Hej forumet.

Vi har nyligen köpt nytt hus. En villa från 1967.

Kök och vardagsrum är avdelat med en vägg med dörr i som vi gärna skulle vilja ta bort. Väggen är tunn och känns inte speciellt stabil, nu undrar vi förstås om väggen är bärande. Jag bifogar ritning och ber om er expertis.
Den aktuella väggen är utmärkt med röd pil.

• Byggritning av villa från 1967 med en röd pil som markerar en specifik vägg mellan kök och vardagsrum, potentiellt icke-bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en bärande vägg eller inte så sitter svaret på ovanvåningen. Finns det takstolar eller ett mellnbjälklag som behöver avlastas

H Håbbe01 skrev:
Är det en bärande vägg eller inte så sitter svaret på ovanvåningen. Finns det takstolar eller ett mellnbjälklag som behöver avlastas
Det är enplanshus, så ingen ovanvåning och (nästan) platt tak. Min tanke är att takstolarna borde gå från långsida till långsida för att slipa superlång spännvidd. Det bör ju isåfall innebära att väggen följer samma riktning som takstolarna och den därför inte bör vara bärande. Tänker jag rätt?

Ok då ligger det takbjälkar, svårt o säga om man ej har mer o gå på. Vad består väggen av och tjocklek

Finns det vind på huset? Upp och fota takstolarna.

Vind saknas. Jag öppnade upp ett litet hål. Väggen är 8cm en masonitskiva åt vardera håll. Ingen isolering. Vad tror ni? Jag kanske måste öppna upp mer för att veta säkert? Gipsvägg med utskuret rektangulärt hål, exponerar masonitskiva utan isolering bakom.
Skapa konto

Typ 70 reglar o masonit låter osannolikt att den är bärande.

H Håbbe01 skrev:
Typ 70 reglar o masonit låter osannolikt att den är bärande.
Det är min känsla också. Vad ska jag se efter när jag öppnar upp mer?

Långsökt men kolla regelavstånder o verifiera att det är 70mm och regelavstånder 60cm. En bärande brukar vara minst 90mm reglar cc 60cm eller tätare plus osb skiva, plank etc innan gips

Ej bärande vill ja påstå

• Gilla
AdamHag
  • Laddar…
Reglarna är 70 mm, regelavstånd 600. Väggen är byggd i tre sektioner ist. för löpande. Varför detta?

Nu när jag rivit mer ser jag också väggen är byggd innan innertak och golv, vilket måste vara tillvägagångsättet vid en bärande vägg? Dvs. Först konstruktion, därefter estetik? Vad tror ni?

• Delvis riven innervägg med synliga reglar och genomgång till annat rum. Bokhylla till vänster och öppen dörr till höger i bilden.
    Skapa konto
Hmmmm. Dubbelreglar på 2 ställen. Kan nog innebära en bärande vägg. Ser man om takbjälke vilar på dennaa tro. Men då borde det att växla mellan de två för öppning

BirgitS
Finns det några sektionsritningar förutom fasadritningar?

H Håbbe01 skrev:
Hmmmm. Dubbelreglar på 2 ställen. Kan nog innebära en bärande vägg. Ser man om takbjälke vilar på dennaa tro. Men då borde det att växla mellan de två för öppning
Eftersom väggen reglats i tre sektioner blir det dubbelreglar på ställen, eller så kanske den har byggts i sektioner just för att få dubbelreglar..
Jag har svårt att avgöra om regeln i taket är en takbjälke eller vanlig regel som satts för att sätta upp väggen.

"Men då borde det att växla mellan de två för öppning" Hur menar du?

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det några sektionsritningar förutom fasadritningar?
Inte vad jag hittat. Huset är ett dödsbo så jag har ingen att fråga efter ritningar. De ritningar jag har är beställda från statskontoret.

Det blir kanske till att kontakta en byggnadsingenjör innan reglarna ryker :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.