5 749 läst · 37 svar
6k läst
37 svar
Hjälp med argument till Stadsbyggnadskontoret
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 700 inlägg
Min poäng är inte ansvars- eller bevisfrågorna, utan att regler som de som har tillsyn över klarar av att tillämpa per definition inte är enkla.
Hehe. Vilken drömvärld om planbestämmelser vore tydliga i 99 fall av 100S Stadsarkitekten skrev:Jodå! Planbeståmmelser är tydliga i 99 fall av 100. Vad som skett i detta fall är att tjänsteman har ägnat sig åt försumlig myndighetsrådgivning som du kan läsa mer om i Skadeståndslagen 3:e kapitlet.
För att visa och bevisa vilka fel råd du fått till svar måste du ha både frågor och svar skriftligt. Utan skriftliga bevis kommer man vanligtvis ingenstans i skadeståndsmål.
Skulle på rak arm kunna nämna ett gäng som är supervanliga och allt annat än tydliga. Sen kan vi lägga till en del som är direkt olagliga. Och sen på det alla som man måste tolka i förhållande till den tidens lagstiftning, allmänna råd och "trädbok". När man inte ens nått tydlighet för "branschen" är det ju mycket begärt att lekmän som ska tolka ska tycka det är tydligt.
Stämmer verkligrascalsrule skrev:
Stämmer det verkligen? Från huset kan jag se åtminstone 3 hus som byggts på de senaste 5 åren, hur kommer det sig att de fått bygglov då? Kan du länka till dokumentationen som du hänvisar till? Min bild att det inte finns något sådant tillägg utan detta sker godtyckligt från Stadsbyggnadskontorets sida speciellt senaste åren då det försöker bevara ursprunliga karaktären.rascalsrule skrev:
Aha, då förstår jag, det gäller Norra Ängby och inte Ålsten. Då är allt tydligt.rascalsrule skrev:
Min ursprungliga fråga gäller Ålsten och där finns inte (ännu) den typen av generell begräsning utan man lutar sig mot hänsvisningar till kulturvärden enhetlighet mm som ändå inte följs.
ah
mitt fel, jag tolkade ditt första inlägg som Norra Ängby, sorry, Jag tar tillbaka allt
(Assumption is the mother of all f**ups)
mitt fel, jag tolkade ditt första inlägg som Norra Ängby, sorry, Jag tar tillbaka allt
(Assumption is the mother of all f**ups)
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
https://etjanst.stockholm.se/Byggochplantjansten/arenden/arende/2018-02349
Behöver inte ens begäras ut, alla handlingar utan personuppgifter ligger på netet. De med personuppgifter måste däremot begäras ut men ritningar och annat väsentligt ligger öppet om man loggar in med bank id.
Behöver inte ens begäras ut, alla handlingar utan personuppgifter ligger på netet. De med personuppgifter måste däremot begäras ut men ritningar och annat väsentligt ligger öppet om man loggar in med bank id.
Liknande trådar
-
Hjälp med luftvärmepump till svärmor
Värmepumpar -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Hjälp med förslag på tillbygge och förändring planlösning
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur får jag till denna fasad? Hjälp!
Fasad -
Fråga om rötter till träd hjälp
Häckar, Buskar & Träd