C Christian Lundberg2 skrev:
Det gör den, redan testat detta
Det finns ingen tvekan om att jordfelsbrytaren på bilden är urkopplad. Men har du provat att skapa ett jordfel? Det finns testinstrument och uttagsprovare för detta. Det är inte omöjligt utifrån vad du skrivit att centralen redan skyddas av en annan jordfelsbrytare någonstans. Och vilken åtgärd som bör göras skiljer en aning beroende på utfallet av ett sådant test.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Kan man hitta ett fel, utan att göra en förstörande undersökning, så är det inte dolt fel!

Skulle det inte anses ge en falsk trygghet att ha en JFB i centralen som inte fyller funktion.
Jo, det du har på bild är inte vad man ska kunna förvänta sig. Jag skulle säga att det är extremt udda och oansvarigt av förra ägaren att lämna det så. Det är naturliga är att kontakta denna och höra hur detta kommer sig. Tyvärr sitter du med svarte petter, men ni kanske ändå kan komma överens om att dela på kostnaden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns ingen tvekan om att jordfelsbrytaren på bilden är urkopplad. Men har du provat att skapa ett jordfel? Det finns testinstrument och uttagsprovare för detta. Det är inte omöjligt utifrån vad du skrivit att centralen redan skyddas av en annan jordfelsbrytare någonstans. Och vilken åtgärd som bör göras skiljer en aning beroende på utfallet av ett sådant test.
Jag orsakade eget jordfel genom att stänga av säkringen på en grupp och lägga ihop nolla och jord. Ingen JFB löste ut varken i centralen eller tidigare i anläggningen.

Jag har nu läst på Elsäkerhersverket och sett att om golvvärme finns i elanläggningen skall det installeras JFB. Denna gäststuga har 2 st golvvärmeslingor av el, varav 1 är ur funktion av för mig okänd anledning.

Jag har även läst på elsäkerhetsverket att du som gör en nyinstallation av elcentral ansvarar för att den installeras och kopplas på ett säkert sätt, vilket jag hävdar att detta inte är då golvvärmen inte föregås av en fungerande JFB.

Jag orsakade eget jordfel genom att stänga av säkringen på en grupp och lägga ihop nolla och jord. Ingen JFB löste ut varken i centralen eller tidigare i anläggningen.

Jag har nu läst på Elsäkerhersverket och sett att om golvvärme finns i elanläggningen skall det installeras JFB. Denna gäststuga har 2 st golvvärmeslingor av el, varav 1 är ur funktion av för mig okänd anledning.

Jag har även läst på elsäkerhetsverket att du som gör en nyinstallation av elcentral ansvarar för att den installeras och kopplas på ett säkert sätt, vilket jag hävdar att detta inte är då golvvärmen inte föregås av en fungerande JFB.
Du får ursäkta mig lite nu, inte meningen att vara taskig eller sådär men... Du skrev att du jobbat som elektriker i några år i första inlägget men då undrar jag varför du inte har koll på sådana här saker som är ganska grundläggande för just elektriker? Man ser på 1 sekund att JFB inte är kopplad rätt tex 🤔 Är du verkligen elektriker? Helt okej om så inte är fallet för mycket info finns att få i forum ändå 👍

• Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Kan man hitta ett fel, utan att göra en förstörande undersökning, så är det inte dolt fel!
Fast att köpa ett hus med nyinstallation av elcentral oavsett ålder på huset, förutsätter ju att anläggningen är säker och kopplad av behörig elektriker utan att jag ska behöva göra en förstörande undersökning.
Att hitta fel i en elcentral av denna typ hade inte märkts av förrän olyckan vart framme, eller att jag öppnat locket och upptäckt det.

Det är väl inte längre någon tvekan om att det är ett fel. Jag uppskattar att det skulle ta 10 minuter att åtgärda felet. Är du elektriker så förutsätter jag att du kan göra det själv. Sedan finns risken att det finns jordfel någonstans som du också behöver leta reda på. Men det är inte ett dolt fel. Och det är ett alltför enkelt och billigt fel för att det skall vara värt att bråka om.

G GoGetLost skrev:
Du får ursäkta mig lite nu, inte meningen att vara taskig eller sådär men... Du skrev att du jobbat som elektriker i några år i första inlägget men då undrar jag varför du inte har koll på sådana här saker som är ganska grundläggande för just elektriker? Man ser på 1 sekund att JFB inte är kopplad rätt tex 🤔 Är du verkligen elektriker? Helt okej om så inte är fallet för mycket info finns att få i forum ändå 👍
Fast gäststugan har jag använt som förråd för att förvara saker sen inflytt pga dåligt förvaringsytrymme.

Jag skulle installera en plejdpuck till en utelampa och upptäckte en märklig koppling i strömbrytaren och öppnade då centralen som sitter precis bredvid och insåg snabbt att JFB är förbikopplad.

Men gjorde ett inlägg här för att försäkra mig om att det jag ser stämmer och om jag kanske missat något.

Jag är elektriker på en större firma men även om jag är utbildad så finns det saker jag kan missa eller tänka fel på.
om jag kontaktar säljaren så vill jag veta att jag har belägg för att höra av mig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är väl inte längre någon tvekan om att det är ett fel. Jag uppskattar att det skulle ta 10 minuter att åtgärda felet. Är du elektriker så förutsätter jag att du kan göra det själv. Sedan finns risken att det finns jordfel någonstans som du också behöver leta reda på. Men det är inte ett dolt fel. Och det är ett alltför enkelt och billigt fel för att det skall vara värt att bråka om.
Tack för bekräftande av min teori på felet.

Problemet är ju då oxå att viss dragning av el gjorts dolt förlagt i vägg utan elrör eller slang, vilket gör att hittar jag fel i de fall där kabel är draget utan slang får jag riva väggar och ytskikt för att åtgärda, detta.

Har jag tur är det ett lättfixat problem, har jag otur är det en större del av en vägg jag behöver riva för att komma åt.

Fast att köpa ett hus med nyinstallation av elcentral oavsett ålder på huset, förutsätter ju att anläggningen är säker och kopplad av behörig elektriker utan att jag ska behöva göra en förstörande undersökning.
Att hitta fel i en elcentral av denna typ hade inte märkts av förrän olyckan vart framme, eller att jag öppnat locket och upptäckt det.
Man kommer ingenstans med "dolda fel" om det bara handlar om att lyfta på ett apparatlock.

A Avemo skrev:
M MagHam skrev:
Man kommer ingenstans med "dolda fel" om det bara handlar om att lyfta på ett apparatlock.
Fast det är skillnad på apparatlock och central, att öppna en dosa o se ett kopplingsfel är en sak.

Att öppna och se detta fel med förbikopplad jfb med golvvärme i anläggningen är brottsligt/ olagligt gjort. Jag som privatperson är inte skyldig att åtgärda detta för när jag köpte huset förutsatte jag att det är en behörig elektriker som kopplat detta.

O
Jag orsakade eget jordfel genom att stänga av säkringen på en grupp och lägga ihop nolla och jord. Ingen JFB löste ut
I en obelastad anläggning har skyddsjord och neutralledare exakt samma potential och då händer ingenting om du lägger ihop neutral- och skyddsjordsledarna. Om anläggningen däremot är i drift och det finns en belastning så kan det under vissa förutsättningar uppstå en potentialskillnad. Det är alltså inte självklart att det du gjorde alltid löser ut en jordfelsbrytare även om allt är korrekt kopplat.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Att öppna och se detta fel med förbikopplad jfb med golvvärme i anläggningen är brottsligt/ olagligt gjort. Jag som privatperson är inte skyldig att åtgärda detta för när jag köpte huset förutsatte jag att det är en behörig elektriker som kopplat detta.
Nej det är inte olagligt.
Och du kan inte förutsätta att något i ett hus är fackmannamässigt gjort, vare sig det gäller el, vatten, snickerier, plåtarbete o s v...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Att öppna och se detta fel med förbikopplad jfb
Testknappen sitter där av en anledning. 😉

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Hej
Är en elektriker som jobbat några år men stötte på en märklig installation i mitt eget hem och behöver lite hjälp o bena ur hur det kan vara tänkt...

Finns det någon som kan förklara det faktiska felen som finns i anläggningen och även förklara konsekvenserna ifall problem uppstår.

Öppnade elcentralen i gäststugan idag för jag tyckte det såg lite konstigt kopplat ut i en strömbrytare intill centralen

Har en JFB som går från undersidan TILLSAMMANS med HB in i säkring 1,2,3 och sedan med strömskena matar vidare till resterande säkring.

Inkommande N och PE går direkt in på respektive skena.

N från plint går sedan in på undersida JFB och ovansida N går till ingenting i plintarna ovanför (synlig koppar bredvid PE plint)

Håller på och försöker reda ut hur illa dethär är och om jag ska flagga för dolda fel till förra ägaren?
Koppla jfb sen slå av alla dvärgbrytare. Slå på en i taget, den grupp som löser ut jfb strular. Sen kollar du allt inom den gruppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.