Min poäng är inte ansvars- eller bevisfrågorna, utan att regler som de som har tillsyn över klarar av att tillämpa per definition inte är enkla.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Stadsarkitekten skrev:
Jodå! Planbeståmmelser är tydliga i 99 fall av 100. Vad som skett i detta fall är att tjänsteman har ägnat sig åt försumlig myndighetsrådgivning som du kan läsa mer om i Skadeståndslagen 3:e kapitlet.
För att visa och bevisa vilka fel råd du fått till svar måste du ha både frågor och svar skriftligt. Utan skriftliga bevis kommer man vanligtvis ingenstans i skadeståndsmål.
Hehe. Vilken drömvärld om planbestämmelser vore tydliga i 99 fall av 100 ;)
Skulle på rak arm kunna nämna ett gäng som är supervanliga och allt annat än tydliga. Sen kan vi lägga till en del som är direkt olagliga. Och sen på det alla som man måste tolka i förhållande till den tidens lagstiftning, allmänna råd och "trädbok". När man inte ens nått tydlighet för "branschen" är det ju mycket begärt att lekmän som ska tolka ska tycka det är tydligt.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
rascalsrule rascalsrule skrev:
Områdets plan har uppdaterats ett antal gånger genom åren för att skydda området och bevara karaktären. 1981 kom tillägg till planen som inte tillåter påbyggnad.
Varför är det otydligt?
Sen är det olyckligt att ts fått fel svar av en tjänsteperson, det är ju inte bra, men reglerna är mycket tydliga
Stämmer verklig
Områdets plan har uppdaterats ett antal gånger genom åren för att skydda området och bevara karaktären. 1981 kom tillägg till planen som inte tillåter påbyggnad.
Varför är det otydligt?
Sen är det olyckligt att ts fått fel svar av en tjänsteperson, det är ju inte bra, men reglerna är mycket tydliga
Stämmer det verkligen? Från huset kan jag se åtminstone 3 hus som byggts på de senaste 5 åren, hur kommer det sig att de fått bygglov då? Kan du länka till dokumentationen som du hänvisar till? Min bild att det inte finns något sådant tillägg utan detta sker godtyckligt från Stadsbyggnadskontorets sida speciellt senaste åren då det försöker bevara ursprunliga karaktären.

Diarienr Pl 8100 på stockhom stad

Bilddokument av en text om bestämmelser för ändrad stadsplan för Norra Ängby, Stockholm, diarienummer Pl 8100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MrPjes
  • Laddar…
Diarienr Pl 8100 på stockhom stad

[bild]
Aha, då förstår jag, det gäller Norra Ängby och inte Ålsten. Då är allt tydligt.

Min ursprungliga fråga gäller Ålsten och där finns inte (ännu) den typen av generell begräsning utan man lutar sig mot hänsvisningar till kulturvärden enhetlighet mm som ändå inte följs.

ah

mitt fel, jag tolkade ditt första inlägg som Norra Ängby, sorry, Jag tar tillbaka allt ;)

(Assumption is the mother of all f**ups)

• Haha
MrPjes
  • Laddar…
R
M MrPjes skrev:
Från huset kan jag se åtminstone 3 hus som byggts på de senaste 5 åren, hur kommer det sig att de fått bygglov då?
Bygglov är normalt en offentlig handling och kan begäras ut från kommunen för de aktuella fastigheterna.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.