Ok, då skulle jag när det är riktigt torrt måla allt med trälim, trälim är i praktiken detsamma som kvistlack men betydligt billigare.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Ok, då skulle jag när det är riktigt torrt måla allt med trälim, trälim är i praktiken detsamma som kvistlack men betydligt billigare.
L Ludde76 skrev:
Ja att blockera att fuktig luft når saltet är ett sätt, ett annat är att försöka suga ut det med hjälp av tex mjöl. Ett tredje är att inte göra något.....
Ok, tror jag gör ett experiment med ett ställe! Ni ger mej nytt hopp:)

D Dessi skrev:
Ok, tror jag gör ett experiment med ett ställe! Ni ger mej nytt hopp:)
Jag tycker ändå det är lite långsökt med salterna. Mina katter har kissat på min vind. På isoleringspappret. Vi ser vart saltet är. Saltet har aldrig svällt eller hållt högre fuktighet än trä och papper. Om något ser det mer torrt ut. Gamla fuktskador syns ofta på panel på vinden utan att de är blötare. Men i ditt fall var virket blötare inuti, inte bara ytligt?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Jag tycker ändå det är lite långsökt med salterna. Mina katter har kissat på min vind. På isoleringspappret. Vi ser vart saltet är. Saltet har aldrig svällt eller hållt högre fuktighet än trä och papper. Om något ser det mer torrt ut. Gamla fuktskador syns ofta på panel på vinden utan att de är blötare. Men i ditt fall var virket blötare inuti, inte bara ytligt?
Ja, jag är inte helt övertygad heller men det är den enda rimliga förklaring jag kommer på.

Unikt namn
Om inte fukten kommer från ovanifrån.
Tycker det ser ut som droppfläckar på spiroröret, men det kann ju vara en synvilla eller av annan orsak.
Ventilationsrör med potentiella fuktfläckar, delvis täckt av plastskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Unikt namn Unikt namn skrev:
Om inte fukten kommer från ovanifrån.
Tycker det ser ut som droppfläckar på spiroröret, men det kann ju vara en synvilla eller av annan orsak.
[bild]
Nej det är gamla fläckar inget fukt!

D Dessi skrev:
Nej det är gamla fläckar inget fukt!
Använde saneringsmedel för att få bort kattliken. Spillde lite här och där :/ Något biologiskt som skulle bryta ner lukten. Funkade över förväntan!

V mutalisken skrev:
Försökte borra i fläckarna och det var ordentligt blött!

D Dessi skrev:
Försökte borra i fläckarna och det var ordentligt blött!
Så mycket kattkiss som det måste vara skulle ju förstört gipsskivorna också. Eller lämnar stora pölar. Kiss rinner ju ned. Så det är väldigt lite som fastnar/stannar på en vertikal yta.

V mutalisken skrev:
Så mycket kattkiss som det måste vara skulle ju förstört gipsskivorna också. Eller lämnar stora pölar. Kiss rinner ju ned. Så det är väldigt lite som fastnar/stannar på en vertikal yta.
Denna yta har varit instängd med endast ett litet hål som katterna kunnat krypa igenom. Katterna har suttit på bjälkarna och pinkat så det runnit på bjälkarna. Därför vi inte märkt att vi haft en jättekattlåda på vinden. Sen har vi sanerat/ sprutat på en ansenlig mängd av Bauhaus saneringsvätska…..

D Dessi skrev:
Denna yta har varit instängd med endast ett litet hål som katterna kunnat krypa igenom. Katterna har suttit på bjälkarna och pinkat så det runnit på bjälkarna. Därför vi inte märkt att vi haft en jättekattlåda på vinden. Sen har vi sanerat/ sprutat på en ansenlig mängd av Bauhaus saneringsvätska…..
Jag skulle föreslå att ni tittar nästa gång det är storm och regn. Även om de kissade så mycket skulle det inte koncentrerats på det sättet. Katter har inte det beteendet. Och kiss rinner nedåt. Så stora skadan skulle vara undertill. (Obv tror jag)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Jag skulle föreslå att ni tittar nästa gång det är storm och regn. Även om de kissade så mycket skulle det inte koncentrerats på det sättet. Katter har inte det beteendet. Och kiss rinner nedåt. Så stora skadan skulle vara undertill. (Obv tror jag)[/QUOTE

Nu har jag hittat en person som glömt torrbollen på vinden ser exakt ut som mina skador! Fotade av hans bilder….vet inte om man får det…inte ont menat![bild][bild]

Länka till inlägget så vi kan se det.

Vet inte hur man gör…..

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.