2 796 läst · 24 svar
3k läst
24 svar
Hjälp med 3-fas
Sida 1 av 2
Någon som kan räta ut detta frågetecken åt mig. Jag 3-fas ut till garaget, 3 svarta kablar och en jord. Detta betyde ju att jag endast har 380V, ingen 220V. Jag hade tänkt köpa en sån där låda som gör att man får ut typ 2X 380V och 4X 220V, om ni försatår vad jag menar. Men hur blir det när jag inte har någon nolla???????
Det låter som om du får sätta en undercentral i garaget. Som det ser ut nu antar jag att det är 3 faser och PEN-ledare. Om du sätter en undercentral i garaget fördelar du ut PEN till PE (Protective Earth/Jord) och N (Neutral/Nolla). Med undercentralen kan du sedan distribuera olika grupper, enfas och trefas.
Ok, och då kommer självklart en följdfråga. Med undercentral, menar du då en sån som man kan köpa på Clasohlson, typ en portabel där man går med en kabel från 3-fasuttaget jag har på väggen och som går in i denna och som sen förgrenar ut till 2X 380V samt 4X 220V, eller måste det då vara en som är fast installerad?
Om det går med en sån där portabel så kan jag ju fixa det själv, annars måste jag ju anlite en elektriker.
Om det går med en sån där portabel så kan jag ju fixa det själv, annars måste jag ju anlite en elektriker.
Om du tänker på 32-7850 hos Claes Olson är jag ganska övertygad om att den kräver 5-ledarsystem in i centralen. Jag hade nog satt en fast monterad central i garaget där man naturligt kan dela PEN till PE och N.
Du har alltså ett uttag redan i garaget?
Hur långt är det till din huvudcentral? (Om man skulle dra till ett nytt uttag...)
Du har alltså ett uttag redan i garaget?
Hur långt är det till din huvudcentral? (Om man skulle dra till ett nytt uttag...)
Hur grova är kablarna som går ut till garaget?
Minsta area för PEN är 10 mm[sup]2[/sup] Cu vid nyinstallation!
Har du t.ex. bara 4 x 2,5 mm2 ut till garaget är det kanske inte så lyckat med en ny undercentral.
Minsta area för PEN är 10 mm[sup]2[/sup] Cu vid nyinstallation!
Har du t.ex. bara 4 x 2,5 mm2 ut till garaget är det kanske inte så lyckat med en ny undercentral.
Så sant, tänkte inte på det...
Glider lite ifrån Carpens ursprungsfråga, men om man väljer ett 5-ledarsystem borde det väl räcka med 6mm[sup]2[/sup] CU (Korta avstång, öppen förläggning och väl kyld). Det är väl bara när man pratar om PEN som minimikravet är 10mm[sup]2[/sup]?
Glider lite ifrån Carpens ursprungsfråga, men om man väljer ett 5-ledarsystem borde det väl räcka med 6mm[sup]2[/sup] CU (Korta avstång, öppen förläggning och väl kyld). Det är väl bara när man pratar om PEN som minimikravet är 10mm[sup]2[/sup]?
Uch då, nu blev det mycket. Från huvudcentralen som ligger c:a 15-20 meter från garaget går det 3X svarta kablar, alltså 3 faser, dom är kan jag gissa 2,5 mm2, och en jord som jag tror inte egentligen är en kabel i sig utan typ flätningen runt kablarna, fast som fungerar som jord.
Så om jag tolkar ert resonemang så kan jag alltså INTE använda dessa för att lägga en undercentral i garaget, utan måste dra helt nya, grövre kablar. Har jag förstått rätt?????
Så om jag tolkar ert resonemang så kan jag alltså INTE använda dessa för att lägga en undercentral i garaget, utan måste dra helt nya, grövre kablar. Har jag förstått rätt?????
Då jag saknar behörighet så vet jag inte men det borde gå att sätta en ny undercentral och dela upp den till femledarsystem iom att det är en befintlig installation. Möjligen bör man avsäkra faserna i överordnad central för säkerhetsskull
Vi har samma 3x2.5 + 2,5 som matningskabel in till huset och det var inga problem att helrenovera elsystemet utan att byta inkommande matning
Vi har samma 3x2.5 + 2,5 som matningskabel in till huset och det var inga problem att helrenovera elsystemet utan att byta inkommande matning
JA!!!! DET ÄR VÄL SJÄLVKLART ATT DU SKA ANLITA EN ELEKTRIKER! Speciellt om du inte har nån koll på hur du ska göra. Varför snåla när det gäller säkerhet för människor och byggnader. Jag blir så grymt irriterad så fort jag går in och råkar läsa trådarna i EL avdelningen.
Fattar inte varför yrkesfolk inte ska användas.
Fattar inte varför yrkesfolk inte ska användas.
har du en modern kontakt i garaget eller en gammal hederlig oval kontakt
hur många hål har du i den tre eller fyra?
förr var det vanligt att man använde 4-ledarsystem ända fram till kontakten där den kombinerade "nollan" och jorden sedan kopplades till både skyddsjordblecket och "nollan"
nu för tiden har man lärt sig av misstagen och vet att man helst inte ska använda 4ledarsystem över huvud taget med tanke på att det finns risk för att alla skyddsjordade utsatta detaljer som diskbänkar, tvättmaskiner, datorlådor etc blir spänningsförande om den kombinerad ejord och neutrallerdaren skulle råka gå av.
och ang ditt garage, man få under inga som helst omsändigheter gå från ett 5 till ett fyrledarsystem, har man en gång benat upp PEN i PE+N så har man, detta för att minimera risken för ovanstående scenario.
en annan nackdel med 4ledarsystem är jordfelsbrytare inte funerar riktigt dom ska.
för läckström till sann jord skyddar den fortfarande, men inte till skyddsjord.
till sist skulle jag vara intreserad av att kanske köpa din gamla kontakt som ett rent samlarobjekt om det är en gammaldags variant (slutade användas 60-sjuttiotalet någon gång)
för försäkringens skull bör du anlita någon med behörighet som kan hjälpa dig, för funktionens skull räcker det med att VETA vad man håller på med, och gärna också varför.
/m
hur många hål har du i den tre eller fyra?
förr var det vanligt att man använde 4-ledarsystem ända fram till kontakten där den kombinerade "nollan" och jorden sedan kopplades till både skyddsjordblecket och "nollan"
nu för tiden har man lärt sig av misstagen och vet att man helst inte ska använda 4ledarsystem över huvud taget med tanke på att det finns risk för att alla skyddsjordade utsatta detaljer som diskbänkar, tvättmaskiner, datorlådor etc blir spänningsförande om den kombinerad ejord och neutrallerdaren skulle råka gå av.
och ang ditt garage, man få under inga som helst omsändigheter gå från ett 5 till ett fyrledarsystem, har man en gång benat upp PEN i PE+N så har man, detta för att minimera risken för ovanstående scenario.
en annan nackdel med 4ledarsystem är jordfelsbrytare inte funerar riktigt dom ska.
för läckström till sann jord skyddar den fortfarande, men inte till skyddsjord.
till sist skulle jag vara intreserad av att kanske köpa din gamla kontakt som ett rent samlarobjekt om det är en gammaldags variant (slutade användas 60-sjuttiotalet någon gång)
för försäkringens skull bör du anlita någon med behörighet som kan hjälpa dig, för funktionens skull räcker det med att VETA vad man håller på med, och gärna också varför.
/m
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga. Att Dani [EL] blir grymt irriterad på frågor som ställs i dessa el-forum, det är ju sorgligt. Han kanske skulle gå till en doktor och be att få lite valium, för han verkar behöva lugna ner sig lite. Jag har ingenstans sagt att jag skall börja pilla i grejerna själv. Frågan var om och isåfall hur jag skulle göra för att få ut 3-fas 380V +1-fas 220V ur mitt befintliga jack jag har i garaget. Och ja, det är ett VÄLDIGT gammalt uttag jag har som bara har 4 hål, 3 fas och en jord. Och om det nu, utan att tumma på säkerhet, skulle gå att göra så att jag kan få till det, vad är det då för fel i att göra det billigt????? Jag bara undrar. Om det behövs så anlitar jag SJÄLVKLART en elektriker.
Tack för den sverre.
Misstänkte att paragraferna satte hinder i vägen. I sånna fall är det som sagt ingenting att snacka om utan fram med spaden bara.
Vad tar man genom vägg för en 3x10+10? vp40?
Misstänkte att paragraferna satte hinder i vägen. I sånna fall är det som sagt ingenting att snacka om utan fram med spaden bara.
Vad tar man genom vägg för en 3x10+10? vp40?