4 641 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Hjälp! höjning marknivå
Det finns olika klasser ( iaf förr ) hos naturvårdsverket och det styrde hur man skulle hantera materialet t ex känslig mark ( bostäder m.m ) alt mkm / mindre känslig mark ( industri ) så man inte får gamla föroreningar bland trädgårdar eller i naturen.S SHrimp skrev:Hej. Större volymen är redan på tomten, men det ska inte innegålla föroreningar....
Menar du att folk brukar kontrollera jord & stenmassor de får? Faktiskt aldrig hört, däremot så betalar jag per last då som du säger de får betala för att fördela materialen annars. Det har som tur är varit bra väder dessa 5dagar de lämnat så med andra ord så bör jag kolla vädret innan( de ska lämna minst 2 dagar till ) enligt min kontakt bör detta sjunka 50-100cm innan det har satt sig, låter set rimligt? Det ska få ligga minst 1 år. Det enda jag tänker på är dränering, finns det risk att jag får problem med avrinning då det är mycket jordmassor ? Jag har godkänt marklov för angiven höjd men man har ju 5år på sig att få det färdigställt, under tiden finns det väl inga krav så länge massorma är på ens tomt? En annan sak jag hakat upp mig på är att i bygglovsansökan så var man tvungen att lämna 1m fritt åt varje håll av tomten, hade nåt med att man skulle visa hur man tar hand om sitt vatten, nån som kan utveckla? Ingen annan har dränerat runt sin tomtgräns vad jag vet....
Hanterade större volymer förr och vi tog inte emot ett enda lass utan att det var dokumenterat rent. Risken blir att man sitter med svartepetter och själv får flytta massorna till en godkänd anläggning.
Har dock sett anläggningar som har mkm i botten och toppas med mk.
Vet inte om det är andra regler idag. Förmodligen är det ingen fara
Kan du styra flödet av lastbilar så är det en klar fördel när det är torrt. Men närheten spelar också roll om du betalar för transport etc
När entreprenören gräver upp så växer volymen säkert med det dubbla och bör på sikt även packas ihop igen så det låter rimligt att det sjunker ihop men hur mycket bör bero på hur man lägger ut det. Kan inte det där
Du lägger bara matjord på massorna.S SHrimp skrev:
Tänk på om du skall låta massorna ligga öppet ett år så kommer du få en massa ogräs. Jord blandat med sten dränerar bra, tänk bara på att din mur behöver dränering.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Blekinge! Glöm allt jag skrev.S SHrimp skrev:Va? Jag undrar om man bara lägger matjord ovan massorna? För att inte marken ska resa sig under vintern & sedan sjunka ner på våren så trodde jag att man la ner till frostfritt innan man lägger ut matjorden, men det stämmer då inte? Frostfritt brukar vara ca 60cm i Blekinge där det aldrig är någon direkt vinterkyla
Vad planerar du ut massorna med?
Med tanke på att du har 70% jord o sand så borde den större grävare ~ 16 ton kunna planera hel tomten så som du vill ha det o trycka till det hela med planeringsskopan.
Bör inte sätta sig många cm efter det.
Sen när du har tid kan du kärra ut matjorden.
Med tanke på att du har 70% jord o sand så borde den större grävare ~ 16 ton kunna planera hel tomten så som du vill ha det o trycka till det hela med planeringsskopan.
Bör inte sätta sig många cm efter det.
Sen när du har tid kan du kärra ut matjorden.
Okok. Stort tack för all hjälp! De lämnar alla massor nu, grävmaskin blir om någon vecka för att fördela ut och packa. Men det kommer ta ett par år innan den riktiga finplaneringen börjar...hus och garage är inte på plats än. Detta gjordes bara nu då vi fick massorna billigtR RapidSledge skrev:
Nu har det kanske inte så stor betydelse för din utfyllnad, men jag räknar inte med 60cm frostfritt i blekinge. Visserligen beror det på vad det är för mark, men när vi lägger vattenledningar på jobbet räknar vi med 1.2m frostfritt.S SHrimp skrev:Va? Jag undrar om man bara lägger matjord ovan massorna? För att inte marken ska resa sig under vintern & sedan sjunka ner på våren så trodde jag att man la ner till frostfritt innan man lägger ut matjorden, men det stämmer då inte? Frostfritt brukar vara ca 60cm i Blekinge där det aldrig är någon direkt vinterkyla
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Höjning av marknivå på avloppsbrunn
Grund & Markarbeten -
Ny marknivå hjälp oss vi förstår inte kommunen
Fritidshus -
Hjälp ? Varför så hög förhöjningsring?
Vatten & Avlopp -
Hjälp Max 38 grader trots höjning i dusharmaturen
Vatten & Avlopp -
Hjälp! Gjutning imorgon kl 8, fråga om förhöjningsring!
Vatten & Avlopp