18 184 läst · 23 svar
18k läst
23 svar
Hjälp med garage + övervåning/lägenhet
Enligt Isover och konstruktören av mitt garage räcker det med ett lager gips i garagets innertak, lite beroende på vad du har i mellanbjälklaget, då är dessutom en 13 mm gipsskiva bättre än en 9 mm träskiva.M mr_bygg skrev:Ja, faktiskt. Just nu håller jag på och reder ut vilket brandskydd jag måste ha mellan botten och övervåningen. Handläggaren på bygglovsavdelningen var osäker så jag försökte få tag på någon på räddningstjänsten idag för att få klara besked men ingen fanns tillgänglig.
Jag kommer att ha dubbelgips i taket på bottenvåningen, men frågan är om jag också måste ha dubbelgips på väggarna på bottenvåningen. Konstruktionen på ytterväggen är panel, spikläkt, luftläkt, utegips, 170+45 mineralull, OSB, gips och frågan är om jag måste ha ytterligare en gipsskiva.
.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma svar här, Enligt honom låter det inte alls som du behöver dubbla gips där nere...M mr_bygg skrev:Ja, faktiskt. Just nu håller jag på och reder ut vilket brandskydd jag måste ha mellan botten och övervåningen. Handläggaren på bygglovsavdelningen var osäker så jag försökte få tag på någon på räddningstjänsten idag för att få klara besked men ingen fanns tillgänglig.
Jag kommer att ha dubbelgips i taket på bottenvåningen, men frågan är om jag också måste ha dubbelgips på väggarna på bottenvåningen. Konstruktionen på ytterväggen är panel, spikläkt, luftläkt, utegips, 170+45 mineralull, OSB, gips och frågan är om jag måste ha ytterligare en gipsskiva.
Tack för svaren! Efter att också ha googlat runt en del kommer jag till samma slutsats att det varken borde krävas dubbelgips i tak eller på väggen på nedervåningen. Däremot så tolkar jag det som att jag i alla fall måste klä in balken i taket med gips.
Vad landade priset på om man får fråga? Å vilken leverantör leverarade byggsatsen?M mr_bygg skrev:Budgeten ligger just nu på ca 1,3 miljoner och då är avgifter för bygglov, kontrollansvarig mm. inräknat. Garaget kommer att levereras som Prefab-element och jag köper montering + helt färdigt utvändigt. Jag kommer att ta in entreprenörer för grund, VVS, el och tätskikt/kakel i badrum men resten planerar jag att göra själv
Bygget pågår. Garaget levererades i september och Dalahus levererade stommen och gjorde sedan stomresning och färdigt utvändigt. Sen har jag jobbat på själv i mån av tid. Min kalkyl ligger på ca 1,5 milj. och då ingår inredning av kök/badrum på övervåning och inredning i garaget samt alla administrativa avgifter och kostnader.
Okej tackar! Får man fråga hur mycket Dalahus kostade med stomme samt montage?M mr_bygg skrev:Bygget pågår. Garaget levererades i september och Dalahus levererade stommen och gjorde sedan stomresning och färdigt utvändigt. Sen har jag jobbat på själv i mån av tid. Min kalkyl ligger på ca 1,5 milj. och då ingår inredning av kök/badrum på övervåning och inredning i garaget samt alla administrativa avgifter och kostnader.
M mr_bygg skrev:
hej, jag är precis på gång att ansöka om bygglov för påbyggnad av lägenhet på mitt garage. Dock ligger mitt garage ca 1,5 meter från boningshuset. Tror ni detta ställer till det avseende brandklassning?madelenrisberg skrev:
Ja, det ställs olika krav beroende på avstånd och jag höll mig medvetet 5 meter ifrån huset för att slippa brandklassade fönster och dörr. Men har du bara väggyta mot huset så räcker det att väggen håller tillräcklig brandklassning. Hittade vid en snabb sökning en annan tråd som tar upp en liknande fråga
Brandskydd - vad gäller | Byggahus.se
Brandskydd - vad gäller | Byggahus.se
Klicka här för att svara