Då skulle jag börja rycka/dra i den svarta och vita vid strömbrytaren, för att säkerställa att de kommer från takdosan. Kanske de kommer från en annan dosa.

Den svarta tråden i strömbrytaren går till en dosa som är över köksfläkten. Den vita tråden i strömbrytaren går till taklampan…

Är den spänningsprovaren avsedd för 230 V AC? Vet du att den fungerar?
Nä, lägg bort den och fortsätt titta i dosor.
Det låter som att felet ligger här:
A alfons74 skrev:
Dock så vad jag kan se/känna så går INTE den svarta tråden från strömbrytare upp till takdosan som jag tidigare i tråden nämnde.
Den svarta fasledaren till strömställaren ska komma från takdosan, ingen annanstans. Du får ta reda på varifrån den kommer nu och koppla om.

Sedan är det väldigt tråkigt att se att du satt dit en tomtehatt istället för en modern toppklämma som Wago. Är du helt säker på att den kopplingen blev bra? Jag tycker faktiskt att du ska pallra dig iväg till Clas och köpa på dig några fler Wago.

Och jag rekommenderar fortfarande ett lamputtag.
Om du ändå vill göra en fast anslutning så rekommenderar jag Wago 224.
Glöm inte att skyddsjorda den metallbygel vi ser på bild.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Då behöver du ta bort den svarta som går till dosan över köksfläkten och dra en ny svart från taklampan som ersätter den du tagit bort.

A alfons74 skrev:
Den svarta tråden i strömbrytaren går till en dosa som är över köksfläkten. Den vita tråden i strömbrytaren går till taklampan…
Så ska det inte vara. Hur är det öht möjligt?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Stämmer inte detta: ”Det svarta (den troliga fasledaren) kan komma var som helst från. Saknar i praktiken betydelse, förutsatt att det faktiskt är fas.”

Nej, så ska man inte göra. Varje rör ska innehålla alla ledare som gör att strömmarna tar ut varandra, dva tur och returledare, alltid.

Och det finns heller ingen anledning. Hur kommer det sig att det finns ett rör till fläkten? Går det direkt mellan dosan för strömbrytaren och fläkten?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A alfons74 skrev:
Stämmer inte detta: ”Det svarta (den troliga fasledaren) kan komma var som helst från. Saknar i praktiken betydelse, förutsatt att det faktiskt är fas.”
Jag hjälpte en vän där förra ägaren resonerat så. Kom fas till samma dosa/koppling från två olika grupper.
Blir lite rädd när någon kopplar som inte förstår konsekvenser.
Läs på eller anlita en elektriker är mitt råd.

Nej, så ska man inte göra. Varje rör ska innehålla alla ledare som gör att strömmarna tar ut varandra, dva tur och returledare, alltid.

Och det finns heller ingen anledning. Hur kommer det sig att det finns ett rör till fläkten? Går det direkt mellan dosan för strömbrytaren och fläkten?
Ok, tack snälla för alla svar!
Jag tror efter detta inlägg kommer vi att lösa mitt problem😅
Jag började dra i den svarta tråden i strömbrytaren och den följde med hela vägen ut😂

• Hand drar i svart kabel från en väggmonterad strömbrytare med synlig grå elkabel bredvid ett runt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag rekommenderar att du låter montera ett lamputtag där som din armatur sedan kan anslutas
På vad sätt löser det problemet. Att koppla in ett lamputtag görs ju på samma sätt som man kopplar lampan. Vet man inte vilka kablar som får lampan att lysa, så vet man ju inte vilka kablar man ska koppla in i uttaget, så det fungerar.

Till TS: enligt bild på strömbrytaren så är mycket riktigt den vita kabeln tändtråd. Så den samt en blå kabel ska få lampan att lysa. Men det är bara en av de tre blå som går att prova med. Wagon/sockerbiten är ju ungefär som en skarv, där man kopplat på två kablar. Tar du bort någon av de två, har de ingen kontakt med elnätet längre. Därför lyser det inte. Du måste alltså skaffa en ny wago med 4 (eller fler) portar. Sen får du skaffa en kort kabel som du kan koppla från wagon in i din lampa.

Så jag antar att jag drar upp denna svarta tråd till takdosan och kopplar ihop den med de andra svarta, (jag köper en Wago för 4st trådar) Därefter tar jag en blå tråd till lampan samt den vitgrå tråden. Sen borde det väl fungera??
A alfons74 skrev:

Ok, tack snälla för alla svar!
Jag tror efter detta inlägg kommer vi att lösa mitt problem😅
Jag började dra i den svarta tråden i strömbrytaren och den följde med hela vägen ut😂

Det är en bit på rätt väg.

Återkommer när jag provat lite senare ikväll, nu vill frugan laga mat 😅

A alfons74 skrev:
Återkommer när jag provat lite senare ikväll, nu vill frugan laga mat 😅
Just de, måste köpa wagoklämmor först, hörs imorgon!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du bör klippa bort änden ledarna som du har tvinnat i tomtehatten och skala fram ny rak koppar på dem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.