Nu är möblerna äntligen byggda. Vi använde alltså de billigaste beslagen från Clas Ohlson (59.90). Om någon läser det här och funderar på samma sak kan det vara bra att veta att de inte går att dela och vad det verkar också ska vara infrästa plus att det inte ingår en instruktion vid köp men går att få om man ringer. En väldigt oklar instruktion. Skruv ingår inte heller.

Vi använde dem utan att fräsa in, borrade några extra hål för skruvar och det blev stabilt. (Svårt dock att veta hur mycket tyngd de tål).

En byrå med fyra lådor och en sittbänk med en låda blev det. (Ska slipas, hårdvaxoljas och få knoppar men annars klar)
 
  • Hemmagjorda möbler, ofärdig byrå och sittbänk i trä i en verkstad, med verktyg och material runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
C
S Sandra Maria skrev:
Bra att veta att de är väldigt lika Ikea skenor!
Får väl tillägga att det just Alex-byrån som har dessa skenor. Har inte sett dem på någon annan IKEA-möbel.

Och inte för att antyda något negativt om ditt superfina bygge, men i Alex-byrån för 695:- har IKEA verkligen använt absolut billigaste tänkbara material. Skenorna till deras köksskåp är garanterat mycket mer påkostade. Men för mig var det perfekt eftersom det tillät mig att bygga en 16 cm bred hurts med 10 cm innermått i lådorna :rofl:
 
Ja skulle jag göra något liknande igen skulle jag inte använda de här budgetskenorna (valde dem för hade fått (få men) bra recensioner på hemsidan). Men förstår nu mer vad som är vettiga skenor.

Nu när jag förstått lite hur beslagen fungerar blev jag lite sugen på fler lådbyggen.

Vilket minibygge ☺️. Vad har du i den?
 
C
S Sandra Maria skrev:
Vilket minibygge ☺️. Vad har du i den?
Har ett Trinett-kök på kontoret som helt saknade lådor, men som hade 16 cm dödutrymme mot vägg på ena sidan.
Insåg att det inte minst var fullständigt livsfarligt att förvara vassa knivar i överskåpen så därav idén att utnyttja dödutrymmet till en minimal lådhurts. Det blev inte alls dumt faktiskt. Hittade ett knivblock som passade precis i en av lådorna, och lådorna har ju fullt djup så man får plats med mer pryttlar än vad man kan tro.

Det enda jag saknar nu är en bestickinsats som är 10 cm bred. :rofl:
 
C cpalm skrev:
Har ett Trinett-kök på kontoret som helt saknade lådor, men som hade 16 cm dödutrymme mot vägg på ena sidan.
Insåg att det inte minst var fullständigt livsfarligt att förvara vassa knivar i överskåpen så därav idén att utnyttja dödutrymmet till en minimal lådhurts. Det blev inte alls dumt faktiskt. Hittade ett knivblock som passade precis i en av lådorna, och lådorna har ju fullt djup så man får plats med mer pryttlar än vad man kan tro.

Det enda jag saknar nu är en bestickinsats som är 10 cm bred. :rofl:
Smart!

Du får bygga en bestickinsats :rofl:
 
C
S Sandra Maria skrev:
Du får bygga en bestickinsats :rofl:
Tanken har slagit mig, men det blir så klena materialdimensioner om man skall bygga en i trä.
Små askar och sånt ligger nog lite utanför min tålamodsgräns. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.