Appendix Appendix skrev:
Tror inte det är någon panik vad gäller "skydd" för trä.
Grundfärg är billigare och täcker bättre fär att man ska slippa måla så mycket med täckfärgen. Täckfärgen innehåller ju de dyrare pigmenten så den vill man helst inte slösa med.

Hade du målat furu eller nått inomhus där du hade velat spärra kvistar med mera hade jag ojjat mig. Men för ribbor och stolpar utomhus. Not so much

Nej. Oroa dig inte. Det värsta som händer är att du får måla nått varv extra med dyra färgen :)
Tack skönt att höra. Har målat 3 varv med den dyrare på 3 sidor av allt redan

S Sofia79 skrev:
Tack skönt att höra. Har målat 3 varv med den dyrare på 3 sidor av allt redan
Hej. Grundfärg har man för att färdigfärgen ska få fäste,. Färdigfärgen står för skyddet. Utan grundfärg så sitter inte färgen fast i underlaget.
Tyvärr så kommer det inte att hålla då det är en ren akrylat. Hade det varit en hybridfärg olja/vatten så hade det varit mycket bättre . Mvh

M Micke R. skrev:
Utan grundfärg så sitter inte färgen fast i underlaget.
Tyvärr så kommer det inte att hålla.
Måste snarast informera mitt innertak på balkongen om detta för det har snart suttit där i 15 år med enbart akrylatfärgsmålning och utan grundfärg. Ännu ser det i alla fall nytt ut men det fattar nog inte bättre...

• Haha
Incoog och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste snarast informera mitt innertak på balkongen om detta för det har snart suttit där i 15 år med enbart akrylatfärgsmålning och utan grundfärg. Ännu ser det i alla fall nytt ut men det fattar nog inte bättre...
Och din rekomendation är att strunta i grundfärg då du garanterar att det håller? Man kan påstå vad som helst utan bevis;)

M Micke R. skrev:
Och din rekomendation är att strunta i grundfärg då du garanterar att det håller?
Har jag skrivit något sådant? Jag tycker jag är ganska tydlig med vad jag rekommenderar i #7.

Jag anser att du är alldeles för kategorisk när du skriver "Tyvärr så kommer det inte att hålla då det är en ren akrylat." Naturligtvis är det bättre att göra på korrekt sätt men jag menar att det kan hålla ganska bra även som det är gjort nu.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har jag skrivit något sådant? Jag tycker jag är ganska tydlig med vad jag rekommenderar i #7.

Jag anser att du är alldeles för kategorisk när du skriver "Tyvärr så kommer det inte att hålla då det är en ren akrylat." Naturligtvis är det bättre att göra på korrekt sätt men jag menar att det kan hålla ganska bra även som det är gjort nu.
Absolut vet jag inte exakt hur länge det håller men tyvärr så är det inte länge jämfört med korrekt utförande. Både fukt och sol kommer ganska snabbt få färgen på fall.
Ditt tak sitter i skyddat läge men jag betvivlar starkt att det är målat som du påstår. Möjligtvis om det var tunn färg som sugit in sig i ohyvlat virke. Mvh

M Micke R. skrev:
Ditt tak sitter i skyddat läge men jag betvivlar starkt att det är målat som du påstår.
Nej naturligtvis ljuger jag om hur jag målat det... :rolleyes:

Men du har helt rätt i att det sitter skyddat och det var även därför jag målade utan grundfärg. Tänkte att det skulle fungera ändå och det har det gjort.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Karlia
I TS läge skulle jag måla klart och hålla tummarna för att det håller. Inte värt att göra om det. Även när man gör enligt konstens alla regler kan det flagna snabbare än vad man vill. (dumma stolpe på landet som jag nu tänker byta ut!)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej naturligtvis ljuger jag om hur jag målat det... :rolleyes:

Men du har helt rätt i att det sitter skyddat och det var även därför jag målade utan grundfärg. Tänkte att det skulle fungera ändå och det har det gjort.
Ljuga måste man väl inte men man kan minnas fel:thinking:

• Haha
TechChad
  • Laddar…
Hej,
jag är intresserad av hur det blev nu när tre år har gått.
Blev det några skador,håller färgen bra

Tack på förhand

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.