14 570 läst · 52 svar
15k läst
52 svar
Hjälp med bärande stolpar till ett förråd på en slänt
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det här kan bli en omfattande tråd. När man zoomar in i bilderna ser det förskräckligt ut på sina håll. Jag ska begränsa mig till två synpunkter. Ett: Pelare måste vara förankrade i horisontalled, både upptill och nertill. Är de inte det krävs diagonaler mellan närmaste pelare. Två: En 95x95 pelare är inte lämplig för höjder över 2,5 meter. Över denna höjd tappar den snabbt sin bärförmåga. Den får naturligtvis heller inte vara skarvad på det sätt som syns på en av bilderna.
Först vill jag börja med att tacka alla för er tid och tips, feedback.
Det är många svar som jag skall tillse er, så jag kör punkt format.
1: Arbetet påbörjade Innan Jul och snickaren har troligen missbedömt materialet som behövs och pga. Helgdagar m.m så fanns det inga lev. Från Bauhaus. Det resulterade i att både jag och han har kört en del från XLbygg och bauhas. (Dock mindre Bauhaus då det är en bra bit ifrån mig)!
Sen pga. Sena startet så kunde han inte riktigt gjuta en del dagar pga. kylan! Jag såg en hel del saker som (hemma snickaren) där jag tyckte att det kunde ha fixats på ett bättre sätt. T,ex jag skulle nog gjuta och fixa en bra stabil fäste innan, men dem 2 yttersta stolparna och den som är Sne vart ju efter att jag berättade flertal gånger om min oro! Men jag är ingen snickare så vad vet jag
Sedan så pga. Röda dagar så hade det också en negativ påverkaren!
Vill alltså ej snacka skit om snickaren då han vart snäll, men troligen så är det brist på antingen kunskaperna inom just detta bygge på en slänt, eller så kan det vara kombination av det plus ekonomi fråga då priset vart pressad! Men det är ju egentligen ej mitt fel som konsument då snickaren som skall vara proffset bör bedöma sånt ifrån början för att det skall vara hållbart för alla parter.
2: @ Slacker. Han har skarvat 2 delar, skall byta ut den då den inte sitter så bra hellre! Så klart i min värld är det ej okej.
3: @Tomture61 . Skall nog göra det. Inväntar en annan snickare som skall komma förbi på Fredag och titta på hela.
4: @Oldboy Ytterstolpen och den andra skarvade är ej impade. (Troligen köpte/använda han dem pga. Material brist!) Men åter fel.
Gällande 2 firmor som vart involverade så andra firman hjälpte endast med att sätta dit ramen. Han vart här några timmar.
(Gissar vidare att din hantverkare missbedömde tidsåtgången och/eller vilka/alla åtgärder som behövde göras) Instämmer.
5: Extra Brädan som är Sne är satt utav mig, MEN det är nåt som han tyckte skulle vara på det viset. Jag hade tänkt köra som stöd mot ovansidan vertikalt.
Sen erkänner jag att dem 3 Plintskon är monterade av mig. Och det är mitt fel att dem ej gått in hela vägen då jag saknade 18mm SDS och åter igen Kunskapen så klart!
6: @ARJU: Kan börja med att säga att Bygget är färdigt och han har fått betalt.
Sen gällande dina frågor
Är stolparna till staketet skruvade på utsidan med några skruv genom bärlinan?: Ja endast utsidan.
Är stolpen gjuten direkt i betongen?: Nej. Står på
Är reglar och bärlinor endast ihopskruvade: Ja. Förslog metalbeslag, men han tyckte ej det behövdes!
Hur långt ner i gjutröret går stolpen? Hur är stolpen förankrad i betongen? Är dessa förstärkta med armeringsjärn? Enligt info från honom nån meter tills han mött på sten. Så den skall stå på sten, den är stolpen är Ej förankrad i betongen utan står på. Den är förstärkt med armeringsjärn.
Vad förslår du att jag skall göra nu? Det är det som är nu viktiga för att rädda situationen.
Utöver besiktningsman. Hur skall vi lösa detta?
Än så länge så är det
A: Impade stolpar
B: Förstärkning i X format (Flertal som sagt det)
C: Tar in Plintskorna in hela vägen.
Sen funderar på några stolpar till med gjuten betongplatta till sommaren? Men det kanske ej håller till dess!
Den känns ”stabil” men sen är den tom. Det skall in cyklar, trädgårdredskap m.m.
Bifogar även några bilder till
Edit: Fixade någon stavfel samt lägger till efterfrågad mått.
Stolparna längst fram är 95X95
Höjden på den yttersta är 256 cm och 215cm för den andra samt 130 cm mellan.
Det är många svar som jag skall tillse er, så jag kör punkt format.
1: Arbetet påbörjade Innan Jul och snickaren har troligen missbedömt materialet som behövs och pga. Helgdagar m.m så fanns det inga lev. Från Bauhaus. Det resulterade i att både jag och han har kört en del från XLbygg och bauhas. (Dock mindre Bauhaus då det är en bra bit ifrån mig)!
Sen pga. Sena startet så kunde han inte riktigt gjuta en del dagar pga. kylan! Jag såg en hel del saker som (hemma snickaren) där jag tyckte att det kunde ha fixats på ett bättre sätt. T,ex jag skulle nog gjuta och fixa en bra stabil fäste innan, men dem 2 yttersta stolparna och den som är Sne vart ju efter att jag berättade flertal gånger om min oro! Men jag är ingen snickare så vad vet jag
Sedan så pga. Röda dagar så hade det också en negativ påverkaren!
Vill alltså ej snacka skit om snickaren då han vart snäll, men troligen så är det brist på antingen kunskaperna inom just detta bygge på en slänt, eller så kan det vara kombination av det plus ekonomi fråga då priset vart pressad! Men det är ju egentligen ej mitt fel som konsument då snickaren som skall vara proffset bör bedöma sånt ifrån början för att det skall vara hållbart för alla parter.
2: @ Slacker. Han har skarvat 2 delar, skall byta ut den då den inte sitter så bra hellre! Så klart i min värld är det ej okej.
3: @Tomture61 . Skall nog göra det. Inväntar en annan snickare som skall komma förbi på Fredag och titta på hela.
4: @Oldboy Ytterstolpen och den andra skarvade är ej impade. (Troligen köpte/använda han dem pga. Material brist!) Men åter fel.
Gällande 2 firmor som vart involverade så andra firman hjälpte endast med att sätta dit ramen. Han vart här några timmar.
(Gissar vidare att din hantverkare missbedömde tidsåtgången och/eller vilka/alla åtgärder som behövde göras) Instämmer.
5: Extra Brädan som är Sne är satt utav mig, MEN det är nåt som han tyckte skulle vara på det viset. Jag hade tänkt köra som stöd mot ovansidan vertikalt.
Sen erkänner jag att dem 3 Plintskon är monterade av mig. Och det är mitt fel att dem ej gått in hela vägen då jag saknade 18mm SDS och åter igen Kunskapen så klart!
6: @ARJU: Kan börja med att säga att Bygget är färdigt och han har fått betalt.
Sen gällande dina frågor
Är stolparna till staketet skruvade på utsidan med några skruv genom bärlinan?: Ja endast utsidan.
Är stolpen gjuten direkt i betongen?: Nej. Står på
Är reglar och bärlinor endast ihopskruvade: Ja. Förslog metalbeslag, men han tyckte ej det behövdes!
Hur långt ner i gjutröret går stolpen? Hur är stolpen förankrad i betongen? Är dessa förstärkta med armeringsjärn? Enligt info från honom nån meter tills han mött på sten. Så den skall stå på sten, den är stolpen är Ej förankrad i betongen utan står på. Den är förstärkt med armeringsjärn.
Vad förslår du att jag skall göra nu? Det är det som är nu viktiga för att rädda situationen.
Utöver besiktningsman. Hur skall vi lösa detta?
Än så länge så är det
A: Impade stolpar
B: Förstärkning i X format (Flertal som sagt det)
C: Tar in Plintskorna in hela vägen.
Sen funderar på några stolpar till med gjuten betongplatta till sommaren? Men det kanske ej håller till dess!
Den känns ”stabil” men sen är den tom. Det skall in cyklar, trädgårdredskap m.m.
Bifogar även några bilder till
Edit: Fixade någon stavfel samt lägger till efterfrågad mått.
Stolparna längst fram är 95X95
Höjden på den yttersta är 256 cm och 215cm för den andra samt 130 cm mellan.
Redigerat:
1: Betala inte hela summa före bygget är helt klart!
2: Betala inte hela summan före bygget är helt klart!
3: Betala inte hela summan före bygget är helt klart.
Med det sagt utan undantag någonsin så finns det några saker till. Den person/personer som har byggt stolparna (och tyvärr även resten) saknar kunskap inom byggfysik1A ser det ut so
Ett lappverk så är det inte rätt gjort (alternativt är det ett konstverk eller barn som byggt en koja) ett stolpverk skall nästan alltid vara regelbundet förutom om du har extra stolpar vid punktlaster. Ett staket får inte konstrueras klättringsbart eller så att det finns risk att barn ramlar igenom vilket det helt klart gör i detta fallet. En stolpe skall alltid fästas så att den kan bära den lasten den utsätts för. Ett företag som handlar allt sitt byggmaterial på Bauhaus skall man se upp med det är en varningsklocka. Ett företag som jobbar röda dagar med ett så litet jobb bör man se upp med. Det behövs strävor om inte reglarna sitter Ordentligt fast i berget i ena änden det kan fortfarande behövas strävor men mindre. Frågan är hur resten ser ut ovan stolparna det är ju svårt att se på bilderna. Lycka till med snickaren som skall titta på eländet hoppas hen är seriös.
2: Betala inte hela summan före bygget är helt klart!
3: Betala inte hela summan före bygget är helt klart.
Med det sagt utan undantag någonsin så finns det några saker till. Den person/personer som har byggt stolparna (och tyvärr även resten) saknar kunskap inom byggfysik1A ser det ut so
Ett lappverk så är det inte rätt gjort (alternativt är det ett konstverk eller barn som byggt en koja) ett stolpverk skall nästan alltid vara regelbundet förutom om du har extra stolpar vid punktlaster. Ett staket får inte konstrueras klättringsbart eller så att det finns risk att barn ramlar igenom vilket det helt klart gör i detta fallet. En stolpe skall alltid fästas så att den kan bära den lasten den utsätts för. Ett företag som handlar allt sitt byggmaterial på Bauhaus skall man se upp med det är en varningsklocka. Ett företag som jobbar röda dagar med ett så litet jobb bör man se upp med. Det behövs strävor om inte reglarna sitter Ordentligt fast i berget i ena änden det kan fortfarande behövas strävor men mindre. Frågan är hur resten ser ut ovan stolparna det är ju svårt att se på bilderna. Lycka till med snickaren som skall titta på eländet hoppas hen är seriös.
Ta dit någon som kan bygga och har mage att säga ifrån när du bygger fel.3 3KGT skrev:
Det är svårt att veta utifrån bilderna vad du har byggt och vad "firman" har byggt. Jag tror inte det går att rädda den bärande konstruktionen ,det är 3 fel på varje pelare.
Du kan naturligtvis göra det själv men man behöver rent konstruktionsmässigt börja från början.
Vilken area handlar det om?
Hur högt är det?
Vilket CC ska plintarna stå på?
Därefter dimensionera virket, för det som sitter där nu är alltså "det som fanns tillgängligt under julen".
Det är enklare om du söker på forumet efter t.ex. "bygga på stolpar" och läser dig till hur man bör göra från början än att någon ska förklara vad som är fel på ditt bygge.
Byggnader på den höjden är dessutom bygglovspliktiga. Du bör redan ha ritningar över hur konstruktion och dimensioner ska se ut som kommunen tagit del av, om inte så är det ett svartbygge, jag har inga moralkakor kring detta mer än att i detta fall så har ni byggt något direkt farligt och om någon råkar illa ut så är det på ditt ansvar. Ansvaret förblir ditt även efter en ev. försäljning.
Hade nu ett samtal med snickaren som hade förståelse för min oro.
Vi bestämde för att lösa detta på Måndag tillsammans så förhoppningsvis är det en lärdom för framtida projekt för alla.
Jag är sådan som person som tror alltid på fredliga och fina stilen till lösning i första hand och så långt som möjligt då livet inte är 1-2 dagar så är det alltid trevligare med att prata med folk istället för att dumma sig och tycka att alla gör fel, hota m.m. Med det sagt så Tackar jag alla för ert stöd, tips och info. Återkommer när allt är klart.
Vi skall byta ut främre stolparna till nya tjockare impade.
Fixa bättre infästning i bergen
Kryssa över alla stolpar
Fixa fler betong och stolpinfästningar.
@ARJU: Tack för tipsen. Blir en läredom av detta. Gällande bygget så är det inget svart bygge och utförd av en firma med gott omdömme, blev helger osv och därefter priset vilket jag inte bryr mig om då jag hade själv önskan att få det klart 2019 med tanke på saknaden av ett förråd och huset är litet.
Nästan all byggprojekt jag har sett har tyvärr haft förseningar och detta gör att det blir stress jobb och ibland dåligt restulat på detta vis.
Bygglov finns, men nog ej följt stolparna till punkt och pricka enligt bilden jag ritade till dem och är en enklare ritning på begrända skalorna som vart godkänd som tur.
Vi bestämde för att lösa detta på Måndag tillsammans så förhoppningsvis är det en lärdom för framtida projekt för alla.
Jag är sådan som person som tror alltid på fredliga och fina stilen till lösning i första hand och så långt som möjligt då livet inte är 1-2 dagar så är det alltid trevligare med att prata med folk istället för att dumma sig och tycka att alla gör fel, hota m.m. Med det sagt så Tackar jag alla för ert stöd, tips och info. Återkommer när allt är klart.
Vi skall byta ut främre stolparna till nya tjockare impade.
Fixa bättre infästning i bergen
Kryssa över alla stolpar
Fixa fler betong och stolpinfästningar.
@ARJU: Tack för tipsen. Blir en läredom av detta. Gällande bygget så är det inget svart bygge och utförd av en firma med gott omdömme, blev helger osv och därefter priset vilket jag inte bryr mig om då jag hade själv önskan att få det klart 2019 med tanke på saknaden av ett förråd och huset är litet.
Nästan all byggprojekt jag har sett har tyvärr haft förseningar och detta gör att det blir stress jobb och ibland dåligt restulat på detta vis.
Bygglov finns, men nog ej följt stolparna till punkt och pricka enligt bilden jag ritade till dem och är en enklare ritning på begrända skalorna som vart godkänd som tur.
Jag tycker inte du ska låta snickaren göra någonting innan du har låtit någon sakkunnig tala om vilka fel som finns. Risken är annars att det bara blir annorlunda, men inte bättre.
Hur var det med bygglovet? Finns något sånt? Vid den här typen av projekt ska det finnas konstruktionsritningar som måste följas. Annars kommer du att behöva göra om allt när kommunen inspekterar ditt bygge.
Hur var det med bygglovet? Finns något sånt? Vid den här typen av projekt ska det finnas konstruktionsritningar som måste följas. Annars kommer du att behöva göra om allt när kommunen inspekterar ditt bygge.
Du får nog be snickaren göra om infästningen av räckena också, om jag ser rätt så är stolparna infästa i skruvregel med en (1) skruv. Det känns väldigt otillräckligt att ha en skruv genom 95 mm stolpe som fäster in i 45 mm regel. Tror du bör ha genomgående bult för att dessa infästningar ska kännas trygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror det sitter minst 2 och 3 om jag inte minns fel, men helt rätt har också tänkt byta ut till genomgående då det är mera hållbart.S IH76 skrev:Du får nog be snickaren göra om infästningen av räckena också, om jag ser rätt så är stolparna infästa i skruvregel med en (1) skruv. Det känns väldigt otillräckligt att ha en skruv genom 95 mm stolpe som fäster in i 45 mm regel. Tror du bör ha genomgående bult för att dessa infästningar ska kännas trygga.
[bild]
I min värld finns det flera riktigt farliga fel som är mer eller mindre svåra att åtgärda. Är inte byggteknisk expert på långa vägar, utan bara en Svensson som tycker om att spika.
- Bärlinan ligger på stolparna och järn saknas. Ser framför mig att med ett förråd ovanpå och lite sned krafter viker sig dem. Detta ä även om man kryssar stolparna i sig
- Klena stolpar
- Stolpar gjutna direkt i. Inte per definition byggfel(?), men olämpligt.
- Krysstag saknas (lättåtgärdat).
- Staket skruvat med vanliga skruv. Tveksamt om det håller för 100kg människa som handlöst faller mot, vilket är en rimlig lägsta säkerhetsnivå
- Staket är klätterbart
Som jag ser det, ja. Se de röda inringade. Även om man kryssar upp åt alla håll (som i blått) kommer krafterna fortfarande kunna påverka bärlinorna (som i gult). Enligt mig är detta ingenting man korrigerar i en handvändning, utan måste sättas nya stolpar med korrekt övergång till bärlinor + kryssa upp åt alla håll.Anna_H skrev:
Noterar också att det heller inte är kortlingar mellan spikreglarna, vilket gör att sidkrafter på dessa endast fördelas mha infäsningarna trall-spikregel (dvs trallskruv) och spikregel-bärlina (ex spik).
Bara ryser av infästningen av räcket. Jag väger 90kg och skulle inte handlöst vilja falla mot detta, vilket är ett rimligt första säkerhetsmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jag ska faktiskt ge mig på något liknande framöver. Bygga en altan i en slänt mot skogen. Dock inte så högt som här... har funderat lite på hur jag ska göra när det väl är dags, för det kommer bli VÄLDIGT jobbigt att gräva i slänten då det ligger sprängsten under och det kommer nog vara ganska varierat med jord, mindre sten, större sten och sprängsten. Verkligen inget jag ser fram emot.....
Så inte för att kapa tråden, men hur skulle man gå tillväga för att göra detta korrekt som i trådskaparens fall.
Stolparna mot mark. Gräva och gjuta, hur fäster man bäst stolpen sedan? Som jag förstår står TS stolpar bara löst, dom är inte fastskruvade i något? En stolpsko eller plintjärn bör man väl använda. Men tänker att plintjärn är bättre på att ta laster i sidled samtidigt som en stolpsko gör att stolpen kommer upp lite från gjutningen så att inte vatten ligger på. Fast en stolpsko fastgjuten där ”pinnen” bara sticker upp ett par centimeter från gjutningen bör väl vara tillräckligt stabil i sidled också?
Dessutom, hur gör du en korrekt och bra infästning mellan en 95x95 stolpe där bärlinan ligger ovanpå?
Så inte för att kapa tråden, men hur skulle man gå tillväga för att göra detta korrekt som i trådskaparens fall.
Stolparna mot mark. Gräva och gjuta, hur fäster man bäst stolpen sedan? Som jag förstår står TS stolpar bara löst, dom är inte fastskruvade i något? En stolpsko eller plintjärn bör man väl använda. Men tänker att plintjärn är bättre på att ta laster i sidled samtidigt som en stolpsko gör att stolpen kommer upp lite från gjutningen så att inte vatten ligger på. Fast en stolpsko fastgjuten där ”pinnen” bara sticker upp ett par centimeter från gjutningen bör väl vara tillräckligt stabil i sidled också?
Dessutom, hur gör du en korrekt och bra infästning mellan en 95x95 stolpe där bärlinan ligger ovanpå?
Redigerat:
Förstår att det varit tidsbrist och snäll snickare som skulle ställa upp.
Men om det inte gick att gjuta och inte allt material gick att få tag på varför stannade ni inte bygget?
Ser så många fel i det där bygget att jag absolut skulle ta dit en besiktningsman.
Vem gjorde ritningarna?
Jag är en riktigt glad amatör men jag vågar garantera att jag hade gjort det hela bättre. Men jag hade iofs både sett till att gjuta när det var väder för det och se till att jag hade rätt material hemma
Men om det inte gick att gjuta och inte allt material gick att få tag på varför stannade ni inte bygget?
Ser så många fel i det där bygget att jag absolut skulle ta dit en besiktningsman.
Vem gjorde ritningarna?
Jag är en riktigt glad amatör men jag vågar garantera att jag hade gjort det hela bättre. Men jag hade iofs både sett till att gjuta när det var väder för det och se till att jag hade rätt material hemma