Hej,
Jag tror mig ha ett problem med ett för högt delta i tillopp och retur temp.
Har tillopp på ca 40-43 grader och retur på 26-28 grader.
Vad kan det bero på?
Golven blir inte riktigt varma. Elementen på övervåningen är varma.

Har luftat hela systemet samt höjt cirkulationspump till max utan skillnad.
Tankar? Ideer?
Nybyggt hus from 2018 med en comfortzone ex65.

Tacksam för tips!

Något smutsfilter som behöver rensas?

J Josth skrev:
Något smutsfilter som behöver rensas?
Det enda filter jag känner till är luftfiltret och det är ok. Finns det ytterligare något filter man behöver kolla?

Har det alltid varit dåligt, eller har det kommit efter sommaren?

Bilder på golvvärmeshunten?

Exempel på smutsfilter som man sitta på värmebäraren:

• Guldfärgad Y-formad rördel, avsmalnande ändar, tydlig text och siffror, isolerad mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kulventil i mässing med blå handtag, rörmokeri, vätskekontroll, vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Bilder på
Demmpa Demmpa skrev:

Bilder på golvvärmeshunten?

• Golvärme distributionssystem, flervägsventiler, rör, ställdon, cirkulationspump, tryckmätare, inbyggd i vägg.
    Skapa konto
Det är främst när det är kallt som det uppdagas. Har accepterat det tidigare och eldat för att få upp värmen, men inser nu att nåt verkar felinställt då deltat är så pass stort. Vissa shuntar på bilden har sjunkit ner pga att jag tänt en brasa

J Josth skrev:
Exempel på smutsfilter som man sitta på värmebäraren:
Tack för bilder! Ser du på bilden som jag skickade om det finns något smutsfilter där?

M Micksterdeeno skrev:
Tack för bilder! Ser du på bilden som jag skickade om det finns något smutsfilter där?
Sådana filter brukar väl sitta nära värmekällan, typ värmepump..

• Gilla
Micksterdeeno
  • Laddar…
M Micksterdeeno skrev:
Är det här en flödesmätare för golvvärmen? Kan man/bör man skruva upp flödet något den vägen för att öka cirkulationen?

• Röranslutningar och ventiler i mässing möter plast, genomskinlig mätare, blå regleringshandtag, industriell utrustning.
    Skapa konto
Om jag inte ser fel så finns ett snäpp till att öka farten på pumpen. tryck en gång på pilen så tänds nog en fyrkant till. Om inte tryck flera gånger för att gå ett varv runt. du kommer i ett läge där en tänds och sedan nästa. Blir lite kraft i flödet då.

J jonaserik skrev:
Om jag inte ser fel så finns ett snäpp till att öka farten på pumpen. tryck en gång på pilen så tänds nog en fyrkant till. Om inte tryck flera gånger för att gå ett varv runt. du kommer i ett läge där en tänds och sedan nästa. Blir lite kraft i flödet då.
Den står på högsta läget (testade att höja för någon dag sedan utan att det gav någon skillnad)

Jepp det är totala flödet i GV, är som en kran lite ner till vänster, men hur är det med termostaten till höger, var sitter givaren till den. Trångt verkar det som, lossa refflade blanka ringen mot rören och ta bort den, piggen under ska komma ut max. Tryck med verktyg på den, den ska in för att stänga och ute max värme. Den vara en maxtermostat så inte GV för hög värme, ca 45 som max på GV.

J jonaserik skrev:
Jepp det är totala flödet i GV, är som en kran lite ner till vänster, men hur är det med termostaten till höger, var sitter givaren till den. Trångt verkar det som, lossa refflade blanka ringen mot rören och ta bort den, piggen under ska komma ut max. Tryck med verktyg på den, den ska in för att stänga och ute max värme. Den vara en maxtermostat så inte GV för hög värme, ca 45 som max på GV.
Till höger är givaren till termostaten (som jag förstår det). Där har vi tagit bort ställdonet och provat att trycka in piggen flera ggr. Verkar tyvärr inte hjälpa, när man trycker in piggen så minskar flödet som du säger, men går inte att få ut den mer/öka flödet den vägen.

Har du flödesmätare på den översta fördelaren? Svårt att se. Motorventilen är den för utetemperaturstyrning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.