Har vattnet avstängt till vår gäststuga under vintern och nu när jag satte på det igen minns jag inte hur kranarna vid varmvattenberedaren ska stå? Vvb anas till vänster i bild. Jag antar att varmvatten ut går i det ensamma röret bakom? Det låter inte som om tanken fylls, och vrider jag på det svarta vredet (till längs med röret) börjar det läcka massa vatten vid det "blanka handtaget" längst upp? Vad heter alla delar, vad har de för funktion och hur ska kranarna stå vid drift? Vill inte slå på strömmen förrän jag vet att tanken är full...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Från säkerhetsventilen går det ut ett rör vågrätt som viker av nedåt, är det samma rör som är uppböjt och satt en ballofix på? Med en papperstuss på.
Protte
Protte
Ok. Allt verkar trots allt fungera och vattnet börjar bli varmt, men ska armen vara "spänd"? Inte ska det väl läcka ut vatten där när man öppnar den lilla dräneringsventilen, eller blir det så om man har tryck i systemet..?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Dräneringsventilen är det den med vit text?
Har någon satt en avstängning på dräneringen på säkerhetsventilen?
Isf är ju säkerhetsventilen satt ur spel.
Kan inte vara bra.
Protte
Har någon satt en avstängning på dräneringen på säkerhetsventilen?
Isf är ju säkerhetsventilen satt ur spel.
Kan inte vara bra.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Öppnar man säkerhetsventilen ska det komma vatten i sidoröret (inte runt handtaget) så man kan leda vattnet till ett avlopp.
Har man satt en avstängning på skvallerröret så finns ju risk att beredaren sprängs.
Protte
Har man satt en avstängning på skvallerröret så finns ju risk att beredaren sprängs.
Protte