Ja, men så är det ju verkar det som. Att vatten rinner från värmesystemet. Men eftersom jag återställt allt (?!) så borde ju något gått sönder då? Skulle jag helt enkelt kunna plugga det inkommande röret i fråga för att bli av med problemet? Eller vad har detta rör för syfte? Kan det vara någon form av backventil på bild 1 i inlägget ovan som gått åt h-vete?

Krilleman
image3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en backventil, och om du följer röret som ansluter till höger i denna backventil så borde du komma till ytterligare en ventil. Denna ventil ska vara stängd. Om den inte är det så ökar trycket i ditt värmesystem. Kolla det först!

Backventilens funktion är helt enkelt att inget vatten som varit i värmesystemet ska kunna åka bakvägen och kontaminera dricksvattnet om olika tryck i systemen uppstår. Man dricker inte frivilligt vatten som varit i värmesystemet massor med år...

• Gilla
swejocke
  • Laddar…
Okej, men till höger om denna sitter ingen ventil. Kan jag möjligtvis ha missat den? Det var nämligen där (en bit längre till höger än vad som syns på bilden) jag kapade och har skarvat på med nytt! Kan det vara så märkligt att bentilen sitter i väggen som det gamla röret gick i genom?

vet du vad det ska vara för ventil? Vad den heter? Om den går att få tag i på en söndag? Tusen tack Krilleman!!

Krilleman
Det borde sitta en helt vanlig kulventil.

Ta en skarpare bild på backventilen så det går att bekräfta att det just är en backventil. Lite suddig bild men den borde se ut såhär med en "mutter" på locket.

4950226_1.jpg
Skapa konto

Följer du detta röret till höger, ska det ansluta på ditt kallvatten-ledning från brunn/kommun.

En sån är det, bifogar bilder på den från ett par vinklar.
så du menar att till höger om denna, dvs där jag kapat och sedan lagat, ska det sitta en kulventil (typ Balofix) som ska vara stängd?
Om ja - vid vilka tillfällen ska man öppna denna?
Tusen tusen tack!!!!

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Krilleman
Japp, det är en backventil. Då måste det sitta en kulventil alternativt en ballofix till höger på ledningen.

Det som händer om det inte sitter det så flödar det in vatten så fort du sätter på kallvattnet i huset från gatam/brunnen. Denna kulventilen ska normalt vara stängd. Den ska bara öppnas om du ska fylla på tryck i värmesystemet.

Hur ser det ut där du kapat/lagat?

Okej, tackar :)
Det som fick mig att börja med detta var att röret i fråga går i. Från tvättstugan till pannrummet. I tvättstugan förgrenade sig detta rör till massa ställen i samma rum; tvättho, tvättmaskin och till ett par ställen där man pluggat röret mitt på väggen. Det såg allmänt rörigt ut, så jag kapade röret för att dra nytt ner i en blivande bänkskåp där vi ska sätta den nya blandaren. Det jag slarvade med var att kolla vart röret faktiskt tog vägen (vilket var genom väggen till pannrummet och vidare in i centralen).

På den kapade delen gick en koppling till en plugg och på andra sidan gick den vidare in i väggen. Det satt en gammal ventil där, en sån med ratt, men vad jag kunde se var denna öppen. Men det kan den alltså inte ha varit. Så min plan nu är således att i morgon kapa det kopparrör jag skarvat med, sätta in en kulventil, och skruva ihop igen.

När jag tidigare velat fylla på systemet har jag gjort det på en kran som finns i centralen. Till denna ser man att det går en annan vatten från kommunens nät. Så det verkar som att jag har två påfyllnadsledningar in till centralen. Får helt enkelt öppna den nya ulventilen om jag behöver fylla på och det inte räcker med den jag använt tidigare.

kan vi med detta säga case closed? :)

Du är grym på detta Krilleman. Jag är jävligt tacksam (y)

Krilleman
Med tanke på åldern på befintlig anläggning borde det ha suttit en typ av kilslidsventil likt denna för påfyllning av värmesystemet:

kilslidsvent.jpg

Har du råkat kapat bort en sådan?

Krilleman
Jaha, i min vilsenhet trots att du visar det på bilderna så har du en fjärrvärmecentral. Självklart har du en påfyllningsventil i denna. fortsätt att använda denna! (Det är kanske för sent för mig :p)

Då kan du lugnt ta bort matningen till den gamla påfyllningen, skippa matningen på kallvattenröret helt och sätt i en gängad propp i backventilen!

Case closed!

• Gilla
swejocke
  • Laddar…
Kan ha gjort det. Dock fanns i så fall inte ratten kvar!
När jag gick igenom och kollade på de delar som jag kapat upp så tyckte jag att det var öppet hela vägen, dvs inga stängda ventiler. Men ju mer du skriver om det och ju mer jag greppar känns det som jag måste ha mista att det var stängt på nå ställe!!

Så skrev vi samtidigt! Känns sjukt bra att vi kan stänga detta, tusen tack åter igen.
Dagens (eller kanske nattens) ros går till dig!

Nu ska här skruvas. Kanske skriver om en timma igen när det går åt h-vete med nåt annat :wow:

krilleman_215 skrev:
Jaha, i min vilsenhet trots att du visar det på bilderna så har du en fjärrvärmecentral. Självklart har du en påfyllningsventil i denna. fortsätt att använda denna! (Det är kanske för sent för mig :p)

Då kan du lugnt ta bort matningen till den gamla påfyllningen, skippa matningen på kallvattenröret helt och sätt i en gängad propp i backventilen!

Case closed!
Kan bara hålla med allt i inlägget.
Skippa gamla påfyllningen, blinda inloppet på backventilen.

Inte för att jag någonsin tvivlade Krilleman (och Demmpa) men nu är saken ur världen. Jag tog upp väggen där röret gick mellan tvättstuga och pannrum - där var skiten pluggat :x
Skönt att ta en dusch efter helgen byggdamm!

Tack snälla!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.