Glömde nämna att jag också gick med sekatör efter beskärningen och tog bort de grövsta grenarna för att gallra ut. Vet inte om det var rätt eller inte, men kändes logiskt att man inte vill ha grova grenar ytterst utan nya unga.

• Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
G Niklas Anders skrev:
Glömde nämna att jag också gick med sekatör efter beskärningen och tog bort de grövsta grenarna för att gallra ut. Vet inte om det var rätt eller inte, men kändes logiskt att man inte vill ha grova grenar ytterst utan nya unga.
Det är precis så man ska göra med avenbok.

• Gilla
john.h
  • Laddar…
@Jiji Ettårsuppdatering! Häcken börjar bli tät och fin igen. Med tanke på att den var helt naken för mindre än ett år sedan är det helt fantastiskt. Har inte orkat kasta på gödsel i år heller, kanske nästa? 😁

Enda jag ångrar är att jag inte tog den några decimeter till, men nu får den vara som den är!

• Välvårdad, hög häck vid vägkant med stenfundament, gröna blad och några fallna löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Jag har de senaste åren anlitat trädgårdsmästare för mina häckar. De putsar häckarna och visst ser det prydligt ut ... men de blir bredare och bredare för varje år trots mina uppmaningar om att klippa hårdare.

Söker med ljus och lykta efter duktig häckklippare!

Nu i maj klippte dottern in min avenbokshäck med 60 cm mot gatan. Det såg förfärligt ut men redan nu är det dags att putsa den. Denna häck är inte mer än 17 år gammal och jag klarade själv att hålla den i schack tidigare.

TS kan, efter sin rejäla tuktning, hålla sin häck på 30-50 cm bredd utan att den därför blir mindre tät. Det bästa är att klippa den 2 ggr/säsong.

yonna yonna skrev:
Jag har de senaste åren anlitat trädgårdsmästare för mina häckar. De putsar häckarna och visst ser det prydligt ut ... men de blir bredare och bredare för varje år trots mina uppmaningar om att klippa hårdare.

Söker med ljus och lykta efter duktig häckklippare!

Nu i maj klippte dottern in min avenbokshäck med 60 cm mot gatan. Det såg förfärligt ut men redan nu är det dags att putsa den. Denna häck är inte mer än 17 år gammal och jag klarade själv att hålla den i schack tidigare.

TS kan, efter sin rejäla tuktning, hålla sin häck på 30-50 cm bredd utan att den därför blir mindre tät. Det bästa är att klippa den 2 ggr/säsong.
Samma historia här. Tidigare ägare (plural) har låtit trädgårdsfirma sköta häcken, och när jag kollar på bilder i mäklarprospekt (har två), Google Streetview och andra källor växer den för varje år. Gissar att det är enklare att bara ta lite och få den jämn och fin än rejält för att hålla formen.

Planen är nu att klippa den två gånger per år och låta den hålla formen. Det är en del grövre grenar fortfarande som syns, men de åker av med sekatör en efter en. Dessutom har jag noterat att en del verkar dö av sig själv (blir röda och torra) och ramlar då av bara man tittar lite argt på dem.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Fy satan vad vacker den är nyfrisserad 😍

• Grön häck vid asfalterad väg, bildens övre vänstra hörn är otydligt på grund av objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.