (två sovrum på övre plan och motsvarande yta i källaren) som då hade golvvärme och två shuntar (en i ena sovrummet och en i källaren). Jag har inte riktigt lyckats att kartlägga hur allt är kopplat men har ett ungefärligt hum.
I somras renoverade vi resten av källaren och satte in golvvärme med hjälp av shunten i källaren. Nu när allt är driftsatt så är källaren varm och badrummet likaså (vita slingorna 4-6) medan det är relativt varmt/ljummet i den tillbyggda källaren (någon av de gråa slingorna 1-3) medan det är svinkallt uppe i sovrummen. Den gråa slangen längst till vänster är markerad "I" och den tredje slangen är märkt med "III", och dessa markeringar återfinns också på övre plan på de två rör som är inkopplade, sen om det är kopplade på något sätt - det vet jag inte.
På shunten i källaren:
* Alla tilloppsvred (övre fördelaren) är uppskruvade då jag antar att det ger maximalt flöde
* Jag reglerar sedan de nedre vreden för att styra temperaturen där det fungerar. Just nu tror jag inte att det är något fel nere i källaren för där är det ändå relativt varmt.
På shunten i övre plan:
* Returen är lite kallare, men ändå ljummen - dock känns de gråa PVC-slangarna som går till slingorna relativt kalla.
Problemet är kanske att det inte är ordentligt luftat, men jag har försökt att tömma lite vatten med den lilla vita ventilen märkt "B" i bilden.Det kommer ut vatten som är runt 20 grader (från returen)
Kanske är något filter som behöver rengöras, hur gör man det? Vad behöver jag stänga av innan?
Sedan undrar jag vad komponenterna A, B, C och D har för funktion egentligen? Var sitter partikelfiltret som kan vara värt att rengöra? Räcker det med att jag vrider på tilloppskranen (det röda vredet) för att undvika vatten som forsar över allt?
Har ni några andra tips på vad jag kan göra för att få igång värmen på övre plan, då det är där det är kallt och man inte känner någon värme i golvet?
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Min första tanke är att det är dålig balans mellan flödet i de två fördelarna. Vattnet föredrar att flöda där det är minst motstånd och beroende på hur systemet ser ut (längder på slingor och matningar, etc.) kanske det medta vattnet går genom källarens fördelare.
Ventilerna i den övre stammen på fördelarna är just för injustering av flöden men primärt mellan de olika slingorna på samma fördelare. Om du har skruvat upp alla på max i källaren har du också maximerat flödet till den fördelaren.
Det bästa tycker jag är att sätta en flödesjustering på varje fördelare för att balansera flödet mellan dessa. Sen använder man ventilerna på fördelaren för att balansera mellan slingorna. Då går att få till det endast med slingornas ventiler också men man har inte så bra kontroll. Du kan ju prova att skruva ned alla på källarfördelaren nära i botten för det se om det ger större flöde till fördelaren högre upp.
Jag har LKs flödesventil OptiFlow. Man byter avstängningsventilen på fördelarens retur till denna. Flödesventilen fungerar även som avstängning.
Ventilerna i den övre stammen på fördelarna är just för injustering av flöden men primärt mellan de olika slingorna på samma fördelare. Om du har skruvat upp alla på max i källaren har du också maximerat flödet till den fördelaren.
Det bästa tycker jag är att sätta en flödesjustering på varje fördelare för att balansera flödet mellan dessa. Sen använder man ventilerna på fördelaren för att balansera mellan slingorna. Då går att få till det endast med slingornas ventiler också men man har inte så bra kontroll. Du kan ju prova att skruva ned alla på källarfördelaren nära i botten för det se om det ger större flöde till fördelaren högre upp.
Jag har LKs flödesventil OptiFlow. Man byter avstängningsventilen på fördelarens retur till denna. Flödesventilen fungerar även som avstängning.
Det är fortfarande väldigt kallt i sovrummen (bild 2). Framledningröret är varmt och returen är varm men kallare än framledningen. Jag har nu ökat framledningen lite mer men utan skillnad. Har försökt strypa tilloppet på källarshunten och det ”låter som rinnande vatten” när jag stänger till returventilerna till nästan helt stängt, så vattnet verkar cirkulera.
Vilken/vilka delar av mitt system är filter som jag kan testa rengöra? Övriga rum är varma, bara sovrummen längst bort som krånglar, dvs de som är kopplade till shunten på övre plan. Shunten där är också varm och när jag känner på de två gråa rören som leder in till sovrummen golv känns de varma - men rummet i sig känns inte varmt.
Vad kan jag testa mer?
Vilken/vilka delar av mitt system är filter som jag kan testa rengöra? Övriga rum är varma, bara sovrummen längst bort som krånglar, dvs de som är kopplade till shunten på övre plan. Shunten där är också varm och när jag känner på de två gråa rören som leder in till sovrummen golv känns de varma - men rummet i sig känns inte varmt.
Vad kan jag testa mer?
Nån som vet var det kan finnas ett filter jag kan rengöra på någon av dessa bilder?Fiskerik skrev:Hej, har googlat hur mycket som helst och även kikat på VVS-forum och här men tänker att alla fall är hyfsat unika så jag ställer frågan här ändå.
På shunten i källaren:
På shunten i övre plan:
. [bild][bild]
Nu när det varit -15 grader så är det svinkallt på övre plan (fördelaren är ljummen men inte returerna). Den på nedre plan är mycket varmare och där har vi runt 20-21 grader på golven. Misstänker att något filter på övre plan har satts igen, men vet inte var jag kan lossa och undersöka. Någon mer kunnig?
Mvh
Finns inget filter ut från en VP , bara in från returen och den skit som kan komma. Du har flödesproblem flödet orkar inte upp till övervåningen. Kan vara att nedre tar för mycket och stjäl flödet. I VP sitter det en cirk-pump och vilken fart är det på den. Du får lossa frontplåten och se, kanske det är ett vred på kopplingsdosan med 1 - 2 - 3 där 3 är max fart.
Nej, det finns inget filter på någon bild.
Däremot finns det STAD-ventiler på returen från varje fördelare.
När golvvärmen i källaren utökades, justerades då STAD-ventilerna?
Vad stod de på innan, vad står de på nu?
Ökades flödet på cirkulationspumpen när golvvärmen utökades?
Det är just för detta STAD-ventilerna är monterade för.Bernieberg skrev:
Vad som än görs SÅ RÖR INTE STADVENTILERNA.Demmpa skrev:Nej, det finns inget filter på någon bild.
Det är just för detta STAD-ventilerna är monterade för.
Bara det, att det inte är ett jobb förr en lekman och det måste till instrument för att ställa in dom. Jag har sådant. Att börja skruva utan att veta kan knäcka hela systemets funktion. Men det ska väl du veta, med att du talar om STAD och inställningar och inte bara säga något som kan bli fel.Demmpa skrev:
Nu är detta för TS egna fastighet som är en tvåvåningsvilla med eget värmesystem å inte en större fastighet med många stammar.J jonaserik skrev:
Sen skrev jag inte att TS ska börja skruva
utan jag frågade om de hade blivit injusterade och vad de står på.
Jag säger inte att de är felaktigt injusterade, utan detta är ett led i felsökningen.
Innan man börjar skruva så skriver man givetvis upp vad de står på, då har man möjligheten att gå tillbaka till ursprungsläget.
Sen är det väldigt ovanligt att villor/enfamiljshus har STAD-ventiler överhuvudtaget.
Har inte rört STAD-ventilerna alls och de verkar båda vara fullt öppna.
Tror inte rörmokaren har pillat på dem heller för de har alltid varit Max öppna sedan vi flyttade in 2019.
VP från Daikin visar flöde (28L/min) när den jobbar, antar att det är det röda vredet som kontrollerar pumpen? Har inte rört något där för att jag inte vågat har försökt strypa lite på tilloppet för båda slingorna jag vill ska ha mindre flöde och öppnat till övre våningen så mycket jag kan för att få dit värme.
Tilloppet blir ju varmt där uppe, så det kommer ju varmt vatten dit, men det känns inte som att det cirkulerar runt i sovrummen då golven är runt 15 grader.
Tror inte rörmokaren har pillat på dem heller för de har alltid varit Max öppna sedan vi flyttade in 2019.
VP från Daikin visar flöde (28L/min) när den jobbar, antar att det är det röda vredet som kontrollerar pumpen? Har inte rört något där för att jag inte vågat har försökt strypa lite på tilloppet för båda slingorna jag vill ska ha mindre flöde och öppnat till övre våningen så mycket jag kan för att få dit värme.
Tilloppet blir ju varmt där uppe, så det kommer ju varmt vatten dit, men det känns inte som att det cirkulerar runt i sovrummen då golven är runt 15 grader.
Ok, men om det är varmt på tilloppet på övre plan, betyder det inte att vattnet som kommer dit är varmt? Sedan borde det gå i slingorna i övre plan och värma golvet? Eller kan det ta stopp någonstans därefter? För det är just det som inte händer nu, tilloppet är varmt på övre plan, men inte golvet som den skall skicka ut vattnet iDemmpa skrev: