2 926 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Hjälp! Fungerar min bergvärmeanläggning som den ska?
Skulle vilja påstå att det är en bugg i programvaran, detta är typiska fel.V växelventil skrev:
https://cwe.mitre.org/data/definitions/190.html
https://cwe.mitre.org/data/definitions/195.html
Man har inte testat hur timmätningen fungerar för stora värden och när väl maskinerna på fältet kommer upp i dessa värden så underhåller man inte längre programvaran så felet blir aldrig rättat. En variant på år-2000-bugg med andra ord.
Finns ju ingen logisk förklaring till att räknaren skall bete sig så.
Redigerat:
Tack till alla er som svarar! Kom på att jag har en luftavfuktare i källaren på 400 W som går lite då och då. Det kanske blir en del på ett år.
Elförbrukningen är ovanligt hög med tanke på att det finns en 11 kW värmepump som tycks fungera som den ska. Luftfuktaren kan inte förklara skillnadens ens om den skulle gå nonstop. Finns det el-radiatorer i en del av huset?
Vet inte om detta inlägg hamnar rätt men försöker mig på en uppdatering till er som gav mig så många bra tips Har noga följt min elförbrukning och helt plötsligt minskade den! Det visar sig att det stått ett litet oljeelement och tuffat och gått i lönndom i garaget och när vi stängde av det minskade förbrukningen drastiskt. Nu räknar jag med att förbrukningen landar på mer normala 21 000 mot 28 000. Funderar också på att dra ner värmen i källaren. Är det ekonomiskt försvarbart tror ni eller får pumpen och vv-beredaren jobba hårdare när de får stå kallare än vanligt?
Kanske rusta källaren på riktigt? Dränera och isolera?
Vårt hus byggt 1947 i Mälardalen är också på 270 kvm, dock ingen källare. Tilläggsisolering har gjorts (till ca 85%), bergvärmepump bytts (nya går aldrig på elpatron och har 180 m hål), fönster har bytts.
Årsförbrukning har gått från 22000 till 13600. Vi har då innetemp på 22,5 på vintern.
Vårt hus byggt 1947 i Mälardalen är också på 270 kvm, dock ingen källare. Tilläggsisolering har gjorts (till ca 85%), bergvärmepump bytts (nya går aldrig på elpatron och har 180 m hål), fönster har bytts.
Årsförbrukning har gått från 22000 till 13600. Vi har då innetemp på 22,5 på vintern.
Det beror på hur allting är isolerat. Att rör och tankar av olika slag är isolerade. Speciellt om rören är av koppar och är utan isolering i kalla utrymmen. Det ger onödig avkylning. Jag anser att det inte gör något att det är kallare i källaren. Vilken temperatur hade du tänkt dig,17 grader? Bara du håller reda på fukten. Som du kanske känner till så kan inte kallare luft bära lika mycket vatten som varmare luft. Så en avfuktare räcker kanske.V Villa Verde skrev:Vet inte om detta inlägg hamnar rätt men försöker mig på en uppdatering till er som gav mig så många bra tips Har noga följt min elförbrukning och helt plötsligt minskade den! Det visar sig att det stått ett litet oljeelement och tuffat och gått i lönndom i garaget och när vi stängde av det minskade förbrukningen drastiskt. Nu räknar jag med att förbrukningen landar på mer normala 21 000 mot 28 000. Funderar också på att dra ner värmen i källaren. Är det ekonomiskt försvarbart tror ni eller får pumpen och vv-beredaren jobba hårdare när de får stå kallare än vanligt?