Har vattnet avstängt till vår gäststuga under vintern och nu när jag satte på det igen minns jag inte hur kranarna vid varmvattenberedaren ska stå? Vvb anas till vänster i bild. Jag antar att varmvatten ut går i det ensamma röret bakom? Det låter inte som om tanken fylls, och vrider jag på det svarta vredet (till längs med röret) börjar det läcka massa vatten vid det "blanka handtaget" längst upp? Vad heter alla delar, vad har de för funktion och hur ska kranarna stå vid drift? Vill inte slå på strömmen förrän jag vet att tanken är full...

Rörsystem med kranar och reglage vid varmvattenberedare, fråga om funktion och inställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Vattenledningar och kranar vid en varmvattenberedare med ett svart vred och blankt handtag.
    Skapa konto
Är det undre röret en dränering där man tömmer tanken? Vad är grejen med "handtag" på?

ErOg skrev:
Vad är grejen med "handtag" på?
ser ut som en säkerhetsventil.

Handtaget(?) är helt slappt... Hur ska det funka tro?

Från säkerhetsventilen går det ut ett rör vågrätt som viker av nedåt, är det samma rör som är uppböjt och satt en ballofix på? Med en papperstuss på.

Protte

Japp, de går ihop!

kulle
Om du öppnar ratten o knackar några gånger på sidan av huset så släpper nog packningen troligtvis har den hängt sig.
För du har väl satt på vattnet ?
Pump eller kommunalt ?

• Gilla
ErOg
  • Laddar…
Eget vatten, och det är på. Kranen är öppen. Är det säkerhetsventilen jag ska knacka på..?

kulle
Öppna en varmvatten kran någonstans och Knacka på sidan under övertrycksventilen
Jag tror du behöver ha tryck på innan det går att motionera övertrycksventilen.

Värmesystems rör med en markerad övertrycksventil mot en vägg.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Ok. Allt verkar trots allt fungera och vattnet börjar bli varmt, men ska armen vara "spänd"? Inte ska det väl läcka ut vatten där när man öppnar den lilla dräneringsventilen, eller blir det så om man har tryck i systemet..?

Dräneringsventilen är det den med vit text?
Har någon satt en avstängning på dräneringen på säkerhetsventilen?
Isf är ju säkerhetsventilen satt ur spel.
Kan inte vara bra.

Protte

Ja, men de går ihop och "iväg" nånstans. Öppnar jag dräneringen flödar ju allt ut den vägen, men även bakåt mot säkerhetsventilen, antar jag... Det är en riktig rörmokare som gjort installationen, för många år sedan.

kulle
Ballofixen sitter väl där för att du ska kunna tömma den vägen inför vintern?

• Gilla
hama65 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är det nog, men varför kommer det vatten ut säkerhetsventilens handtag om jag "råkar" öppna den med vattnet påslaget?

Öppnar man säkerhetsventilen ska det komma vatten i sidoröret (inte runt handtaget) så man kan leda vattnet till ett avlopp.
Har man satt en avstängning på skvallerröret så finns ju risk att beredaren sprängs.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.