Om jag förstår inläggen här så finns det en övergångskabel, med 3 stifts handkse i ena änden och modernare rund 5 polig kontakt i andra änden med i bilden?

Förstör genast den kabeln, klipp sönder den innan du slänger den. En sådan kabel är livsfarlig och den som tillverkat den borde skaka galler.

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Undrar hur många livstid jag kommer att få

• Konverter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1457g
  • Laddar…
Mikael_L
Du kan bara hoppas på straffnedkortning pga gott uppförande .. :p

prototypen skrev:
Jag ser åtminstone ingen dubbelhane vilket borde medföra viss strafflindring. :)

• Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Den där med självmords-SEMKO i ena änden och en Schuko i risigt avskalad sladd i andra änden gillar jag särskilt.
Fattas bara att det t.o.m är en ojordad shucko ... ;)

prototypen skrev:
Så länge du håller dem inlåsta i vapenskåpet så kanske det är OK.

Mikael_L skrev:
Den där med självmords-SEMKO i ena änden och en Schuko i risigt avskalad sladd i andra änden gillar jag särskilt.
Fattas bara att det t.o.m är en ojordad shucko ... ;)

NÄÄÄÄÄ
Så roligt var det inte Mikael, Behöver man 16A enfas för att provköra en apparat så behöver man.

Protte

prototypen skrev:
Behöver man 16A enfas för att provköra en apparat så behöver man.
Japp, så är det. Och orkar man inte med några varv eltejp till så orkar man inte. ;) Inte helt säker på att jag hade orkat... :surprised:

Haha. Skönt att se att ni håller igång diskussionen. :) Ja det stämmer hempularen, min övergång ser ut som en av prototyps gör - äldre trestift till ny fem-dito.

ClaesK: uppfattat. Återkommer efter jag snackat med de lokala kabelråttorna. Med lite tur kanske de kan komma och byta handske + montera en JFB på fredag.

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
Lova att du gör dig av med övergångskabeln då, innan det blir en olycka! Och som sagt förstör den, så att ingen annan kan "hitta en fin kabel" på skroten.

Jag glömde ju uppdatera! Elkillen kom och två timmar senare hade jag en handske med både 220 och 380 utanpå mitt elskåp i samt en jordfelsbrytare inuti. Sedan mätte han mina elcentraler, som funkade båda två, haha. Suck. Skönt dock att jag fick ordning på det. Det kostade visserligen över fyra papp, men JFB var ganska dyr och det var en investering för framtiden.

En fråga till, förresten. En av mina två fulkablar är rätt lång. Ser den likadan ut inuti som en modern kabel? (Jag vet inte om det är i handsken det skiljer, eller om det gäller kabeln också.) Funkar kabeln kan jag ju klippa av den och skarva på en hane så har jag 20 meter 380-kabel till sedan. Fast det känns som, om handsken saknar nolla gör väl kabeln också det, kan tänka?

• Gilla
corre
  • Laddar…
Du kan ju kolla på kablen efter märkning. 5G2.5 står det om det är en någerlunda ny kabel.
Eller bara klippa änden och kolla, gamla handsken ska ju ändå gå till skroten ;)

Kabeln är säkert minst 20 år gammal och förmodligen 30 också.
Det enda jag ska kolla innan jag klipper den är hur kontakten ser ut på min gamla motor och kapklinga (bl.a. de saker vi använt kabeln till under åren). Kan man göra en modern anslutning där istället, visst, men om inte kan jag spara den gamla kontakten så länge, och skita i att använda skarven gammal/ny bara. Och märka upp den, om inte annat.

Är kabeln fräsch och bara är 4ledare kan man använda dom till utrustning som ej kräver nolla. Fast ansluten i apparaten i ena änden och Cee handske i andra. Byt ut alla gamla kontakter.

Det finns ju även uttag, intag, skarvdon som är avsedda för just fyrledare, så ska man ha en fyrledarkabel tycker jag att man även använder rätt "apparater". Dom är naturligtvis bara avsedda för trefas + jord.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.