19 898 läst · 63 svar
20k läst
63 svar
HJÄLP Hantverkare slarvat med takpapp
förstod inte riktigt varför vi inte får beträda om det är det du menar?B Blåbetongägaren skrev:Förstår att detta kan anses vara frustrerande. Men rimliga är ju trots allt att entreprenörer kommer att byta ut den trasiga pappen till ny papp. Om nu inte motsatsen bevisas.
Men något du bör tänka på innan du tar eventuell diskussion med entreprenör om nu de skulle behövas är att du inte får bedräda entreprenaden utan entreprenören tillåtelse. Nu kanske det är en ickefråga Men om ingen överenskommelse finns så är de det som gäller.
Kan bero på hur gamla rullarna är. Godkänd ner till 6gr men enligt senaste husama är den inte godkänd för bandtäckning vilket denna typ av plåt räknas in som.Noramasen skrev:
Se installationsanvisning
https://www.beijerbygg.se/wcsstore/BeijerCAS/HPMAssets/d120001/medias/docus/170/RAW - HP530_packaging_- BACK - 02_05_2019_191008_132611_0381.pdf
Det är om jag ser rätt på bilder så tycker mig jag ser att det står raw hp530?
även t-tak domino verkar inte heller vara godkänd för bandtäckning.
den typen av plåt brukar alltid rekommenderas 23mm råspont dessutom
Det står ju att det ingår råspont men är 23mm extra stor eller finns det anledning att tro att råsponten de kommer använda är mindre?D danne_88 skrev:Kan bero på hur gamla rullarna är. Godkänd ner till 6gr men enligt senaste husama är den inte godkänd för bandtäckning vilket denna typ av plåt räknas in som.
[länk] - HP530_packaging_- BACK - 02_05_2019_191008_132611_0381.pdf
Hus AMA är enbart en rådgivande förteckning och ej som krav, om det inte är hänvisande till denna som grund vid utförande. Finns det annars ingen hänvisning så är det självfallet tillverkarens föreskrifter vid montering samt underliggande krav som är gällande. Finns en uppsjö av konstruktioner och material som inte är upptagna i AMA och där gäller de egna lösningarna som garantier.D danne_88 skrev:Kan bero på hur gamla rullarna är. Godkänd ner till 6gr men enligt senaste husama är den inte godkänd för bandtäckning vilket denna typ av plåt räknas in som.
[länk] - HP530_packaging_- BACK - 02_05_2019_191008_132611_0381.pdf
men är det fel av en stor husfirma att sälja dessa material ihop om man inte bör användaNoramasen skrev:
Hus AMA är enbart en rådgivande förteckning och ej som krav, om det inte är hänvisande till denna som grund vid utförande. Finns det annars ingen hänvisning så är det självfallet tillverkarens föreskrifter vid montering samt underliggande krav som är gällande. Finns en uppsjö av konstruktioner och material som inte är upptagna i AMA och där gäller de egna lösningarna som garantier.
Dem enligt AMA eller hur mycket ska man luta sig mot AMA?
https://youtu.be/OsrzrqMchaAD danne_88 skrev:
Har jag fel eller är de inte så de gör i denna video? Lägger plåten dikt mot pappen alltså..
Eller är det att just den pappen som används nu är olämplig för just det?
bedömningen gäller så kallad planplåt, när en större del av plåtytan ligger direkt mot pappen då typ bandtäckning och dessa klicktak.henrik erikson skrev:
En del monterar dessa tak på läkt dock ovanligt, och då funkar de flesta papp modellerna då den blir luftad
Redigerat:
The question is: why was the roofing felt broken. With proper assembly it is impossible. Your "professionals" either nailed too few staples or used a staple gun and the wrongly set gun drove them too deep, cutting through the glass fabric. Such torn roofing felt cannot be re-laid correctly.
Detta material är lite förvirrande nu när jag gick in och tittade på dokument som de själva tagit fram.
Här står det uttryckligen att den är godkänd för bandtäckning och det är detta som omger pappenrullens omslag vilket innebär att de tar på sig garantier ifall det är utfört enligt deras rekomendationer.
Och här vid deras egna framtagna datablad så är det godkänt vid läggning ner till 6º. Och vid detta förhållande så finns inga andra material såsom överlagsplattor eller annat läktkrävande material. Kan ses som förvirrande, men samtidigt så står det ju utryckligen att det INTE är REKOMMENDERAT enligt AMA. Vilket betyder att finns det underlag som styrker att AMA ska efterlevas så är det INTE lämpligt att använda detta material. Annars så är det godkänt.
Här står det uttryckligen att den är godkänd för bandtäckning och det är detta som omger pappenrullens omslag vilket innebär att de tar på sig garantier ifall det är utfört enligt deras rekomendationer.
![Produktinformation, RAW HP 530 Roof Underlay, undertakstäckning, tekniska specifikationer, installationsinstruktioner, CE-märkning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/665/665981-36b35c694142ace87a9cbb181ad5af8d.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här vid deras egna framtagna datablad så är det godkänt vid läggning ner till 6º. Och vid detta förhållande så finns inga andra material såsom överlagsplattor eller annat läktkrävande material. Kan ses som förvirrande, men samtidigt så står det ju utryckligen att det INTE är REKOMMENDERAT enligt AMA. Vilket betyder att finns det underlag som styrker att AMA ska efterlevas så är det INTE lämpligt att använda detta material. Annars så är det godkänt.
![Datablad för RAW HP530, underlagstäckning, transport- och lagringsinstruktioner, materialbeskrivning, mekanisk infästning, garantimärkning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/665/665989-553ecbb4f060a73597e38f130133a393.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och då en följdfråga. Finns det någon annan papp man borde be snickarna köpa om de endå ska köpa ny papp? (Som är rekommenderad för planplåt)
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 991 inlägg