M Manfreds skrev:
Det är inte så lätt alla gånger nej. Som jag tolkar det har ni gjort ett vanligt jordabalksköp på del av fastighet och ansökt om avstyckning. Då är ni redan ägare till den mark ni avtalat om även om ni inte fått lagfart än. Äganderätten övergår alltid i samma stund båda parter skrivit under, den går inte att avtala om. Vid köp av del av fastighet måste förrättning sökas inom sex månader, annars förfaller köpet. Har ni skickat in ansökan inom den tidsramen är ni alltså ägare och bör enligt ovan citerat från skatteverket kunna söka rot.

Vad jag inte riktigt förstår är det här ”Vi har ett köpekontrakt med personen som köpt gård och mark från dödsboet. Men den personen är ännu inte ägare då av det då lantmäteriet inte har varit ute än.”

Är säljaren inte lagfaren ägare än?
Nej säljaren har skrivit kontrakt med dödsboet och det är inte klart hos lantmäteriet än, De ska ta all avstyckning på en gång, även en tredje part inblandad.

C cpalm skrev:
Tolkar jag det rätt att säljaren alltså inte heller är lagfaren ägare till en fastighet som ej ännu är bildad?
Det gör ju saken än mer komplicerad.
det stämmer

Nyfniken Nyfniken skrev:
Är inte den stora frågan om du har lagfart när fakturan kommer?
det kommer vi inte ha

M Manfreds skrev:
Det låter också som att ni redan tillträtt?
Ja vi har fått tillträde och rivit ut allt i huset. Nu skulle snickarna börja då slog det mig att vi kanske inte får göra Rot-avdrag

C
P Petra13 skrev:
Ja vi har fått tillträde och rivit ut allt i huset.
Nu antar jag att affären är bekanta och/eller släktingar imellan, annars är det ju än väldigt udda tågordning att riva ut ett hus som ligger en avstyckning och två ägarbyten bort. Det finns ju trots allt en risk att affären inte går i lås.

Men, som andra har sagt, ring skatteverket och fråga. När det gäller t.ex. reavinstskatt räknas ju tidpunkten när köpekontraktet tecknas. Men det skulle förvisso inte förvåna mig om det är tvärtom med ROT-avdraget.

Kan tycka att det inte bör föreligga hinder för att få rot. Om man nu inte behöver vara lagfaren ägare när hantverkaren begär ersättning bör det inte heller vara något direkt hinder att just er fastighet inte är bildad. Ni kan bevisa att ni är ägare och att åtgärden är sökt. Problemet skulle då ligga i om lantmäteriet finner avstyckningen olämplig. Men då bör det väl gå att betala in för rotavdraget kan tyckas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.