Hej
Har försökt koppla in en taklampa men inte lyckats och hoppas nu någon kan hjälpa mig.
Jag har som ni ser 4st sladdbuntar. En blå, en svart, en vit och gul/grön.
I strömbrytaren sitter en svart och en vit kabel.
Vilka av dessa sladdar ska jag koppla in i lampan som har tre hål: N, L, och Jordning?
Har försökt koppla in en taklampa men inte lyckats och hoppas nu någon kan hjälpa mig.
Jag har som ni ser 4st sladdbuntar. En blå, en svart, en vit och gul/grön.
I strömbrytaren sitter en svart och en vit kabel.
Vilka av dessa sladdar ska jag koppla in i lampan som har tre hål: N, L, och Jordning?
Troligen ska den blå och grå samt gul/grön kopplas till lampan, MEN man kopplar ALDRIG något bara för att man tror utan man ska VETA. Därför måste man dels förstå hur det fungerar samt hur det i det aktuella fallet är gjort.
Kan man lägga till en blå kabel och koppla in den till sockerbiten med de blå kablarna och den andra änden till lampan?J jonaserik skrev:
Äger du någon form av multimeter eller spänningsprovare?A alfons74 skrev:
Edit - ofta, absolut inte alltid, går tändtråden direkt till takdosan. Prova att dra lite i den vita/ljusgrå ledaren vid brytaren och kolla om motsvarande rör sig i takdosan (eller tvärtom).
Edit 2 - det vore mycket överraskande om inte den vita/ljusgrå ledaren är tändtråd, men kolla för säkerhets skull.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack, den vita går mellan takdosan och brytaren. Sen går det även en svart kabel mellan takdosan och brytaren? Kan det stämma?K Kardan79 skrev:Äger du någon form av multimeter eller spänningsprovare?
Edit - ofta, absolut inte alltid, går tändtråden direkt till takdosan. Prova att dra lite i den vita/ljusgrå ledaren vid brytaren och kolla om motsvarande rör sig i takdosan (eller tvärtom).
Edit 2 - det vore mycket överraskande om inte den vita/ljusgrå ledaren är tändtråd, men kolla för säkerhets skull.
Det kan absolut stämma. Svart är då gissningsvis fasledare, och vit tändtråd. Du har inte lagt upp någon bild av hur det ser ut bakom brytaren, men baserat på din beskrivning antar jag att det bara finns två ledare i den dosan ("matning" till brytaren och den utgående tändtråden).A alfons74 skrev:
Att det i takdosan inte skulle vara blå ledare som är nolla/neutral och vit som är tändtråd framstår rent logiskt som mindre troligt (notera att den vita ledare inte är ansluten till annan ledare, emedan den svarta som går mellan vägg- och takdosa är ansluten till två andra svarta ledare).
Har du verkligen inget som helst mätinstrument?
Kan det vara så att ljuskällan (är lampan hel?) eller din inkoppling av armaturen (inte kontakt) var orsaken till att lampan inte fungerade när du kopplade in armaturen (blå och vit ledare)?
Lägg upp en bild av baksidan av brytaren, så att vi kan se hur den är inkopplad, och om du tog en bild av den inkopplade armaturen så kan du gärna lägga upp den bilden också.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 919 inlägg
Det är logiskt att strömbrytaren matas med fas (svart) och tändtråd (vit).
Men varför ser det ut som det gör där i taket? Är det nyligen renoverat? När satt en fungerande lamp där senast? Varför är fasledaren svart och inte brun? Varför är inte takdosans kant i liv med takskivan? Varför sitter det inte ett lamputtag där? Varför ser man något som skulle kunna vara en tändtråd men ingen möjlighet att koppla in nolla och skyddsjord utan att byta toppklämmorna?
Du har en märklig situation som gör det svårt att ge råd.
Utifrån vad man kan se så har du kopplat rätt. Varför inte lampan lyser är oklart.
Jag rekommenderar att du låter montera ett lamputtag där som din armatur sedan kan anslutas till.
Det bör inte se ut som det gör just nu. Det bör åtminstone sitta ett doslock över hålet. Och du behöver se till att bygeln som sitter där blir skyddsjordad tillsammans med armaturen som är fäst där, om den är i metall.
Men varför ser det ut som det gör där i taket? Är det nyligen renoverat? När satt en fungerande lamp där senast? Varför är fasledaren svart och inte brun? Varför är inte takdosans kant i liv med takskivan? Varför sitter det inte ett lamputtag där? Varför ser man något som skulle kunna vara en tändtråd men ingen möjlighet att koppla in nolla och skyddsjord utan att byta toppklämmorna?
Du har en märklig situation som gör det svårt att ge råd.
Utifrån vad man kan se så har du kopplat rätt. Varför inte lampan lyser är oklart.
Jag rekommenderar att du låter montera ett lamputtag där som din armatur sedan kan anslutas till.
Det bör inte se ut som det gör just nu. Det bör åtminstone sitta ett doslock över hålet. Och du behöver se till att bygeln som sitter där blir skyddsjordad tillsammans med armaturen som är fäst där, om den är i metall.
Det ser ut som att ett nytt innertak monterats ovanpå det gamla, men det besvarar inte övriga frågor.Bo.Siltberg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Det vore bra med lite mer om historian här. Har det fungerat?
Vad har gjorts i rummet?
OM vi antar att det är klarlagt att den gråa tråden kommer ifrån brytaren, men det fungerar inte att koppla grått och blått till lampan. Så är det antingen fel på lampan eller brytaren.
Lägg upp en bild på hur det är kopplat på brytaren, gärna där man ser ev. betckningar på ansluitningarna där.
Testa lampan någon annanstans där du vet att det fungerar.
Vad har gjorts i rummet?
OM vi antar att det är klarlagt att den gråa tråden kommer ifrån brytaren, men det fungerar inte att koppla grått och blått till lampan. Så är det antingen fel på lampan eller brytaren.
Lägg upp en bild på hur det är kopplat på brytaren, gärna där man ser ev. betckningar på ansluitningarna där.
Nu, har jag provat lampan och den fungerar.H hempularen skrev:Det vore bra med lite mer om historian här. Har det fungerat?
Vad har gjorts i rummet?
Bakgrunden är att jag för några år sedan renoverade köket och då drogs det om en hel del med elen och takdosan fick lite fler trådar i sig, vart alla går vet jag inte men när jag tar bort proppen som går till takdosan så slocknar närliggande eluttag.
Den vita tråden går upp till takdosan. Dock så vad jag kan se/känna så går INTE den svarta tråden från strömbrytare upp till takdosan som jag tidigare i tråden nämnde.
Bifogar bild på kopplingen till brytaren.