Hej forumet.
Vi har nyligen köpt nytt hus. En villa från 1967.
Kök och vardagsrum är avdelat med en vägg med dörr i som vi gärna skulle vilja ta bort. Väggen är tunn och känns inte speciellt stabil, nu undrar vi förstås om väggen är bärande. Jag bifogar ritning och ber om er expertis.
Den aktuella väggen är utmärkt med röd pil.
Vi har nyligen köpt nytt hus. En villa från 1967.
Kök och vardagsrum är avdelat med en vägg med dörr i som vi gärna skulle vilja ta bort. Väggen är tunn och känns inte speciellt stabil, nu undrar vi förstås om väggen är bärande. Jag bifogar ritning och ber om er expertis.
Den aktuella väggen är utmärkt med röd pil.
Det är enplanshus, så ingen ovanvåning och (nästan) platt tak. Min tanke är att takstolarna borde gå från långsida till långsida för att slipa superlång spännvidd. Det bör ju isåfall innebära att väggen följer samma riktning som takstolarna och den därför inte bör vara bärande. Tänker jag rätt?H Håbbe01 skrev:
Ej bärande vill ja påstå
Reglarna är 70 mm, regelavstånd 600. Väggen är byggd i tre sektioner ist. för löpande. Varför detta?
Nu när jag rivit mer ser jag också väggen är byggd innan innertak och golv, vilket måste vara tillvägagångsättet vid en bärande vägg? Dvs. Först konstruktion, därefter estetik? Vad tror ni?
Nu när jag rivit mer ser jag också väggen är byggd innan innertak och golv, vilket måste vara tillvägagångsättet vid en bärande vägg? Dvs. Först konstruktion, därefter estetik? Vad tror ni?
Eftersom väggen reglats i tre sektioner blir det dubbelreglar på ställen, eller så kanske den har byggts i sektioner just för att få dubbelreglar..H Håbbe01 skrev:
Jag har svårt att avgöra om regeln i taket är en takbjälke eller vanlig regel som satts för att sätta upp väggen.
"Men då borde det att växla mellan de två för öppning" Hur menar du?